Ystävät

25.8.2020

Ystävät

Suomennettu hartaudesta: Friends (Charlyne Cares Devotion 25.8.2020)

Tämän päivän kirjoitus on Bobilta, joka oli tuhlaaja, joka palasi takaisin kotiin. Menimme uudelleen naimisiin ja olimme naimisissa vielä 23 vuotta ennen kuin Herra otti hänet Taivaan kotiin. Bob kirjoitti 19 kirjaa tuhlaajan näkökulmasta noiden kahden vuosikymmenen aikana avioeromme ja uudelleen avioitumisemme jälkeen. –Charlyne

Ylistetty olkoon meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen Jumala ja Isä, armahtava Isä ja runsaan lohdutuksen Jumala! Hän rohkaisee meitä kaikissa ahdingoissamme, niin että me häneltä saamamme lohdutuksen voimalla jaksamme lohduttaa muita ahdingossa olevia.
2 Kor 1:3-4

Tässä tekstissä ei puhuta mistään Frendit-televisio-ohjelmasta, vaan mahdollisuudesta, jonka Herra voi avata monille odottaville puolisoille avioliiton eheytymisen alkuvaiheessa. Surullista kyllä, monet odottavat puolisot eivät ota vastaan sitä, mitä Herralla on tarjolla. Toivomme Charlynen kanssa, että tiedostaisit, miten voit palvella puolisoasi ystävyyden kautta.

Tämä aihe tuli pinnalle eräänä sunnuntai-iltapäivänä. Selailin yhtä Charlynen muistikirjaa, jonka otsikkona oli “Ihmeitä”. Se oli täynnä sähköposteja ja kirjeitä. Vaikkei se liittynyt tutkimaani aiheeseen, pysähdyin ja luin tarkkaan yhden sähköpostin, joka oli saapunut yli vuosi sitten. Viesti alkoi “Murtunut ja tuskainen aviomieheni soitti ja kysyi, voisimmeko olla ystäviä.” Haavoittunut vaimo kuvaili perheensä surullisia olosuhteita. Kotoa lähdön jälkeen hänen tuhlaajamiehensä oli menettänyt toisen naisensa, työnsä, rahansa ja terveytensä. Hän soitti odottavalle vaimolle, ei etsiäkseen avioliiton eheytymistä, vaan vain kysyäkseen, voisivatko he olla ystäviä.

Mikä sinun reaktiosi olisi, jos tuhlaajapuolisosi soittaisi sinulle nyt minuutin päästä ja kysyisi, voisitteko “vain olla ystäviä”? Suostuisitko viipymättä, vai puhuisitko heti uskottomuudesta, katumattomuudesta ja anteeksiantamattomuudesta? Olisiko äänessäsi iloa, vai menettäisitkö Jumalan antaman tilasuuden asettamalla sääntöjä ja rajoja?

Viime päivinä olemme saaneet monia henkilökohtaisia rohkaisevia viestejä, joissa on arvostettu “Bobin näkökulmaa tuhlaajana.” Minusta tuntuu, että haluan tänäänkin jakaa enemmän sitä näkökulmaa.

On surkeaa olla tuhlaaja. On yksinäistä olla tuhlaaja. On noloa olla tuhlaaja. Ainoita ystäviämme ovat ne, jotka saavat meiltä jotakin. Olemme yhtälailla väärennöksiä kuin mustetahra uudessa 20:n dollarin setelissä, ja me tiedämme sen.

Puolisomme ajattelee, että on kyse seksistä. Me tiedämme, että oikeasti kyse on häpeästä. Puolisomme ajattelee, että on kyse hyvästä elämästä. Me tiedämme, että oikeasti kyse on syyllisestä elämästä. Puolisomme ajattelee, että on kyse uusista ystävistä. Me tiedämme, että oikeasti kyse on menetetyistä ystävistä. Puolisomme ajattelee, että on kyse siitä, mitä lähdimme etsimään jättäen kotimme. Me tiedämme, että oikeasti kyse on siitä, mitä jätimme kotiin ja mitä menetimme. Puolisomme ajattelee, että se on kävelemistä pois Jumalan luota. Me tiedämme, että oikeasti kyse on häpeästä ja yritämme piiloutua Jumalalta.

