Ole ymmärtäväinen

14.8.2019

Ole ymmärtäväinen

Suomennettu hartaudesta: Be considerate (Charlyne Cares Devotion 13.8.2019)

Tämän päivän kirjoitus on Bobilta, joka oli tuhlaaja, joka palasi takaisin kotiin. Menimme uudelleen naimisiin ja olimme naimisissa vielä 23 vuotta ennen kuin Herra otti hänet Taivaan kotiin. Bob kirjoitti 19 kirjaa tuhlaajan näkökulmasta noiden kahden vuosikymmenen aikana avioeromme ja uudelleen avioitumisemme jälkeen. –Charlyne

Samoin te, miehet, eläkää vaimonne kanssa ymmärtäväisesti, muistaen, että hän on heikompi osapuoli. Osoittakaa hänelle kunnioitusta, sillä hän on yhtä lailla armon ja elämän perillinen. Näin ei mikään tule esteeksi rukouksillenne.
1 Piet 3:7

Uskoisitko, että Steinkampeilla on riitoja? Joskus tuntuu siltä, että vihollinen kiertelee kodissamme ja etsii avointa ovea tai vain pientä rakoa päästäkseen sisään. Teemme kovasti töitä pitääksemme kotimme hurrikaanin kestävänä sekä Saatanan kestävänä. Siitä huolimatta meillä on Charlynen kanssa, niin kuin jokaisessa avioliitossa muillakin pariskunnilla, hetkiä, jotka voisivat rajoittamattomina kärjistyä joksikin paljon vakavammaksi.

Yksi asia, jota pyrimme opettamaan odottaville puolisoille, on se, että täydellisiä eheytyneitä avioliittoja ei ole olemassa, eikä sinun avioliittosi tule olemaan ensimmäinen. Kun tuhlaaja tulee takaisin, voit odottaa aikoja, jolloin asiat eivät ole kovin täydellisiä. Sinun tulee myös oppia nyt, kuinka valmistautua noita aikoja varten. Nämä “intensiivisen kanssakäymisen hetket” saadaan loppumaan rukouskammiossa. Ei ole voittajia tai häviäjiä, paitsi jos päätät pelata “mikään ei ole muuttunut” kortin, ja silloin Saatana voittaa ja avioliittosi joutuu taas yhteen räjähdykseen.

Luin ensimmäistä Pietarin kirjettä, yksi lempikirjoistani Raamatussa. Ei ollut tarkoitus, mutta päädyin lukuun 3, jakeeseen 7. Onko Jumala ikinä käyttänyt yksitäistä sanaa tai raamatunkohtaa saadakseen sinut keskittymään tiettyyn asiaan? Tänä aamuna Hän käytti sanaa ymmärtäväinen tuosta jakeesta ja antoi minulle muistutuksen omasta roolistani avioliitossamme. No, näin ystävien kesken, siinä on enemmän työtä kuin muistutusta, niin kuin Kentuckyn sukulaiseni sanoisivat.

Saamme kuulla avioliitosta, johon tuhlaajapuoliso on tullut takaisin. Usein kukaan ei anna avioliitolle aikaa parantua. Heti kun tulee pieni jälki punoituksesta tai arkuudesta avioliiton alueella, joku haluaa amputoida avioliiton pois jälleen kerran.

Vaikka Raamattu osoittaa yllä olevan jakeen vain aviomiehille, minä kirjoitan tätä miehille ja vaimoille. Kummallakaan sukupuolella ei ole tekosyytä olla olematta ymmärtäväinen puolisoaan kohtaan. Kirjoitan tätä myös sekä odottaville puolisoille, että kotiinpalanneille tuhlaajille. Rukoilen, että voit ymmärtää sen hengellisen taistelun, jota avioliitossasi käydään.

Käytin yhtä vaimoni raamatuntutkimistekniikkaa ja etsin ristiviitteet sanalle ymmärtäväinen. Huomasin, että Tiituksen luku 3 kuulostaa siltä, niin kuin se olisi kirjoitettu yhtälailla odottajille ja tuhlaajille, sekä ennen avioliiton eheytymistä että sen jälkeen:

Määräyksemme

Muistuta heitä kaikkia, että heidän on toteltava esivaltaa ja viranomaisia ja oltava näille kuuliaisia ja valmiita tekemään kaikkea hyvää. He eivät saa parjata ketään eivätkä haastaa riitaa, vaan heidän on oltava ystävällisiä ja osoitettava lempeyttä kaikille ihmisille.
Tit 3:1-2

Jumalan Sana on määrännyt, tai käskenyt, jokaisen meistä tottelemaan auktoriteettia, ja sen lisäksi olemaan ystävällisiä ja osoittamaan lempeyttä. (Olisiko Hän voinut tarkoittaa sitä myös meidän puolisoitamme kohtaan, huolimatta siitä mitä he ovat tehneet?)

