Uskon askel

4.3.2021

Uskon askel

Suomennettu hartaudesta: Stepping out in faith (Charlyne Cares Devotion 1.3.2021 )

Vierailijan kirjoituksen on kirjoittanut joku odottava puoliso. Alla olevat näkemykset ovat kirjoittajan omia, eivätkä välttämättä kuvasta Rejoice Marriage Ministries:n tai Steinkampien näkemyksiä.

Vaikka olemme kokeneet monia raskaita aikoja yli 30-vuotisen avioliittomme aikana, tuhlaajapuolisoni puolesta seisominen on todellakin koetellut uskoani erilailla kuin mikään muu. Olen kuitenkin ikuisesti kiitollinen suhteestani Jumalaan ja erityisesti tästä mahdollisuudesta, kun saan seisoa avioliittoni puolesta.

Jos olisi saanut elää silloin, kun Jeesus käveli maan päällä, se olisi varmasti ollut ihmeellistä. Ja jos olisi saanut olla hänen läheinen ja henkilökohtainen, rakas ystävänsä, niin se olisi ollut valtava kunnia. Joskus minusta tuntuu vähän niin kuin Pietarilta, sillä hänkin testasi omaa uskoaan. Raamatunkohtaa, jossa Pietari ottaa uskon askeleen Matteuksen evankeliumissa luvussa 14, voidaan verrata myös erääseen toiseen tapahtumaan samassa evankeliumissa. Matteuksen evankeliumissa luvussa 8 opetuslapset ja Jeesus ovat kalastusveneessä. Jeesus on päiväunilla; nähtävästi siis autuaan tietämätön valtavan myrskyn kehkeytymisestä. Pelästyneenä opetuslapset herättävät Jeesuksen ja pyytävät häntä tyynnyttämään meren.

“Herra, pelasta meidät! Me hukumme.” “Miksi te noin pelkäätte, vähäuskoiset?”
Matt 8:25-26

Matteuksen evankeliumissa luvussa 14 Jeesus on juuri ruokkinut viisituhatta ihmistä viidellä leivällä ja kahdella pienellä kalalla. Nyt hän haluaa omaa aikaa rukoilemiseen ja pyytää opetuslapsia menemään edeltä ja hyppäämään veneeseen, ja Hän tulisi myöhemmin heidän luokseen järven toiselle puolelle. Aikaisin aamulla Jeesus kävelee veden poikki ja lähestyy venettä. Opetuslapset eivät tiedä, että se on Jeesus ja he pelkäävät näkevänsä aaveen. Jeesus vakuuttaa, että se on Hän.

Mutta samassa Jeesus jo puhui heille: “Pysykää rauhallisina, minä tässä olen. Älkää pelätkö.”
Matt 14:27

Kalastajina he kunnioittivat tuulta ja aaltoja, mutta aaveen näkeminen herättäisi hieman pelkoa kenessä tahansa. Rohkea Pietari, joka halusi kasvaa uskossaan, pyysi Jeesusta käskemään häntä kävelemään veden poikki Hänen luokseen.

Silloin Pietari sanoi hänelle: “Herra, jos se olet sinä, niin käske minun tulla luoksesi vettä pitkin.”
Matt 14:28

Luulenpa, että monet meistä olisivat katsoneet alaspäin aaltojen lyödessä vastaan. Pietari alkoi pelätä.

Mutta huomatessaan, miten rajusti tuuli, hän pelästyi ja alkoi vajota. “Herra, pelasta minut!” hän huusi.
Matt 14:30

Kun verrataan näitä kahta tapahtumaa, voidaan nähdä, miten kalastajien pyynnöt ja Jeesuksen vastaukset ovat pääasiassa samanlaisia. Mekin, uskon koetuksemme keskellä, huomaamme huutavamme Häntä avuksi pelastamaan meidät. Ja niinä hetkinä, kun odotuksemme muuttuu hieman liian ylivoimaiseksi, Jeesus tuntuu kuiskaavaan “Vähäinenpä on uskosi.”

