Onko uskosi musertunut?

23.1.2023

Onko uskosi musertunut?

Suomennettu hartaudesta: Is your faith crushed? (Charlyne Cares Devotion 20.1.2023)

Kun he palasivat väkijoukon luo, Jeesuksen eteen tuli mies, joka polvistui ja sanoi: “Herra, armahda poikaani! Hän on kuunvaihetautinen, ja hänen tilansa on kovin huono. Hän kaatuu usein, milloin tuleen, milloin veteen. Minä toin hänet opetuslastesi luo, mutta he eivät pystyneet parantamaan häntä.” Silloin Jeesus sanoi: “Voi tätä epäuskoista ja kieroutunutta sukupolvea! Kuinka kauan minun vielä on oltava teidän keskuudessanne? Kuinka kauan minun pitää kestää teitä? Tuokaa poika tänne.” Jeesus käski ankarin sanoin pahan hengen poistua, ja se lähti pojasta. Siitä hetkestä poika oli terve. Kun he olivat taas keskenään, opetuslapset kysyivät Jeesukselta: “Miksi me emme kyenneet ajamaan sitä henkeä pojasta?” “Koska teillä on niin vähän uskoa”, vastasi Jeesus. “Totisesti: jos teillä olisi uskoa edes sinapinsiemenen verran, te voisitte sanoa tälle vuorelle: ‘Siirry täältä tuonne’, ja se siirtyisi. Mikään ei olisi teille mahdotonta.
Matt 17:14-20

Voitko kuvitella Jeesuksen sanovan sinulle: “Sinulla on niin vähän uskoa.” Voisin kuvitella, että olisit varmaan musertunut. Mitä uskollesi kuuluu tänään? Onko uskon sinapinsiemen, jonka Jumala on antanut sinulle avioliiton eheytymistä varten, musertunut? Uskosi täytyy kasvaa ja juurtua syvään, ravinteikkaaseen maahan.

Jos et ole valmiina, jotkut kohtaamasi olosuhteet saattavat musertaa uskosi. Voit olla valmiina ja uskoa yksin Jumalaan!

Jeesus vastasi: “Totisesti: jos teillä olisi uskoa ettekä epäilisi, te ette ainoastaan tekisi tätä viikunapuulle, vaan te voisitte sanoa tälle vuorellekin: ‘Nouse paikaltasi ja paiskaudu mereen’, ja niin tapahtuisi.
Matt 21:21

Sänkyni yläpuolella ol iso taulu, jossa on vuori meren rannalla. Se ei ole mikään kallis taulu. Ostin sen, kun aloin seisomaan avioliittoni puolesta ja lukemaan Jumalan Sanaa. Lori teki huoneeseeni muodonmuutoksen ja siirsimme taulua ensimmäistä kertaa sen jälkeen, kun aloin seisomaan avioliittoni puolesta. Taulu oli sänkymme yläpuolella, kun uskoin avioliiton eheytymisen ihmeeseen. Se oli sänkyni yläpuolella, kun eheytyminen oli vaikeaa ja sotkuista. Seisoin Jumalan lupauksissa ja pyysin Häntä kasvattamaan uskoani joka päivä. Ajankohdasta huolimatta aioin seisoa Jumalan parhaaksi ja rukoilla sokaistuneen, eksyneen aviomieheni puolesta ikuisesti. Tuo halpa taulu tulee aina muistuttamaan minua Jumalan voimasta. Hän voi murentaa kohtaamamme vuoret.

Bob teki kaikkensa yrittäessään murskata uskoani. Päätin kuitenkin uskoa Jumalan Sanaan ja uskoa Häneen täydellisesti. Miksi? Tiesin, etten voisi tehdä mitään muuttaakseni Bobin sydäntä, tekoja tai suunnitelmia. Enkä olisi pystynyt manipuloimaan Bobia tulemaan kotiin lasten takia. Hänen sydämensä oli kovettunut. Sen sijaan luovutin oman sydämeni ja elämäni ja uskoin niihin lupauksiin, joita Herra oli alkanut puhumaan minulle. Uskoni oli juurtunut Jumalan mahtavaan voimaan ja siihen, mitä Herra oli puhunut sydämeeni ja mitä Hän tekisi Hänen täydellisellä ajoituksellaan.

Voit tehdä samoin. En nähnyt, mitä Jumala teki avioerovuoremme toisella puolella. Ihmiset ympärilläni yrittivät murskata uskoani. Olosuhteeni muuttuivat ja tunsin, miten epäilys hiipi sydämeeni. Huusin päivittäin avuksi Herran viisautta ja kestävyyttä.

Ylistän Herraa miehistä ja naisista, jotka rukoilevat Jumalaa eheyttämään heidän avioliittonsa. Kuinka monesti sinun uskoasi on koeteltu? Mutta Jumala on suurempi!

Mitä sinun pitäisi tehdä, kun uskosi on murskana? Käänny Jeesuksen puoleen. Huuda avuksi Hänen jumalallista väliintuloaan kriisissäsi. Hän on Ainoa, joka voi pelastaa sinut ja puhua Hänen totuuttaan ongelmaasi ja kipeään sydämeesi. Herrasi haluaa sinun muistavan, että sinapinsiemen, vaikkakin murskattu, on silti elinkelpoinen. Älä ikinä luovuta Jumalan suhteen, sillä Hän voi saada kokoon suuren sadon eheytyneitä avioliittoja kaikista uskon sinapinsiemenistä.

Herra, minä rukoilen, että kasvattaisit tämän odottavan puolison uskoa, toivoa ja luottamusta Sinuun huolimatta mistään olosuhteista, joita vihollinen käyttää yrittäessään lannistaa häntä. Herra, Sinä voit höyhentää vihollisen ja antaa rauhan tälle odottavalle puolisolle joka päivä, kun hän jakaa muille sitä toivoa, joka hänellä on Sinussa liittyen avioliiton eheytymiseen. Hänellä on täydellinen usko Jumalaansa! Rukoilen yhtäkkistä läpimurtoa hänen puolisonsa sydämessä ja elämässä, jotta tästä avioliitosta tulisi toivon majakka muille särkyneille avioliitoille! Tätä rukoilen Jeesuksen nimessä. Aamen.

Ellette usko, te ette kestä.
Jes 7:9