Kurittomuutemme

Olimmehan mekin ennen ymmärtämättömiä ja tottelemattomia, olimme eksyksissä ja monenlaisten himojen ja nautintojen orjia, elimme pahuuden ja kateuden vallassa, vihattuina ja toisiamme vihaten.
Tit 3:3

Ovatpa tiemme olleet kuinka synkkiä tahansa, kun me kerran tulemme Jeesuksen luokse, hyväksymme Hänen ilmaisen lahjansa ikuisesta elämästä, tunnustamme ja uskomme, menneisyytemme muuttuu yhtä valkeaksi kuin puhdas lumi.

Ihmeemme

Mutta kun Jumalan, meidän pelastajamme, hyvyys ja rakkaus ihmisiä kohtaan tuli näkyviin, hän pelasti meidät, ei meidän hurskaiden tekojemme tähden, vaan pelkästä armosta. Hän pelasti meidät pesemällä meidät puhtaiksi, niin että synnyimme uudesti ja Pyhä Henki uudisti meidät. Tämän Hengen hän vuodatti runsaana meidän päällemme Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen kautta, jotta me hänen armonsa ansiosta tulisimme vanhurskaiksi ja saisimme osaksemme ikuisen elämän, niin kuin toivomme.
Tit 3:4-7

Raamattu viittaa siihen “salaisuutena”, että synnitön Jeesus kuoli ristillä ja vuodatti verensä ristillä maksaakseen minun syntini. On myös suuri salaisuus, kuinka tämä anteeksiantava armo on tarjolla jopa pahimmalle syntiselle juuri nyt.

Tahtomisemme

Tämä sana on varma, ja haluan sinun tähdentävän näitä asioita, jotta ne, jotka uskovat Jumalaan, tekisivät ahkerasti hyvää. Tällainen on ihmisille hyväksi ja hyödyksi.
Tit 3:8

Haluatko omistautua tekemään sitä, mikä on hyvää, vai etsitkö edelleen kostoa sille, mitä puolisosi on tehnyt? Kumpi tie on “ihmisille hyväksi ja hyödyksi”? Kumpi tie avaa oven avioliiton eheytymiselle?

Varoituksemme

Vältä typeriä väittelyitä, sukuluetteloita sekä lakia koskevia riitoja ja kiistoja, sillä ne ovat hyödyttömiä ja turhia.
Tit 3:9

Saatana rakastaa katsoa, kun Jumalan lapset juuttuvat kiinni “hyödyttömiin ja turhiin” väittelyihin, ei vain puolison kanssa, vaan myös muiden kristittyjen kanssa. Sinä päivänä kun jokainen meistä seisoo Jumalan edessä, on vain yksi kysymys, jolla on iankaikkista merkitystä. “Mitä olet tehnyt Jeesuksen kanssa?” Kysymys siitä, kuka oli oikeassa ja kuka väärässä missä tahansa asiassa, ei ole enää kovin merkityksekäs silloin.

Tiemme

Myös meihin kuuluvien on opittava tarpeen vaatiessa tekemään hyvää, muuten heidän uskonsa jää hedelmättömäksi.
Tit 3:14

Tässä jakeessa Jumala kutsuu meidät tekemään sitä, mikä on hyvää. Koska Hän vihaa avioeroa, hyväntekemiseen täytyy sisältyä se, että seisotaan Hänen kanssaan avioliiton eheytymisen puolesta. Tuhlaajalle hyväntekeminen tarkoittaisi parannuksentekoa synnistä ja kotiinpaluuta odottavan puolison luokse. Kaikille meille, se käskee selkeästi meitä tekemään hyvää, eikä elämään hedelmätöntä elämää. Vaikka hedelmällinen elämä tarkoittaa tekemään töitä niin kuin Jumala on kutsunut meitä tekemään, se tarkoittaa myös sitä, että kerromme sanoin ja esimerkillä, että palvelemme Herraa, joka parantaa kipeitä avioliittoja.

No, missä sinä olet? Minä olen taas saanut opetukseni siitä, että Jumala haluaa minun olevan ymmärtäväinen kaikkia kohtaan, oli kyseessä sitten vaimoni tai liikenteessä oleva vieras ihminen, jota en enää koskaan näe uudelleen.

Yksi RMM:n tavoitteista on kertoa niistä tavoista, miten Jumala voi muuttaa sinua, jotta puolisosi kysyisi “Mikä hänessä on erilaista?” Yksi suurimmista muutoksista on se, että sinusta tulee ymmärtäväisempi kaikkia kohtaan. Sitä kautta avioliitot eheytyvät, Jumalan kunniaksi.

Sillä siellä, missä kateus ja riidanhalu vallitsevat, on myös hillittömyyttä ja kaikenlaista pahaa. Mutta ylhäältä tuleva viisaus on puhdasta ja pyhää, ja niin se myös rakentaa rauhaa, se on lempeää ja sopuisaa, täynnä armahtavaisuutta ja hyviä hedelmiä, se on tasapuolista ja teeskentelemätöntä. Vanhurskauden siemen kylvetään rauhan tekoina, ja se tuottaa hedelmän niille, jotka rauhaa rakentavat.
Jaak 3:16-18

Koska Hän elää,