Ole kärsivällinen, kun odotat lupaustasi

2.11.2018

Ole kärsivällinen, kun odotat lupaustasi

Suomennettu hartaudesta:
Be patient as you wait for your promise
Charlyne Cares Devotion 2.11.2018

Hartaasti vain odotamme, että te itse kukin loppuun asti yhtä innokkaasti haluatte kokea yhteisen toivomme täyttymisen. Älkää päästäkö itseänne veltostumaan, vaan seuratkaa niiden esimerkkiä, jotka ovat uskoneet ja kärsivällisesti odottaneet ja sen tähden saavat omakseen sen, minkä Jumala on luvannut. Antaessaan Abrahamille lupauksensa Jumala vannoi omaan nimeensä, koska ei ollut ketään suurempaa, jonka nimeen hän olisi vannonut. Hän lupasi: “Minä siunaan sinua runsain määrin ja annan sinulle runsaasti jälkeläisiä”, ja kärsivällisesti odotettuaan Abraham sai, mitä hänelle oli luvattu.
Hepr 6:11-15

Abraham otti vastaan, mitä Jumala oli luvannut. Kuinka hyvin sinä odotat asioita elämässäsi? Kuinka hyvin odotat jonossa? Kuinka hyvin odotat puhelimessa, kun sanotaan “olette pidossa”? Kuinka hyvin odotat liikenneruuhkassa? Kuinka hyvin odotat avioliittosi eheytymistä? Uskon, että Jumala osoittaa meille Hänen suurta kärsivällisyyttään, jotta miehet, naiset ja lapset tulisivat tuntemaan Jeesuksen Kristuksen Herrana ja Pelastajana. Jumala haluaa sinun avioliittosi eheytyvän, mutta ensisijaisesti Hän haluaa sinun puolisosi pelastuvan.

Ei Herra vitkastele täyttäessään lupaustaan, vaikka hän joidenkin mielestä on myöhässä. Päinvastoin: hän on kärsivällinen teitä kohtaan, koska ei halua kenenkään tuhoutuvan vaan tahtoo, että kaikki kääntyisivät.
2 Piet 3:9

Herran kärsivällisyys on pitkämielistä, mutta emme voi ottaa sitä itsestäänselvyytenä. Jumalan kärsivällisyys on osoitus Hänen rakkaudestaan. Uusi Testamentti opettaa, että Jumala etsii meitä. Hän antaa kuitenkin jokaisen meistä tehdä päätöksiä ja Hän odottaa, että tulisimme järkiimme. Kärsivällisyys kehittyy yleensä vaikeuksien ja odottamisen kautta.

Älkää olko velttoja, olkaa innokkaita, palakoon teissä Hengen tuli, palvelkaa Herraa. Toivokaa ja iloitkaa, ahdingossa olkaa kestäviä, rukoilkaa hellittämättä.
Room 12:11-12

Kristittyinä meidän tulee osoittaa kärsivällisyyttä jokapäiväisessä elämässämme. Teemmekö niin? Minun mielestäni me asumme yhteiskunnassa, jossa kaikki on kiireistä. Pika-aamiaiselta menemme drive-in lounaalle, ostamme päivällisen matkalla töistä kotiin… Odotamme palvelua heti. Ajattele, kuinka monta asiaa voimme tehdä pikana yhteiskunnassamme. Jos luet tätä hartaustekstiä tietokoneelta, niin tiedät, että asumme “pika”-aikakaudella. Voimme lähettää sähköpostia Englantiin tai Afrikkaan yhtä nopeasti, kuin voimme viestittää jollekulle samassa toimistossa.

Avioliittosi on hajonnut. Puolisosi haluaa avioeron tai on löytänyt jonkun toisen. Olet huutanut avuksi Herraa ja Hän sanoo, että Hän eheyttää ja uudelleenrakentaa avioliittosi, ja Hän antaa sinulle lupauksia. Sinun täytyy olla kärsivällinen.

Saatat sanoa “Mitä? Minä, odottaa?” Kyllä, ole kärsivällinen. Saanen muistuttaa sinua, että kun sinä odotat avioliittosi eheytymistä, niin monet muut ihmiset odottavat myös muita todella tärkeitä asioita kuten työtä, parempaa asumispaikkaa, vauvaa, fyysistä paranemista, tai ettei teini kapinoisi. Meidän kaikkien tulee odottaa Jumalan ajoitusta jossakin vaiheessa elämäämme!

Herra, jo aamulla kuulet ääneni, aamun hetkellä tuon sinulle pyyntöni ja odotan vastaustasi.
Ps 5:3

Älä nurise tai valita niin kuin israelilaiset tekivät Moosekselle ja Jumalalle. Muista, miten Vanhassa testamentissa Jumala suuttui ihmisten kiittämättömyyteen ja kovasydämisyyteen. Sinun tulee muistaa kärsivällisyyden merkitys, saadaksesi lupauksesi itsellesi, avioliitollesi ja perheellesi. Se on Jumalan ajoituksen odottamisen arvoista.

Herra, sinun apuasi minä odotan. Herra, minun Jumalani, sinä vastaat minulle.
Ps 38:15

Sinun tulee oppia luottamaan Herraan, kasvaa hengellisesti ja antaa Hänen johdattaa sinua elämäsi läpi askel askeleelta. Sinut palkitaan ja voit kestää odotuksen ilolla. Kasvatat kärsivällisyyttäsi uskonkoetuksissa, kun et menetä toivoasi Herraan. Odota kärsivällisesti Hänen ajoitustaan.

Ole ääneti Herran edessä, odota hänen apuaan! Älä kadehdi sitä, joka menestyy elämässään, sitä, jonka kaikki juonet onnistuvat. Malta mielesi, hillitse vihasi! Älä kiivastu — se johtaa vain pahaan! Väärintekijät joutuvat tuhoon, mutta ne, jotka panevat toivonsa Herraan, saavat periä maan.
Ps 37:7-9

Läpi Raamatun voimme huomata, miten ihmisten tuli odottaa kärsivällisesti ihmeitään, näkyjään ja lupauksiaan. Kärsivällinen odottaminen kehittää kristityn luonnettasi ja olet esimerkkinä muille, kun odotat. Voimme rukoilla kärsivällisyyttä, ylistää aina Herraa, me emme nurise, me emme ikinä luovuta tai lopeta. Palkinto on suuri, jos olet kärsivällinen ja odotat Jumalan katkovan orjuuden kahleet ja avaavan tuhlaajasi hengelliset silmät. Niitämme, mitä kylvämme, joten ole kärsivällinen odottaessasi lupauksiasi avioliiton eheytymisestä!

Olkaa siis kärsivällisiä, veljet, Herran tuloon asti. Niin maamieskin: kärsivällisesti hän odottaa maan kallista hedelmää kevään ja syksyn sadonkorjuuseen saakka. Olkaa tekin kärsivällisiä ja rohkaiskaa mielenne, sillä Herran tulo on lähellä. Älkää syytelkö toisianne, veljet, ettei teitä tuomittaisi. Tuomari seisoo jo ovella. Veljet, ottakaa vastoinkäymisten kestämisessä ja kärsivällisyydessä esikuvaksenne profeetat, jotka ovat puhuneet Herran nimessä. Niitä, jotka kestävät loppuun asti, me ylistämme autuaiksi. Te olette kuulleet Jobin kestävyydestä ja tiedätte, mihin tulokseen Herra antoi sen johtaa. Herra on laupias ja anteeksiantava.
Jaak 5:7-11

Kaikki raamatunkohdat ovat vuoden 1992 käännöksestä, ellei toisin mainittu.