Miten asiat muuttuvat

22.3.2022

Miten asiat muuttuvat

Suomennettu hartaudesta:How things change (Charlyne Cares Daily Devotion 22.3.2022)

Mutta hän on vastannut minulle: “Minun armoni riittää sinulle. Voima tulee täydelliseksi heikkoudessa.” Sen tähden ylpeilen mieluimmin heikkoudestani, jotta minuun asettuisi Kristuksen voima. Siksi iloitsen heikkoudesta, loukkauksista, vaikeuksista, vainoista ja ahdingoista, joihin joudun Kristuksen tähden. Juuri heikkona olen voimakas.
2 Kor 12:9-10

Vuonna 1964 ollessani 19-vuotias nuorukainen muutin kotoani ensimmäisen kerran ja lähdin opiskelemaan hautausurakointia korkeakouluun Cincinnatiin Ohioon. Ensimmäisten kuukausien aikana harkitsin useamman kerran vakavasti, että pakkaisin tavarani punaiseen volkkariini ja jättäisin koulun ja lähtisin etelään. Tunsin oloni niin yksinäiseksi. Kaipasin takaisin Pompano Beachille.

Seinällämme on roikkunut päättötodistus yli 40 vuotta, jopa avioeron ja uudelleenavioitumisen ajan, todisteena siitä että suoritin onnistuneesti kouluni Cincinnatissa. En suostunut antamaan periksi tunteilleni ja lopettamaan koulua. Tuo päättötodistus mahdollisti sen, että olen voinut palvella ihmisiä monta vuotta elämästäni pätevänä hautausurakoitsijana.

Tyttäremme Lori ja tyttärentyttäremme Ashley ovat nyt joutuneet käymään Cincinnatissa säännöllisesti Ashleyn lääketieteellisten hoitojen takia. Olen kyllä kaivannut takaisin Cincinnatiin. Pienen punaisen volkkarin sijaan nyt minulla on iso harmaa pakettiauto, jolla toivoisin ajavani kohti pohjoista vaimoni kanssa, niin että voisin olla yhdessä kolmen rakastamani naisen kanssa.

Kun aloitin kouluni Cincinnatissa, yksi professoreistamme sanoi jännän lausunnon orientaatiovaiheessamme. Vaikka siitä on jo yli 40 vuotta, muistan silti hänen sanansa; “Tämä tulee olemaan elämänne parasta aikaa, mutta ette tajua sitä ennen kuin vasta noin 10 vuotta sen jälkeen, kun olette valmistuneet.” Kommentin jälkeen uusista opiskelijoista lähti yhteinen voihkaisu. Mitä hyvää voisi olla siinä, että on poissa kotoa, pois perheen ja ystävien luota, luokkien ja kotiläksyjen järjestelmällisessä ympäristössä, yrittäen koko ajan selviytyä lukukausimaksuista ja elää vähissä varoissa.

Kun Lori ja Ashely menevät Cincinnatiin, olen toiminut GPS:nä (tarkoittaa Grandpa’s Positioning System = isoisän paikallistamissysteemi) tytöilleni ja auttanut heitä kiertelemään ympäri Cincinnatia. Neuvon, mistä löytyy paras Cincy chili ja olen jopa auttanut tytärtäni suunnistamaan lumisateessa ensimmäistä kertaa hänen elämässään. Tajusin taas kerran että opiskeluaikani siellä pohjoisessa oli ollut elämäni parhaimpia aikoja. On niin paljon hyviä muistoja, kun muistelen päiviäni koulussa.

Kauan aikaa sitten Jumala pisti minut Cincinnatiin ja halusin takaisin Pompanoon perheeni luokse. Nyt Jumala laittoi minut Pompanoon ja kun Lori ja Ashley menevät Ohioon, haluaisin olla Cincinnatissa heidän kanssaan.

Mietin, että olikohan minun kouluaikani hieman samanlaista kuin se odotusaika, kun Charlyne odotti minua takaisin. Me molemmat ajattelimme olevamme onnettomia, mutta me molemmat opimme. Aina kun vaimoni sanoo “En vaihtaisi sitä odotusaikaani mihinkään”, kuuluu “aamen” kaikilta muilta huoneessa olijoilta, joiden avioliitto on eheytynyt.

Saanko sanoa uudelleen professori Nicholsin kommentin niin kuin Charlyne saattaisi sen sanoa: “Kun odotatte puolisoanne takaisin kotiin, se tulee olemaan elämänne parasta aikaa, mutta ette tajua sitä ennen kuin vasta noin 10 vuotta sen jälkeen, kun avioliittonne on eheytynyt.”

Olen hengissä tänä päivänä, koska vaimoni oppi, kuinka huutaa Jumalaa avuksi seisoessaan avioliittomme eheytymisen puolesta. Se palava rukoilu, jota Charlyne tekee Ashleyn puolesta, on mahdollista, koska vaimoni oppi luottamaan Jumalaan silloin, kun hänen avioliittonsa riippui rukouksesta. Charlyne on nähnyt rukouksen voiman, kun minä olen ollut sairas. Hän tietää, että hänen Jumalansa on oikeasti Suurin Ylilääkäri, Jehovah Rapha. Tiedätkö sinä sen?

Saanko kysyä terävän kysymyksen? Missä sinä olet tänä päivänä avioliittosi eheytymisen puolesta seisomisen suhteen? Oletko oppimassa, että Jumala pitää lupauksensa ja luotatko täysin Häneen avioliittosi parantumiseksi? Vai oletko enemmän niin kuin se punaisen volkkarin omistava keskenkasvuinen nuorukainen, joka kieltäytyy kestämästä tämänhetkistä epämukavuutta, jotta voisi lähentyä Jumalan kanssa suhteeseen, joka kestää yli koko loppuelämän? Oletko valmis vetäytymään odottamisesta ja perääntymään maailmaan etsiäksesi maallisia väliaikaisia mukavuuksia? Jos näin on, niin olet menossa “kiertoreitille”, niin kuin vaimoni sanoo.

Ne miehet ja naiset ympäri maailmaa, joiden avioliitot ovat eheytyneet, voivat todistaa hengellisestä kasvusta sinä aikana, kun ovat seisoneet avioliittonsa eheytymisen puolesta. Myönnetään, se on pelottavaa ja yksinäistä aikaa, mutta Jumala tekee työtään elämässäsi aina ja joka päivä, kun antaudut Hänelle.

Oppikaamme ylistämään Jumalaa siinä, missä olemme tänä päivänä. Kun teemme niin, Jumala toimii elämissämme ja avioliitoissamme tehden meistä kaikkea sitä, mitä me voimme olla. Kaiken lisäksi Hän tekee meistä ihmisiä, jotka ymmärtävät, että Jumala vastaa rukouksiin olosuhteista ja sijainnista huolimatta.

Valvokaa, pysykää uskossanne lujina, olkaa urheita, olkaa vahvoja. Kaikki, minkä teette, tehkää rakastavin mielin.
1 Kor 16:13-14

Koska Hän elää,