Vanhurskaus kuuluu jokaiselle kristitylle

Vanhurskaus kuuluu jokaiselle kristitylle

Ben White

Suomennettu hartaudesta:
Righteousness – a must for every christian
Charlyne Cares Devotion 7.11.2018

Autuaita ne, joilla on vanhurskauden nälkä ja jano: heidät ravitaan.
Matt 5:6

Onko sinulla vanhurskauden nälkä ja jano, kun pyrit kohti Taivaan Isän eheyttämää avioliittoa? Etsitkö Jumalan valtakuntaa ja Hänen vanhurskauttaan? Oletko ikinä kiinnittänyt huomiota uuteen Kristukseen uskovaan? Uusi uskova haluaa oppia niin paljon kuin vain voi. Hän lukee Raamattua jatkuvasti ja haluaa kasvaa Herrassa. Muistatko, kun itse otit Herran vastaan?

Tässä tekstissä ensimmäinen raamatunkohta Matt 5:6 on tärkeä jae vuorisaarnasta. Alla olevassa raamatunkohdassa Matt 6:33 on vuorisaarnan yhteenveto:

Etsikää ennen kaikkea Jumalan valtakuntaa ja hänen vanhurskasta tahtoaan, niin teille annetaan kaikki tämäkin.
Matt 6:33

Jeesus kehotti opetuslapsia etsimään pyhyyttä ja elämään vanhurskaudessa jatkuvasti. Niin kuin Jeesus sanoi “Taivaallinen Isänne huolehtii jopa linnuista!”

Katsokaa taivaan lintuja: eivät ne kylvä, eivät ne leikkaa eivätkä kokoa varastoon, ja silti teidän taivaallinen Isänne ruokkii ne. Ja olettehan te paljon enemmän arvoisia kuin linnut!
Matt 6:26

Mitä tarkoittaa vanhurskaus?

• Saada syyttömyys Jumalan edessä; toimia Jumalan lain mukaan.
  • Olemus tai ominaisuus olla oikeamielinen tai oikeudenmukainen.

Suostukaa sovintoon Jumalan kanssa. Kristukseen, joka oli puhdas synnistä, Jumala siirsi kaikki meidän syntimme, jotta me hänessä saisimme Jumalan vanhurskauden.
2 Kor 5:20b-21

Miten voit oppia elämään tällaista vanhurskasta elämää? Paavali kirjoitti Roomalaiskirjeessä Roomassa asuville uskoville sitä evankeliumia, jota hän oli saarnannut 25 vuotta. Hän halusi selittää sanomaansa ja teologiaansa. Ensimmäisessä kappaleessa Paavali selittää, kuinka vanhurskaat elävät:

Minä en häpeä evankeliumia, sillä se on Jumalan voima ja se tuo pelastuksen kaikille, jotka sen uskovat, ensin juutalaisille, sitten myös kreikkalaisille. Siinä Jumalan vanhurskaus ilmestyy uskosta uskoon. Onhan kirjoitettu: »Uskosta vanhurskas saa elää.»
Room 1:16-17

Kun olet vanhurskas ja elät uskosta, se tarkoittaa sitä että pyrit päivittäin olemaan enemmän Jeesuksen kaltainen Pyhän Hengen voimasta ja osoitat Herran rakkautta kaikille.

Rukoilen, että kasvat Herrassa. Pyydä Herraa antamaan sinulle “vanhurskauden nälkä ja jano”. Vihollinen jahtaa meitä jokaista eri tavoin ja estää meitä rukoilemasta ja puhumasta Herralle päivittäin, lukemasta ja tutkimasta Jumalan Sanaa, kulkemasta Hänen vanhurskaudessaan tai uskomasta Jumalan voimaan, kestävyyteen, armoon ja laupeuteen.

Tutki itseäsi tänään ja pyri tulemaan Nooan tai Abrahamin kaltaiseksi. Jumalalla oli oma suunnitelmansa ja tarkoituksensa heille ja Hänellä on myös suunnitelmansa sinun elämällesi. Heidän täytyi päättää totella, kuunnella Jumalan ääntä ja uskoa. He eivät kuunnelleet niitä, jotka eivät uskoneet heitä. Meillä on Pyhä Henki, joten sinun tulee kuunnella Hänen ohjaavaa ääntään ja sinulla tulee olla Herran vanhurskauden nälkä ja jano. Et ole enää ikinä sama kuin ennen!

Usko sai Nooan taipumaan Jumalan tahtoon, kun hän sai ilmoituksen sellaisesta, mikä ei vielä ollut nähtävissä. Hän rakensi arkin, ja näin koko hänen perheensä pelastui. Hänen uskonsa langetti maailmalle tuomion ja antoi hänelle itselleen uskovien perinnön, vanhurskauden.
Hepr 11:7

Abram sanoi vielä: “Ethän ole antanut minulle jälkeläistä, ja siksi palvelijani saa periä minut.”Mutta hänelle tuli tämä Herran sana: “Ei hän sinua peri, vaan sinut perii sinun oma poikasi.” Ja Herra vei hänet ulos ja sanoi: “Katso taivaalle ja laske tähdet, jos kykenet ne laskemaan. Yhtä suuri on oleva sinun jälkeläistesi määrä.” Abram uskoi Herran lupaukseen, ja Herra katsoi hänet vanhurskaaksi.
1 Moos 15:3-6

Kaikki raamatunkohdat ovat vuoden 1992 käännöksestä, ellei toisin mainittu.