Matteuksen evankeliumissa luvussa 26 Jeesus ja opetuslapset ovat lähteneet Öljymäelle. Jeesus näkee ennalta, miten he kieltävät tuntevansa Hänet, johon Pietari rohkeasti vastaa, ettei hän ikinä kieltäisi Häntä. Jeesus vastaa sanoen, että ennen kuin kukko laulaa, Pietari on kieltänyt hänet kolme kertaa. Päättäväisenä Pietari sanoo uudelleen, ettei hän ikinä kieltäisi tuntemasta Jeesusta. Jeesus tunuu kuitenkin valmistelevan Pietaria siihen, mitä on edessä – ei vain hänen kieltämistään, vaan myös jotakin enemmän.

Kun seuraamme Pietarin uskon vaellusta (Matt 26:65-75), näemme, miten hän pysyy lähellä Jeesusta vangitsemisen ajan. Tilaisuuden tullessa pelko kuitenkin estää Pietaria osoittamasta aitoa rakkauttaan Jeesusta kohtaan. Melko ymmärrettävää syytteiden vakavuuden perusteella. Mitkä sydäntä särkevät tunnontuskat Pietarille tuleekaan, kun hän muistaa Jeesuksen sanat.

Pietari muisti, mitä Jeesus oli sanonut: “Ennen kuin kukko laulaa, sinä kolmesti kiellät minut.” Hän meni ulos ja puhkesi katkeraan itkuun.
Matt 26:75

Jeesus ei kuitenkaan menettänyt toivoaan Pietarin suhteen. Johanneksen evankeliumissa luvussa 21 Jeesus puhuu Pietarille luottavaisesti (Joh 21:15-19). Ei kerran, vaan kolme kertaa Jeesus kysyy Pietarilta, rakastaako tämä Häntä. Jeesus kysyy Pietarilta saman kysymyksen kolme kertaa saman keskustelun aikana, mikä saatetaan tulkita liittyvän Pietarin edellisiin kieltämisiin. Jeesus vastasi joka kerta käskemällä Pietaria ruokkimaan ja hoitamaan Hänen lampaitaan. Vaikka Jeesus vastaa joka kerta samalla pyynnöllä, niin luulen, että sillä on myös syvällisempi merkitys. Luulen, että Jeesuksen tuli olla varma siitä, että Pietari todella kuunteli sydämellään. Pietarille annettiin hoidettavaksi kauaskantoinen vastuutehtävä, mikä on todellakin mahtava siunaus.

Vielä kolmannen kerran Jeesus kysyi: “Simon, Johanneksen poika, olenko minä sinulle rakas?” Pietari tuli surulliseksi siitä, että Jeesus kolmannen kerran kysyi häneltä: “Olenko minä sinulle rakas?”, ja hän vastasi: “Herra, sinä tiedät kaiken. Sinä tiedät, että olet minulle rakas.” Jeesus sanoi: “Ruoki minun lampaitani.
Joh 21:17

Näitä mietiskellessä, kuka ymmärtäisikään paremmin Jeesuksen lampaita ja heidän (meidän) epäilyksiämme? Tottakai. Tuomas, joka epäili, että muut olivat nähneet ylösnousseen Kristuksen, todellakin ymmärtäisi (Joh 20:24-29). Kuitenkaan Pietarin rakkaus Jeesusta kohtaan ei tarvinnut fyysisiä todisteita niin kuin Tuomas tarvitsi. Pietari ei ollut ailahtelevainen vaan ajatteli syvällisesti, ja hänen vilpitön uskonsa ei vain hyväksynyt totuutta vaan halusi myös testata sitä itse. Ah, eikö usko olekin juuri sitä?

Jeesus on kutsunut meidät seisomaan avioliittomme puolesta. Saatamme olla vähän niin kuin Tuomas emmekä usko, että meidän pitää seisoa, ennen kuin näemme todisteen, että puolisomme on todella tulossa kotiin. Tai saatamme olla niin kuin Pietari, uskomme ja sitten rohkeasti otamme uskon askeleen. Päätetään uskoa ja olla rohkeita uskossamme, huolimatta kovista tuulista ja epäilysten aalloista, jotka puskevat meitä vastaan. Ja pysytään rohkeina odotuksessamme niin kuin Pietari ja huudetaan Herraa pelastamaan meidät, jatketaan eteenpäin, omat kätemme Hänen käsissään. Yhdessä kuljemme kohti avioliittojen eheytymistä.

Siunausta!
Christina