Mitä voisin tehdä hyväksesi?

15.3.2019

Mitä voisin tehdä hyväksesi?

Erään profeetanoppilaan vaimo pyysi Elisalta apua sanoen: “Minun mieheni, sinun palvelijasi, on kuollut. Sinä tiedät, kuinka hartaasti hän palveli Herraa. Nyt velkoja aikoo viedä molemmat poikani orjikseen.” Elisa sanoi hänelle: “Mitä minä voisin tehdä hyväksesi? Sano minulle, mitä sinulla on talossasi.” Nainen vastasi: “Ei minulla, palvelijallasi, ole kotona muuta kuin pullollinen ruokaöljyä.”
2 Kun 4:1-2

Tarvitsisitko Herraltasi jumalallisen väliintulon tänä päivänä? Jos Jeesus seisoisi edessäsi ja kysyisi “Mitä minä voisin tehdä hyväksesi?” Mitä vastaisit? Herra on siinä aivan vierelläsi ja odottaa, että pyydät Häntä auttamaan sinua ahdistuksiesi, tuntemattoman pelkosi, avioliitto-ongelmiesi tai rahaongelmiesi läpi.

Onko sinulla ongelmia lastesi kanssa? Onko heillä vaikeuksia koulussa tai ovatko he tottelemattomia ja kapinoivia? Kerro Taivaalliselle Isällesi kaikki olosuhteesi. Hän tietää parhaimman ratkaisun sinulle ja perheellesi. Oletko menettämässä työpaikkaasi tai mietit, kuinka aiot maksaa kaikki laskut joka kuukausi?

Joka päivä saamme kuulla ihmisistä, jotka ovat tekemässä suuria päätöksiä elämässään. Heidän täytyy ehkä päättää kodin myymisestä tai siitä, missä pitää asua. Herrasi on aivan vierelläsi ja odottaa, että pyydät Häneltä apua.

Aina kun olet eksymässä tieltä, milloin oikeaan, milloin vasempaan, sinä omin korvin kuulet takaasi ohjeen: — Tässä on tie, kulkekaa sitä.
Jes 30:21

Huuda minua avuksesi, niin minä vastaan sinulle. Minä ilmoitan sinulle suuria ja ihmeellisiä asioita, joista et mitään tiedä.
Jer 33:3

Onko sinulla niin suuria rahallisia tarpeita, ettet tiedä kuinka selviät jokaisesta kuukaudesta? Huuda avuksi Herraa ja muista, että Hän on aivan siinä vierelläsi ja kysyy sinulta “Mitä minä voisin tehdä hyväksesi?”. Muista pysyä Jumalan lupauksissa.

Minun Jumalani on Kristuksen Jeesuksen tähden antava teille taivaallisen kunniansa rikkaudesta kaiken, mitä tarvitsette.
Fil 4:19

Haluan päättää tarinan leskestä ja hänen kahdesta pojastaan. Kun luin tuota tarinaa, en pystynyt olemaan ajattelematta, että tänä päivänä ja aikana tuo tarina kertoisi eronneesta miehestä/naisesta ja lapsista, jotka puoliso olisi torjunut, hylännyt ja jättänyt jonkun toisen takia. Nyt he olisivat vastuussa kaikista kodin asioista ja kokopäivätyöstä, samalla kun pitäisi olla lapsille yhtäaikaa sekä isä että äiti. He tulevat kotiin väsyneenä ja uupuneena ja postilaatikko pursuaa erääntyneitä laskuja. Kun lapset ovat sängyssä, posti avataan keittiön pöydän ääressä ja kyyneleet vierivät poskilla. Ajatukset kaikuvat päässä niin kovaäänisesti: “En pysty tähän. En tiedä, miten maksan nämä laskut!”

Sitten Pyhä Henki puhuu hänelle “Mitä minä voisin tehdä hyväksesi?”

…”Mitä minä voisin tehdä hyväksesi? Sano minulle, mitä sinulla on talossasi.” Nainen vastasi: “Ei minulla, palvelijallasi, ole kotona muuta kuin pullollinen ruokaöljyä.” Elisa sanoi silloin: “Mene nyt ja lainaa kaikilta naapureiltasi tyhjiä astioita. Kerää niitä niin paljon kuin voit. Mene sitten poikiesi kanssa sisään ja sulje ovi perässäsi. Kaada kaikkiin astioihin öljyä ja siirrä täysi astia aina syrjään.” Nainen lähti hänen luotaan, meni poikiensa kanssa sisään ja sulki oven. Pojat ojensivat hänelle astioita, ja hän kaatoi pullosta niihin öljyä. Kun astiat olivat täynnä, hän sanoi pojalleen: “Anna minulle vielä yksi astia.” Mutta poika vastasi hänelle: “Ei ole enää yhtään.” Silloin öljyn tulo lakkasi. Leski lähti Jumalan miehen luo ja kertoi, mitä oli tapahtunut. Elisa sanoi: “Myy nyt öljy ja maksa velkasi. Sinä ja poikasi voitte vielä elää sillä, mitä jää jäljelle.”
2 Kun 4:2-7

Usko, että sinun mahtava, ihmeellinen Jumalasi huolehtii sinusta ja lapsistasi. Sinun tulee vain etsiä Häntä. Ongelmasi saattavat näyttää toivottomilta, mutta muista, kuka on puolellasi: Taivaan ja maan Luoja, joka huolehtii sinusta. Jos teet oman osasi, Hän voi venyttää rahasi riittämään paljon enempään kuin mitä osaat kuvitella.

Lesken ja Elisan tarinassa naisen täytyi tehdä päätös. Tottelisiko hän Elisaa, joka kehotti häntä tekemään tuollaisen typerän asian? Nainen kyllä tiesi, kuinka paljon öljyä hänellä oli. Elisa oli kuitenkin Jumalan mies, profeetta, ja nainen tiesi Hänen mahtavasta voimastaan.

Uskotko Herran mahtavaan voimaan? Älä ikinä lakkaa rukoilemasta puolisosi ja kaikkien puolisoiden puolesta, jotka ovat vihollisen sokaisemia ja eksyttämiä. Rukoile, että ihmeellinen, mahtava Jumalasi koskettaisi avioliittoasi ja tuhansia muita avioliittoja joka viikko. Älä ikinä epäile Jumalan mahtavaa voimaa, joka herätti Jeesuksen Kristuksen kuolleista.

“Mitä minä voisin tehdä hyväksesi?” Nyt, kumarru alas polvillesi syvässä kunnioituksessa Häntä kohtaan, ketä palvelet, ja kerro Herrallesi, mitä sinä tarvitset juuri nyt. Odota sitten, että Herra auttaa sinua yliluonnollisesti tavoilla, joita et olisi ikinä osannut kuvitella. Hän voi ja auttaa sinua päivittäisissä tarpeissasi ja ratkaisee ongelmasi, jos tottelet Hänen käskyjään, Hänen tahtoaan ja Hänen teitään. Usko, että Herrasi tavoittelee myös puolisoasi, joka on takertunut syntiin. Herra vapauttaa hänet Hänen mahtavalla voimallaan. Mitä Herrasi voisi tehdä sinun hyväksesi? Puhu Hänelle!

Jumalalle, joka meissä vaikuttavalla voimallaan kykenee tekemään monin verroin enemmän kuin osaamme pyytää tai edes ajatella.
Ef 3:20