Puhtaana pysyminen odottaessa

13.12.2018

Puhtaana pysyminen odottaessa

Suomennettu hartaudesta: Staying pure while you stand (Charlyne Cares Devotion 13.12.2018)

Tämän päivän tekstin on kirjoittanut Lori Steinkamp Lassen. Hän on meidän ainoa tyttömme ja hän on ollut naimisissa miehensä Scottin kanssa 24 vuotta. Lori on neljän lapsen äiti ja on tehnyt töitä RMM:llä monta vuotta. Annetaan hänen kirjoituksensa syventää hengellistä matkaasi Herran kanssa. -Charlyne

Neljän lapsen äitinä, ja lapsista kolme ovat keskellä teini-ikää, mietin paljon puhtautta ja siveyttä. Olemme mieheni kanssa onnistuneet hyvin välittämään viestin lapsillemme, että heidän pitäisi pysyä neitsyinä kunnes menevät naimisiin. Olen kuitenkin tajunnut, että meidän pitää jatkuvasti muistuttaa heitä, että he voivat kyllä saavuttaa tuon päämäärän mutta silti luopua puhtaudestaan. Tavoitteemme on nyt muuttunut niin, että sen lisäksi että muistutamme heitä pitämään neitsyytensä tulevaa puolisoaan varten, heidän tulisi myös pysyä puhtaina siinä prosessissa.

Naimisiin mennessä tunsit ehkä jonkun helpotuksen tunteen. Huh! Ei enää deittailua. Ei enää houkutuksia. Nyt sitten kun seisot ja rukoilet avioliiton eheytymisen puolesta, saatat huomata, että olet taas siinä pisteessä, missä puhtaudella on väliä.

Jumala loi seksin. 1 Moos 2:24 “Siksi mies jättää isänsä ja äitinsä ja liittyy vaimoonsa, niin että he tulevat yhdeksi lihaksi.” kohta jatkuu sanoilla “Ja he olivat molemmat alasti, mies ja hänen vaimonsa, eivätkä he tunteneet häpeää.” 1 Moos 2:25.

Avioliiton yhteydessä läheisyydessä ei pitäisi olla häpeää. Korinttolaiskirjeessä Paavali kertoo Korintin seurakunnalle, että aviomiehen ja vaimon tulee täyttää aviovelvollisuutensa toisiaan kohtaan.

Mies täyttäköön aviovelvollisuutensa vaimoaan kohtaan, samoin vaimo miestään kohtaan. Vaimon ruumis ei ole hänen omassa vallassaan vaan miehen, samoin ei miehen ruumis ole hänen omassa vallassaan vaan vaimon. Älkää keskeyttäkö yhdyselämäänne, paitsi ehkä yhteisestä sopimuksesta joksikin aikaa, jotta voitte keskittyä rukoukseen; palatkaa sitten taas yhteen. Muutenhan Saatana pääsee kiusaamaan teitä, kun ette kuitenkaan pysty hillitsemään itseänne.
1 Kor 7:3-5

Saatat asua erossa puolisostasi tai teille on tullut avioero ja rukoilet eheytymistä. Miltä sinun elämäsi pitäisi sitten näyttää tällä osa-alueella? Aluksi haluan sanoa, että RMM ymmärtää, kuinka fyysisesti vaikeaa on olla ilman puolisoa. Emme puhu siitä osa-alueesta usein, mutta olemme tietoisia siitä, millainen haaste se voi olla.

Monet teistä ovat nuoria ja olette olleet naimisissa vain muutaman vuoden. Jotkut taas olivat aloittelemassa tyhjän pesän vaihetta, kun puoliso päätti, että nyt on oikea aika lähteä. Omasta elämäntilanteestasi huolimatta te olette nyt kaikki samassa paikassa – yksin rukoilemassa, että Jumalan tahto tapahtuisi avioliitossa.

Haastan sinua pysymään puhtaana tässä elämänvaiheessa. En puhu puhtaudesta puolisosi kanssa, mikä on taas eri aihe. Vanhempani kertovat siitä yksityiskohtaisemmin CD:ssä sex and the stander, joka on saatavilla Stopdivorce-bookstoressa.

