Näkökulma ennen kaikkea

29.3.2019

Näkökulma ennen kaikkea

Suomennettu hartaudesta: Perspective is everything (Charlyne Cares Devotion 28.3.2019)

Tämän päivän tekstin on kirjoittanut Lori Steinkamp Lassen. Hän on meidän ainoa tyttömme ja hän on ollut naimisissa miehensä Scottin kanssa 24 vuotta. Lori on neljän lapsen äiti ja on tehnyt töitä RMM:llä monta vuotta. Annetaan hänen kirjoituksensa syventää hengellistä matkaasi Herran kanssa. -Charlyne

Onko sinulla sellaisia päiviä, kun tuntuu siltä, että koko maailma on sinua vastaan? Sitä haluaa vain kömpiä takaisin sänkyyn ja aloittaa huomenna alusta. Joskus kyseessä voi olla jokin suuri tapahtuma elämässä kuten avioliiton hajoaminen, läheisen kuolema tai työpaikan menetys. Joskus taas päivittäiset asiat voivat mennä pieleen ja se lannistaa.

Meille tulee koettelemuksia tässä elämässä. Jeesus ei ikinä sanonut Raamatussa, että kun uskomme Häneen niin kaikki olisi täydellistä.

Olen puhunut teille tämän, jotta teillä olisi minussa rauha. Maailmassa te olette ahtaalla, mutta pysykää rohkeina: minä olen voittanut maailman.
Joh 16:33

Lähdin matkaan vanhalla kuorma-autollani, jolla on jo aivan liikaa ajokilometrejä. Olin menossa tapaamaan erästä odottavaa puolioa ja auttamaan häntä muutossa. Puolivälissä matkaa auto alkoi hyytyä. Ajoin lähimmälle parkkipaikalle ja soitin aviomiehelleni ja veljelleni, jotta joku voisi tulla pelastamaan minut.

Kyytini saapui ja pääsin auttamaan ystäväämme muuton yksityiskohdissa. Kun olin istunut siellä odottamassa, selasin läpi sosiaalista mediaani ja hämmästyin siitä, miten itsekäs saatoin olla. Todellakin! Autoni hajosi.

Pääsin turvallisesti pois tieltä Dunkin Donutsin parkkipaikalle! Jee!

Minulla oli joku, jolle soittaa ja pyytää häntä hakemaan minut lyhyen odottamisen jälkeen. Jee!

Selaillessani luin eräästä ystävästäni, joka oli seuraamassa oman hyvän ystävänsä menemistä saattohoitoon. Tällä neljän lapsen äidillä oli todettu syöpä. Tämän viikon olisi pitänyt olla muistojen täyteinen viikko, sillä perhe aikoi viettää aikaa rantahuvilassa, joka oli tarkoitettu saattohoitoperheille. Äiti, isä, neljä lasta ja kaksi ystävää varustautuivat matkaan ja lähtivät tekemään tästä viikosta unohtumatonta. Kahden päivän kuluttua oli selvää, että heidän pitäisi palata kotiin ja kutsua saattohoito, sillä rakkaan äidin elämä oli hiipumassa.

Eräs tuttu MOPS(alakoululaisten äidit)-ohjaaja pyysi apua, sillä erään hänen ryhmäläisensä äidin aviomies oli kuollut auto-onnettomuudessa.

Maan toisella puolella eräs vanhempi pariskunta, joka kävi ennen meidän seurakunnassamme, oli kuullut sanat “Mitään ei ole enää tehtävissä.”

Lähialueemme poliisi menetti elämänsä, kun rattijuoppo oli ajanut autonsa hänen autonsa perään.

Kaikkialla ympärillämme on sydänsurua. Mitä sinun elämässäsi tapahtuu tällä hetkellä, joka aiheuttaa sydänsurua?

On niin helppoa katsoa vain omia olosuhteitaan ja velloa siinä, kuinka kamala oma tilanne on.

“Jumala, miksi et tuo puolisoani kotiin?” Ehkä nyt ei ole paras aika Hänen täydellisessä suunnitelmassaan.

“Jumala, ei ole reilua, että minun lapseni kuoli.” Entä se äiti, joka menetti kaikki lapsensa kerralla?

“Jumala, miksi minun autoni täytyy hajota, kun yritän auttaa jotakuta?” Entä se äiti, jolla ei edes ole autoa?

“Jumala, miksi minulle tulee näitä terveysongelmia?” Entä se äiti, joka ei elä nähdäkseen lastensa ensimmäistä koulupäivää?

“Jumala, miksi minun lapseni kapinoi Sinua ja minua vastaan?” Entä se lapsi, joka joutuu viettämään elinkautisen vankilassa?

Meille tulee koettelemuksia tässä elämässä. Lue tuo raamatunkohta Johannekselta uudelleen.

Joh 16:33

Meillä on kaikki tarvittava hoitaaksemme huonot päivämme ja se kaikki on JEESUS! Se se on! Kuulostaa niin yksinkertaiselta, eikö?

Toivokaa ja iloitkaa, ahdingossa olkaa kestäviä, rukoilkaa hellittämättä.
Room 12:12

Toivokaa ja iloitkaa – Ilo on päätös ja se on jotakin, jonka Jeesus antaa meille. Voimme olla iloisia jopa silloin, kun maailma hajoaa ympärillämme. Näin uutisissa naisen, joka elää Louisianassa, ja hän oli menettänyt kaiken. KAIKEN! En osaa kuvitella, miten edes ottaa seuraavaa hengenvetoa, kun ei ole mitään jäljellä. Hän julisti rakkauttaan Kristukseen ja sanoi “En malta odottaa, miten Hän käyttää tätä vahvistamaan meitä.” Tuollaista iloa minä haluan. Haluan luottaa Pelastajaani niin paljon, että huolimatta siitä mitä tapahtuu, olen iloinen enkä katkera ja vihainen.

Ahdigossa kestävä – Minä osaan olla todella kärsimätön ihminen. En halua odottaa. Haluan kaikki nyt heti. Haluan, että rukouksiini vastataan nyt!! Tuntuuko sinusta ikinä siltä? Me voimme olla kärsivällisiä jopa kriisin keskellä. Jeesus voi antaa meille tuota kärsivällisyyttä.

Rukoilkaa hellittämättä – Luin yhtä kirjaa vähän aikaa sitten ja siinä puhuttiin pikavisiitin tekemisestä Jeesuksen luona. Pitelen tyhjää astiaan käsissäni ja kiiruhdan Hänen luokseen ja odotan, että Hän täyttävää astian. Sen sijaan minun pitäisi isuta Hänen jalkojensa juuressa ja uskollisesti viettää aikaa rukouksessa Hänen kanssaan.

Tänään saatat kuulla elämäsi pahimmat uutiset. Tiedä, että Jeesus on lohduttamassa sinua. Toivo ja iloitse, ole ahdigossa kestävä ja rukoile hellittämättä Hänen kanssaan.

Lori Steinkamp Lassen

Lue lisää Lorin tekstejä TÄÄLTÄ