Odottamisen toinen puoli

9.11.2022

Odottamisen toinen puoli

Suomennettu hartaudesta: The other side of standing Charlyne Cares Devotion 8.11.2022

Tämän päivän kirjoitus on Bobilta, joka oli tuhlaaja, joka palasi takaisin kotiin. Menimme uudelleen naimisiin ja olimme naimisissa vielä 23 vuotta ennen kuin Herra otti hänet Taivaan kotiin. Bob kirjoitti 19 kirjaa tuhlaajan näkökulmasta noiden kahden vuosikymmenen aikana avioeromme ja uudelleen avioitumisemme jälkeen. –Charlyne

Noudattakaa ja totelkaa kaikkia näitä määräyksiä, jotka minä nyt annan teille. Te ja jälkeläisenne menestytte aina, kun teette sitä, mikä Herran käskyn mukaan on oikeaa ja hyvää.
5 Moos 12:28

Minä ja Charlyne tiedämme, että elämässäsi tapahtuu tällä hetkellä paljon asioita, joita et voi kontrolloida. Avioliittohuoliisi ei näytä olevan ratkaisua rukoilemisen ja Pyhän Hengen seuraamisen lisäksi. Elämässäsi on kuitenkin yksi asia, jota voit kontrolloida, ja jota itse asiassa Jumala käskee kontrolloimaan. Tarkoitan lasten kasvattamista.

Tohtori James Dobson ja monet muut, jotka opettavat lasten kasvattamisesta Jumalan tavoilla, ovat sanoneet meille vuosien ajan, että lapsemme tarvitsevat rajoja. Ennen kuin heistä tulee aikuisia, heidän täytyy tietää rajansa – tien molemmilla puolilla.

Herran pelko on vankka varustus, jälkipolvillekin se suo turvan.
Sananl 14:26

Emme olleet täydellisiä vanhempia Charlynen kanssa. Kodista lähtöni jälkeen Charlyne alkoi näkemään ongelmia kaikissa kolmessa lapsessamme. Korjautuivatko nämä asiat, kun tulin järkiini ja palasin kotiin? Totuus on, että palasin kotiin vaimon ja äidin luokse, joka hallitsi lapsensa.

Kotimme sijaitsee ala- ja yläkoulun välissä. Joka iltapäivä näemme monien lasten ja nuorten kulkevan ohi. Olisi helppoa sanoa, että heidän kielenkäyttönsä, vetelät olemuksensa ja pelleilynsä olisivat tämän ajan merkkejä, mutta se ei ole totta. Katso tarkkaan, ja voit myös nähdä kohteliaita, siistejä lapsia kulkevan kadullamme.

Lastesi todennäköisyys menestyä koulussa, niin kuin myös elämässä, on jo uhattuna tuhlaajapuolisosi takia. Teet lapsillesi karhunpalveluksen, jos jumitut niin kiinni avioliiton puolesta seisomiseen, että annat lastesi käytöksen, tapojen ja olemuksen repsahtaa, koska olet “yksinhuoltaja”, etkä voi tehdä asialle mitään.

Rakasta Herraa, Jumalaasi, koko sydämestäsi, koko sielustasi ja koko voimastasi. Pidä aina mielessäsi nämä käskyt, jotka minä sinulle tänään annan. Teroita niitä alinomaa lastesi mieleen ja puhu niistä, olitpa kotona tai matkalla, makuulla tai jalkeilla.
5 Moos 6:5-7

Kun olin poissa erämaassa, Charlyne leikki useammin kuin kerran lastemme kanssa leikkiä “Kuka täällä johtaa?”, ja hän voitti joka kerta! Kyllä, lapset painostavat vanhempaa, joka on yksin. He voivat kuitenkin lähteä pois noista intensiivisistä tilanteista tietäen, että heillä on yksi rakastava vanhempi, joka on asettanut rajat ja on valmis vahvistamaan niitä.

Mistä sinä odottavana puolisona aloitat tehtäväsi, kun kasvatat lapsiasi Jumalan mielen mukaan, jopa sen jälkeen kun puolisosi lähtee? Ensisijaisen paikan tulee olla rukoushuoneessasi. Sinun täytyy ymmärtää, että vaikka olisit hylätty puoliso, et ole “yksinhuoltaja”; Herra, sinun Jumalasi, on puolisosi tänä aikana.

Lapsillesi ensimmäisen aloituspisteen tulee olla totuudenmukaisuus. Jos saat lapsesi kiinni räikeästä valheesta, tuleeko siitä seurauksia, vai sivuutatko asian ajatellen, että “No joo, hänellä on vaikeaa avioeromme takia.” Niin, hänellä on vaikeaa, mutta sinun tehtäväsi kristittynä vanhempana on tehdä hänen “vaikea aikansa” hieman helpommaksi asettamalla hänelle rajat. Sinun täytyy aloittaa tänään opettamaan lapsillesi, että huonolle käytökselle on seurauksensa, ja se alkaa siitä, ettei valehdella.

Oman käytöksesi tulee olla esimerkillistä lapsillesi. Jos paasaat ja pauhaat poissa olevalle puolisollesi ja kerrot puolitotuuksia, et voi odottaa enempää lapsiltasi. Jos olet aina totuudenmukainen seurauksista huolimatta, voit odottaa lastesi seuraavan.

Miten nuori ihminen, joka ei kunnioita vanhempaansa, voisi ikinä oppia kunnioittamaan opettajia, tulevia työnantajia tai mitään auktoriteettia? Elämä voi olla hankalaa epäkunnioittavalle lapselle. Opetukset kunnioituksesta, rehellisyydestä ja säädyllisyydestä, joita opetat lapsillesi heidän kasvaessaan, voivat auttaa heitä läpi koko elämän.

Me emme ole asiantuntijoita vanhemmuudessa, mutta apua on saatavilla. Kristilliset kirjakaupat ovat täynnä asiaa kristillisestä kasvatuksesta. Netissä on enemmän tarjontaa kuin kukaan meistä pystyy lukemaan. Sinun täytyy ehkä etsiä apua pastoriltasi tai seurakunnan nuorisopastorilta. Mihin tahansa apuun turvaudutkaan, niin tärkeintä on, että se korottaa Jeesusta kaikessa.

On paljon asioita, joissa sinun tulee kysyä yksin Jumalan apua, kuten se, miten paljon kerrot asioita poissa olevalle puolisolle. Jumalalla, ei kenelläkään ihmisellä, on oikeat vastaukset kaikkiin kysymyksiisi. Hän loi lapsesi ja vain Hän tietää tarkalleen, miksi he käyttäytyvät niin kuin käyttäytyvät.

Muutokset eivät välttämättä tule kaikki kerralla, kuten eivät avioliiton eheytymisessäkään. Jos kuitenkin tänään alat pistämään jarrua tottelemattomuusjunalle, joka riehuu kodissasi, niin Jumala saa kunnian ja sinun ja lastesi elämät paranevat. Vihollinen on yrittänyt varastaa avioliittosi. Älä anna pahan viedä myös lapsiasi.

Lasten kasvattaminen Jumalan mielen mukaan yksin ollessa on odottamisen toinen puoli. Rukoilemme Charlynen kanssa, että annat Hänen auttaa sinua siinä.

Lapset, olkaa vanhemmillenne kuuliaisia Herraa totellen, sillä se on oikein. “Kunnioita isääsi ja äitiäsi” on ensimmäinen käsky, johon liittyy lupaus: “jotta menestyisit ja eläisit kauan maan päällä”.
Ef 6:1-3

Koska Hän elää,