Usko ja tottele Jumalaa

12.6.2021

Usko ja tottele Jumalaa

Suomennettu hartaudesta: Believe and obey God (Charlyne Cares Devotion 3.6.2021)

Siihen aikaan turmelus levisi maassa Jumalan silmien alla ja väkivalta täytti maan. Kun Jumala katseli maata, hän näki, että turmelus vallitsi kaikkialla, sillä ihmiset kuluttivat elämänsä pahuudessa. Jumala sanoi Nooalle: “Minä olen päättänyt tehdä lopun kaikesta elollisesta, sillä maa on ihmisten takia täynnä väkivaltaa. Minä hävitän heidät ja maan heidän kanssaan. Tee itsellesi arkki sypressipuusta, rakenna se huoneita täyteen ja tiivistä se maapiellä sisältä ja ulkoa.”
1 Moos 6:11-14

Lue tänään tarina Nooasta ensimmäisestä Mooseksen kirjasta (luvut 6-9) ja vertaa avioliiton puolesta seisomista siihen, mitä Jumala kehotti Nooaa tekemään. Jumala valitsi Nooan tekemään Hänen tahtonsa. Jumala tarvitsi jonkun kuuntelemaan ja tottelemaan Häntä ja Nooa sai tehtävän. Hän pyytää myös meitä saamaan aikaan muutosta, kun tehtävänämme on taistella avioliittojen puolesta.

Tottelevaisuus ei ole niin helppoa kuin ajattelemme, varsinkin kun meitä kehotetaan tekemään omaa kulttuuriamme vastaan ja maailman periaatteita vastaan. Nooa totteli Jumalaa huolimatta siitä, mitä hänen perheensä, ystävänsä tai ketkään muut sanoivat. Hän kuunteli Jumalan ääntä ja seurasi Jumalan ohjeita.

Voitko kuvitella seuraukset, jos Nooa ei olisi totellut Jumalaa, eikä olisi mennyt arkkiin silloin, kun Jumala ohjeisti häntä menemään? Istuimme Lorin kanssa Nicki Koziarzin kanssa ja juttelimme hänen kirjoittamastaan kirjasta “Flooded: 5 parasta päätöstä, jotka voit tehdä, kun elämä on vaikeaa ja epäilys nousee”. Keskustelun voi kuunnella “Fight for your marriage” -podcastissa. Oli kiehtovaa kuunnella hänen selostustaan Nooan elämästä, kun opiskelin hänen elämäänsä.

“Ja kaikkia elollisia sinun tulee ottaa mukaasi arkkiin kaksi, uros ja naaras, että ne säilyisivät hengissä sinun kanssasi. Lintuja, karjaeläimiä ja kaikkia pikkueläimiä tulkoon luoksesi kaksi kutakin lajia, jotta ne jäisivät henkiin. Sinun tulee ottaa mukaan arkkiin kaikenlaista syötävää, niin että sinulla ja kaikilla muilla on mitä syödä.” Nooa teki kaiken niin kuin Jumala oli häntä käskenyt.
1 Moos 6:19-22

Itse tiedän omalta kohdaltani, että Herra kehotti minua rukoilemaan Bobin puolesta ennen avioeroamme, mutta ystävieni kommentit vahvistivat minulle sen, mitä halusinkin kuulla. Minulla oli oikeus elää parempaa elämää. Minusta tuli kovasydäminen, katkera, kaunainen, ja annoin vihan ja kiukun kasvaa sydämessäni. Päätin elää elämääni “omalla tavallani, enkä Jumalan tavalla”. Päätin kuunnella muita ja olla tottelematta Jumalaa.

Herrani todella kuuli sydämeni huudon ja Hän tiesi, että syvällä sisimmässäni minä en halunnut avioeroa, mutta en vain tiennyt mitä tehdä -niinpä Herra lähetti sanansaattajan tuomaan Hänen hyvät uutisensa. Herra, meidän Jumalamme, lähettää sanansaattajia jokaiselle meistä, vaikkei se ehkä esiinnykkään loistavana enkelinä. Minun sanansaattajani saapui kaksi kuukautta avioeromme jälkeen kirkkoomme, kun pariskunta jakoi todistuksensa eheytyneestä avioliitosta.

Se oli minun hengellisen matkani aloitus. Herra sai ensin huomioni ja alkoi muuttamaan sydäntäni. Maailma sanoo tänä päivänä, että jos sinulla on avioliitto-ongelmia, heitä pyyhe kehään ja kokeile toista avioliittoa. Ratkaisu on uskoa siihen, että Herra, sinun Jumalasi, voi koskettaa ja muuttaa kahta sydäntä ja niitä olosuhteita, joita kohtaat avioliitossasi tänä päivänä.

Oi Herra, Jumalani! Suurella voimallasi ja väkevällä kädelläsi sinä olet luonut taivaan ja maan. Mikään ei ole sinulle mahdotonta!
Jer 32:17

Mitä Herra puhuu sinulle? Pyydä Häntä avaamaan hengelliset silmäsi ja korvasi kuulemaan Hänen jumalallisia ohjeitaan avioliitollesi.

Entä jos Nooa ei olisi kuunnellut ja totellut Herraa? Mitä hänen perheellensä olisi tapahtunut? Herra kehotti Nooaa yksityiskohtaisesti, miten rakentaa arkki, mitä tehdä, ja miten tehdä se. Onko Herra antanut sinulle raamatunkohtia toivosta ja ohjeita sinulle, tuhlaajapuolisollesi ja perheellesi? Päätätkö kuunnella, uskoa ja totella Häntä?

Entä jos et ole kuullut mitään Jumalalta? Haluan muistuttaa sinua, että kun Herra alkaa puhumaan sinulle raamatunkohtien tai musiikin kautta tai monilla muilla tavoilla, älä kuuntele ketään muuta. Herra on kertonut sinulle, mitä Hän aikoo tehdä ja mitä sinun tulee tehdä. Jumala kertoi Nooalle pelastavansa hänen koko perheensä, ja Hän kertoi Nooalle Hänen suunnitelmansa. Herra on valinnut sinut tähän tehtävään. Luota siihen, että Herra kertoo sinulle jokaisen yksityiskohdan, jota tarvitset tehtävän suorittamiseen.

Lähimmäisesi saattavat sanoa sinulle, että tilanteesi on toivoton. Sinulle sanotaan, ettei ole takuuta siitä, että puolisosi tulisi kotiin. Toiset muistuttavat sinua siitä, että aviomiehelläsi tai vaimollasi on oma vapaa tahtonsa. Jos lannistut, muista, että vihollinen yrittää häiritä sinua olemaan kahtaalle horjuva, jotta luovuttaisit avioliittosi puolesta seisomisen. Tämä ei ole heidän tehtävänsä.

Nooa oli uskon mies. Aiotko sinä kuunnella maailmaa vai aiotko uskoa sitä, mitä Herra on kertonut sinulle, että Hän aikoo tehdä? Jumala ei muuttanut mieltään, kun arkki oli puolivalmis. Tänä päivänä pysy, älä luovuta, etsi Hänen kasvojaan ja Hän opastaa ja ohjaa tietäsi nähdäkseen eheytyneen avioliittosi!