“Mutta tuhlaajapuolisoni on niin onnellinen”, joku sanoo vastaan. Joo, tuhlaajasi saattaa näyttää “onnelliselta”, koska se on se kulissi, jota meidän tuhlaajien tulee esitellä maailmalle. Kuinka paljon onnea voi tulla siitä, että erotetaan erottamattomasta Jumalan asettamasta liitosta ja puolisosta, lähdetään pois kotoa, perheen luota, yhteisöstä ja melkeinpä kaikesta entisestä elämästä ja yritetään aloittaa kaikki uudelleen korvikepuolison kanssa? Jos et voi kuulla tuhlaajapuolisosi sydäntä, vaan pelkkiä sanoja, et voi määrittää hänen onnellisuuttaan.

Miksi sinun nyt pitäisi vihata sitä samaa ihmistä, joka kerran seisoi kanssasi Jumalan edessä ja teidät liitettiin avioliittoon? “Hänen tekojensa takia” ei kelpaa vastaukseksi. Niitä tekoja ei laadi sinun puolisosi, vaan itse paholainen. Vihasi täytyy kohdistua Saatanaan eikä puolisoosi.

Vuonna 1996 sain halvauskohtauksen ja koko vasen puoleni halvaantui. Olin kuntoutuksessa ja yritin saada kuntoon elotonta kättäni ja jalkaani. Opin pian fysioterapiassa, etten saisi sanoa vasemman puolen raajojani “huonoksi kädeksi” tai “huonoksi jalaksi”. Jokainen terapeutti sanoi saman vastauksen “Mitä se käsi/jalka on ikinä tehnyt sinulle? Ei se ole huono, se on vain heikko juuri nyt, mutta kyllä se muuttuu.” Mitä pahaa puolisosi on ikinä tehnyt sinulle, paitsi sen, mitä vihollinen on laittanut hänet tekemään? (Muuten, kirjoitan tätä viestiä nyt kahdella kädellä, koska kaikki palautui ennalleen. Olisiko tässä sanoma sinulle?)

Oletetaan, että saat toisen puhelinsoiton. Se on henkilöltä (samaa sukupuolta), jota ihailet suuresti. Soittaja sanoo “Mietin, että voisimmeko olla ystäviä.” Olisit epäilemättä otettu ja alkaisit tekemään suunnitelmia tämän henkilön kanssa. Miksi et sitten voisi olla ystävä aviopuolisosi kanssa?

Charlyne ja minä rukoilemme, että olisit aina valmis ystävystymään tottelemattoman puolisosi kanssa. Se saattaa olla juuri se reitti, jota Herra käyttää tuodakseen rakkaasi takaisin Taivaan Isän luokse ja rukoilevan perheen luokse.

Yritämme olla rehellisiä näissä päivittäisissä hartauksissa, jotta voisit ymmärtää, että me emme olleet täydellisiä. Saat lukea Bobin mokista ja Charlynen sössimisistä erossa olomme ajalta. Voit oppia meidän virheistämme ja seisoa aina valmiina uudistamaan ystävyyssuhteesi rakkaaseesi.

Jos seisot Jumalan kanssa ja rukoilet avioliittosi eheytymistä, olet löytänyt avaimet uskoon, toivoon, rauhaan ja niin moneen muuhun asiaan. Kuka olisikaan parempi henkilö, jolle voit niitä jakaa, kuin oma tuhlaajapuolisosi? Voit löytää ystävän puolisostasi.

Viisas kuulkoon ja saakoon lisää oppia, ja ymmärtävä hankkikoon opastusta.
Sananl 1:5 (Raamattu kansalle)

Koska Hän elää,
Bob Steinkamp