Minä haastan sinut hankkimaan puhtautta, joka suojelee ruumistasi, mieltäsi ja sydäntäsi kaikelta siltä, mitä maailma haluaisi tarjota sinulle juuri nyt. Älä kuuntele vihollisen valhetta, että päivällinen vastakkaista sukupuolta olevan työkaverin kanssa ei johtaisi mihinkään muuhun kuin mitä haluaisit. Jos seisot ja rukoilet eheytymisen puolesta, miten voisit olla jonkun toisen kanssa, joka ei ole puolisosi? Jotkut teistä yllättyvät siitä, että ihmiset tekevät niin, mutta niin tapahtuu. Tullaan yksinäiseksi ja tarvitaan “seuraa”.

Saamme myös kuulla odottavilta puolisoilta, että he ovat nyt suhteessa jonkun toisen kanssa, joka ei ole heidän puolisonsa. Haluamme sanoa vilkkuvalojen kanssa: Varo! Pidä varasi! Huomaa, että sellainen suhde on vihollisen juoni. (1 Piet 5:8)

Pysykää erossa haureudesta! Kaikki muut synnit, joita ihminen tekee, kohdistuvat muualle kuin hänen ruumiiseensa, mutta siveetön teko osuu ihmisen omaan ruumiiseen. Ettekö tiedä, että teidän ruumiinne on Pyhän Hengen temppeli? Tämän Hengen on Jumala antanut asumaan teissä. Te ette itse omista itseänne, sillä Jumala on ostanut teidät täydestä hinnasta. Tuottakaa siis ruumiillanne Jumalalle kunniaa!
1 Kor 6:18-20

Kun olet tässä elämäntilanteessa, pidä itsesi puhtaana. Se tarkoittaa sitä, että ajanviettosi tulee olla puhdasta. Älä aseta itseäsi tilanteeseen, jossa katselet epäterveitä tv-ohjelmia tai elokuvia, jotka antavat sinulle ajatuksia niistä fyysisistä tarpeista, jotka eivät tule täytetyiksi. Pidä itsesi puhtaana sosiaalisessa elämässäsi.

En välitä siitä, minkä asteisissa avioliittovaikeuksissa olet – jos rukoilet avioliiton eheytymistä, sinun pitäisi käyttäytyä niin kuin olisit naimisissa! Sanon sen uudestaan – käyttäydy niin kuin olisit naimisissa! Itse naimisissa olevana naisena en anna itseni olla yksin toisen miehen kanssa. En aja autolla muiden miesten kanssa, en uskoudu muille miehille. Jos minun pitää käydä sähköpostikeskustelua jonkun miehen kanssa, kopioin usein aviomieheni mukaan viesteihin, jotta hän olisi tietoinen keskusteluista. Teenkö niin, koska aviomieheni ei luota minuun? Ei, teen sen, koska vihollinen vain rakastaisi aiheuttaa tuhoa avioliitossamme.

Jos rukoilet avioliiton eheytymistä, mikä olisikaan helpompi tapa suistaa raiteiltaan sinua, odottavaa puolisoa, kuin se että aloittaisit parisuhteen henkilön kanssa, joka ei ole puolisosi. Ymmärrän yksinäisyyden, jota tunnet. Saanen sanoa, että Herra kunnioittaa tottelevaisuuttasi. Hän antaa sinulle voimaa kestää tuntemasi houkutukset.

Tänään haastan sinut luovuttamaan avioliittosi uudelleen Herralle. Pyydä Häntä auttamaan sinua pysymään puhtaana ruumiissa, sielussa ja mielessä, kun odotat eheytymistä. Kysy Herralta, onko elämässäsi osa-alueita, joissa et ole puhdas. Voit aloittaa alusta tänään. Se saattaa tarkoittaa sitä, että sinun tulee päättää joku ihmissuhde. Se saattaa tarkoittaa sitä, että sinun tulee muuttaa sosiaalista elämääsi. Se saattaa tarkoittaa sitä, että sinun pitää etsiä vihkisormuksesi ja laittaa se sormeesi.

Voin luvata sinulle, että kun avioliittosi eheytyy, niin puolisosi arvostaa sitä, että pidit itsesi puhtaana tässä elämänvaiheessa.

Jokainen, joka on Kristuksessa, on siis uusi luomus. Vanha on kadonnut, uusi on tullut tilalle! Kaiken on saanut aikaan Jumala, joka Kristuksen välityksellä on tehnyt meidän kanssamme sovinnon ja uskonut meille tämän sovituksen viran.
2 Kor 5:17-18

Lori Steinkamp Lassen