Varo sanojasi

10.9.2021

Varo sanojasi

Suomennettu hartaudesta: Guard your words (Charlyne Cares Devotion 10.9.2021)

Miehelle on kunniaksi pysyä erossa riidoista, kaikki typerät haastavat riitaa.
Sananl 20:3 (Raamattu kansalle)

Voi olla hankalaa pitää kielensä kurissa, kun tuntuu siltä, että on aina puolustuskannalla. Sinusta voi tuntua siltä, että puolisosi hyökkää kimppuusi ja vastaat samalla mitalla takaisin.

Ihmiset kirjoittavat meille siitä, miten he ovat epäonnistuneet menettämällä malttinsa ja saaneet aikaan ison riidan. Jos niin käy, tee parannus ja pyydä anteeksi omalta osaltasi heti. Pyydä Herraa pyyhkimään pois kaikki sanat, joita sinun ei olisi pitänyt sanoa.

Luota sitten Herraan, ylistä Häntä ja kiitä Häntä siitä, että Hän hallitsee elämääsi, ja opi virheistäsi. Haluan jakaa sinulle raamatunkohdan, jonka voit henkilökohtaistaa ja voit rukoilla sitä rukouksena itsellesi tai rakkaillesi:

Kuulkaa! Minä puhun totuuden sanoja, puhun ilman vilppiä, kun suuni avaan. Minkä kieleni tuo julki, se on kaikki totta, huuleni kauhistuvat jumalattomuutta. Minkä puhun, se pitää paikkansa, puheeni ei ole kieroa eikä väärää.
Sananl 8:6-8

Herra paljasti minulle, että vastaukset löytyvät Hänen Sanastaan ja Pyhä Henki antaa meille voimaa, jotta voimme käyttää itsehillintää, joka on yksi Hengen hedelmistä. Opi tämä nyt, koska sinun tulee olla valmis, sitten kun puolisosi tulee kotiin. Jos puolisosi on kotona, jatka rukoilemista hänen puolestaan, jotta hänestä tulisi läheisempi ja että rakkaus syttyisi uudelleen avioliittoonne niin kuin Herra on sen luonut.

Jos riitely tai sanallinen tappeleminen on ongelma perheessäsi, pyydä Pyhää Henkeä muuttamaan sinut ensin. Ala sitten rukoilemaan puolisosi tai kenen tahansa muun perheenjäsenen puolesta, kenen ehkä pitäisi oppia kontrolloimaan sanomisiaan, jotka satuttavat tai loukkaavat toisia.

Herra, muuta minut ja tee minusta sellainen ihminen, joka kontrolloi omat sanansa ja tekonsa. En halua tuomita muita, vaan oppia puhumaan ja reagoimaan niin kuin Herrani tekisi. Kiitos, Herra, kun muutat minua ja puolisoni sydäntä, muutat meidän elämämme ja herätät avioliittomme henkiin. Aamen.

Samoin kieli on pieni jäsen, mutta se voi kerskua suurilla asioilla. Pieni tuli sytyttää palamaan suuren metsän! Ja kielikin on tuli; meidän jäsentemme joukossa se on vääryyden maailma. Se saastuttaa koko ruumiin ja sytyttää tuleen elämän pyörän, itse liekehtien helvetin tulta. Kaikki eläimet voi ihminen kesyttää ja onkin kesyttänyt, nelijalkaiset, linnut, matelijat ja meren eläimet, mutta kieltä ei yksikään ihminen pysty kesyttämään. Se on hillitön ja paha, täynnä tappavaa myrkkyä. Kielellä me ylistämme Herraa ja Isää, ja sillä me myös kiroamme ihmisiä, Jumalan kuvaksi luotuja. Kiitos ja kirous lähtevät samasta suusta. Tämä ei käy, veljeni! Eihän samasta lähteensilmästä pulppua makeaa ja karvasta vettä.
Jaak 3:5-11

Vihollinen rakastaa aiheuttaa riitaa. Kyseessä saattaa olla yksinkertainen keskustelu, joka muuttuu rumaksi väittelyksi raha-asioista, velvollisuuksista, sopimuksista, lapsista tai muista olosuhteista. Opi vihollisen juonet ja temput ja opi pitämään kielesi kurissa, tai kuten minä sanon “suu suppuun” (zip your lips), jopa silloin kun joku moittii tai arvostelee sinua. Pyydä Pyhää Henkeä antamaan sinulle itsehillintää. Pyydä Pyhää Henkeä olemaan asianajajasi ja puolustajasi, kun puhut jollekulle, joka on poissa tolaltaan tai vihainen. Pyydä Herraa antamaan sinulle viisautta siihen, miten vastata.

Sävyisä vastaus taltuttaa kiukun, loukkaava sana nostaa vihan.
Sananl 15:1

Kiivas mies panee alulle riidan, pitkämielinen riidan lopettaa.
Sananl 15:18

Tiedän, että kielensä kurissa pitäminen voi olla valtava haaste sinulle. Tavoitteena on saada rauha koteihimme.

Rukoile, että koko perheesi oppisi kontrolloimaan puhettaan ja reagointiaan. Rukoile, että tuhlaajamme, jotka usein pakenevat Herraa, pitäisivät kielensä kurissa.

Pese minut puhtaaksi rikoksestani ja anna lankeemukseni anteeksi.
Ps 51:2

Jeesus Kristus on ratkaisu kielen hallitsemiseen. Hän voi auttaa meitä vastaamaan täydellisesti jopa kaikista vaikeimmissa tilanteissa.

Joka suutaan ja kieltään varoo, varjelee itsensä ahdingoilta.
Sananl 21:23