Seitsemän salaisuutta onnistuneeseen odottamiseen – osa 1

6.8.2020

Seitsemän salaisuutta onnistuneeseen odottamiseen – osa 1

Suomennettu hartaudesta: Seven secrets to succesful standing – part 1 (Charlyne Cares Devotion 4.8.2020)

Tämän päivän kirjoitus on Bobilta, joka oli tuhlaaja, joka palasi takaisin kotiin. Menimme uudelleen naimisiin ja olimme naimisissa vielä 23 vuotta ennen kuin Herra otti hänet Taivaan kotiin. Bob kirjoitti 19 kirjaa tuhlaajan näkökulmasta noiden kahden vuosikymmenen aikana avioeromme ja uudelleen avioitumisemme jälkeen. –Charlyne

Monet odottavat puolisot kysyvät minulta samaa asiaa: “Mitä Charlyne teki saadakseen sinut kotiin?” Oman kokemuksemme perusteella ja yli 20 vuoden palvelutyön perusteella haluan kertoa sinulle seitsemän salaisuutta onnistuneeseen odottamiseen.

Vaikka Charlyne on kaikista jumalallisin nainen ja parhain odottava puoliso, jonka tiedän, haluamme sinun pyrkivän olemaan niin kuin Jeesus, ei niin kuin Charlyne. Katsotaan kuitenkin, mitä asioita minun mielestäni Jumala käytti hänen elämässään tuomaan minut kotiin.

1. Ole johdonmukainen.

Silloin Noomi sanoi: “Katso nyt, kälysi lähti takaisin kansansa ja jumalansa luo. Lähde sinäkin kälysi mukana.” Mutta Ruut sanoi: “Älä pakota minua eroamaan sinusta ja lähtemään luotasi. Minne sinä menet, sinne minäkin menen, ja minne sinä jäät, sinne minäkin jään. Sinun kansasi on minun kansani ja sinun Jumalasi on minun Jumalani. Missä sinä kuolet, siellä minäkin tahdon kuolla ja sinne minut haudattakoon. Rangaiskoon minua Jumala nyt ja aina, jos muu kuin kuolema erottaa minut sinusta!”
Ruut 1:15-17

Ensimmäinen asia, jonka tuhlaajasi haluaa nähdä elämässäsi ja odottamisessasi, on johdonmukaisuus. Vaelluksesi täytyy vastata puheitasi. Pidätkö vihkisormusta sormessasi ja otat sen pois olosuhteista riippuen? Käytkö ulkona, ei treffeillä, kahdestaan jonkun vastakkaista sukupuolta olevan ystävän kanssa? Tunnetaanko sinut seurakunnassa tai töissä (1) naimisissa olevana (2) vapaana tai (3) jompana kumpana olosuhteista riippuen? Tilanteesta riippuvainen etiikka ei toimi, kun seisotaan Jumalan kanssa avioliiton eheytymisen puolesta. Herra, sinun Jumalasi, oli sama eilen kuin Hän on tänään, ja on sama huomenna, ja Hän odottaa sinun olevan samalla tavalla.

Charlyne ei kertaakaan saanut minua epäilemään, että hän tekisi jotain muuta kuin pysyisi lujana Herrassa. Vihollinen järjesti tilanteita vakuuttaakseen minulle toisin, mutta loppujen lopuksi huomasin vaimoni olevan 100% johdonmukainen seisomisessaan avioliiton puolesta ja vaelluksessaan Kristuksen kanssa.

Mikä saisi sinut luovuttamaan seisomisen avioliiton puolesta? Puolison uusi avioliitto, joka ei ole Jumalan asettama? Avioliiton ulkopuolinen lapsi? Joku vastakkaisen sukupuolen edustaja osoittaa kiinnostusta sinua kohtaan? Aika? Se, että olet vain uupunut? (Ei se, että olet outo, koska jos seisot avioliiton puolesta Jumalan mielen mukaan, puolet maailmasta ajattelee, että olet outo, mutta Jumalan mielestä olet erinomainen.) Rukoile, että Jumala tekisi sinusta johdonmukaisen avioliiton puolesta seisomisessa.

2. Pysy lähellä Jumalaa.

Astukaamme sen tähden Jumalan eteen vilpittömin sydämin ja varmoina uskossamme, sydän vihmottuna puhtaaksi pahasta omastatunnosta ja ruumis puhtaalla vedellä pestynä.
Hepr 10:22-23

Missä sinä olet tänään? Onko Pyhä Henki pysyvä seuralaisesi? Oletko puhunut Jumalalle tänään rukouksessa ja ohjaako Hän sinua joka askelellasi? Sellaista henkilökohtaista suhdetta Pelastajan kanssa Charlyne ja minä toivomme sinulta. Sinun täytyy viettää aikaa Sanassa ja aikaa rukouksessa, ei vain luetella “Jumala, tänään haluan, että teet sitä ja tätä…” vaan olla hiljaa ja kuunnella Jumalan ohjausta.

3. Turvaudu Jumalaan, älä ihmisiin

Siksi minä hylkäsin sen, jätin sen paatuneen sydämensä valtaan, kulkemaan oman ymmärryksensä varassa. Kunpa kansani vihdoin kuulisi minua, kunpa Israel kulkisi minun teitäni! Minä nujertaisin heti sen viholliset, kohottaisin käteni sen ahdistajia vastaan.

Toiset kerskuvat sotavaunuistaan, toiset hevosistaan, mutta me kutsumme avuksi Herran, Jumalamme, nimeä.
Ps 20:7

“Minä opetan sinua”, sanoo Herra, “minä osoitan sinulle oikean tien. Minä neuvon sinua, katseeni seuraa askeleitasi.” Älkää olko kuin järjettömät eläimet, kuin muulit ja hevoset, joita täytyy hillitä suitsilla ja kuolaimilla, muuten ne eivät suostu ohjattaviksi.

Monet saamistame viesteistä tulevat odottavilta puolisoilta, jotka turvautuvat ihmisiin eivätkö Jumalaan. He toimivat sen harhakäsityksen pohjalta, että heidän puolisonsa, ei Jumala, huolehtii heistä. Sinä olet arvokas Hänen silmissään ja Hän huolehtii sinusta aina.

Saamme myös sähköpostia niiltä, jotka turvautuvat ihmisten ohjeisiin, eivätkä Jumalan. Se varmasti murehduttaa Hänet, joka odottaa ohjaavansa odottavaa puolisoa, joka on kiireinen näppäimistön edessä ja kysyy keneltä tahansa, joka suostuu kuuntelemaan “Mitä minun pitäisi tehdä?”. Samalla Hän odottaa täydellisen vastauksen kanssa. Älä laita ihmisten mielipiteitä Jumalan ohjeiden yläpuolelle. (Sivuhuomautuksena: millainen avioliitto sillä henkilöllä on, jolta pyydät neuvoa?)

Kun joku kertoo raamatunkohtaa sinulle siitä, miksi sinun pitäisi tai ei pitäisi tehdä jotakin, hyväksytkö sokeasti hänen mielipiteensä, vai avaatko Raamatun siitä kohdasta ja luet, mitä tulee ennen ja jälkeen? Katsotko toiset jakeet, joihin on viitattu? Sillä tavalla annat Jumalan, et muiden ihmisten, puhua sinulle. Saatat usein yllättyä, miten raamatunkohtaa on lainattu kontekstista irrallisena, eikä se edes päde sinun tilanteeseesi.

Jatkuu huomenna. (Tai joskus – T.Raisa:) )

Koska Hän elää,
Bob Steinkamp