Mitä sinun kyltissäsi lukee?

17.5.2018

Mitä sinun kyltissäsi lukee?

Suomennettu hartaudesta:
What does your sign say?
Charlyne Cares Devotion 17.5.2018

Vähän aikaa sitten huomasin artikkelin, jonka olin kirjoittanut pian isäni kuoleman jälkeen. Se oli muistutus, jota tarvitsin, joten ajattelin jakaa sen myös teille. Olemme kaikki tässä yhdessä! Me kaikki kamppailemme samojen asioiden kanssa. Rukoilen, että myös sinä saat rohkaisua. -Lori

Päivä sen jälkeen kun isäni kuoli, minulle ja nuorimaiselle tyttärellemme Ashleylle oli varattuna lento Cincinnatiin. Ashleylla oli varattu aika uusintaleikkauksen. Hänelle oli tehty virtsarakkoleikkaus joulukuun 2. päivä. Mieheni ja muut lapset, sekä veljeni ja hänen perheensä olivat jo olleet tien päällä pari päivää matkalla Cincinnatiin.

Voit kuvitella, etten nukkunut hyvin sinä yönä. Elin uudelleen päivän tapahtumia sekä hetkiä isäni kuoleman jälkeen. Olin kasvanut isän kanssa, joka oli hautausurakoitsija, ja minulla on kaksi veljeä ja aviomies, jotka kaikki työskentelevät hautausalalla, joten voisi kuvitella, että kuolema olisi minulle tuttu asia. Ei se tee sitä yhtään helpommaksi.

Seuraavana päivänä lentokentällä ajattelin kaikkia ohikulkevia ihmisiä. Minusta tuntui siltä, että kaulani ympärillä pitäisi olla kyltti, jossa lukee “Isäni saapui juuri iankaikkisuuteen.” Tai ehkä minulla olisi voinut olla kyltti “Tyttärelläni oli juuri iso leikkaus ja huomenna menemme uuteen leikkaukseen.” Lentokenttä oli erityisen ruuhkainen sinä päivänä. Lumimyrsky itärannikolla oli viivästyttänyt monia lentoja, jotka olisivat lähteneet Ft. Lauderdalesta. Katselin jokaista ohikulkijaa ja mietin, mitä heidän kyltissään lukisi. He kaikki näyttivät “normaaleilta”, mutta mitä piilotettuja kipuja, pettymyksiä ja mielipahaa he kätkivät sisäänsä?

Mitä kylttiä sinä kannat? Kannatko kylttiä vai esitätkö, että elämäsi on normaalia ja pistät yllesi suojamuurin? Onko oma kylttisi niin iso, ettei kukaan ympärilläsi pysty ikinä näyttämään omaa kylttiään? Joskus saatamme jatkuvasti valittaa omia ongelmiamme niin paljon, ettemme saa autettua ympärillämme olevia ihmisiä.

Isäni ei voinut hyvin viimeisinä päivinä. Rintakivut ja mahakivut olivat hänelle jatkuva taakka. Niinä päivinä hän halusi huomioida muita, joilla oli kivun kyltti kaulassaan. Jotkut teistä saattoivat saada rohkaisevan puhelun häneltä. Vaikka isäni kantama kyltti “kuolemaan johtava sairaus” näytti isolta, hän halusi olla rohkaisuna muille. Isä ja tyttäreni Kayla tekivät töitä seuraavan kirjan parissa, jonka hän halusi saada valmiiksi, ennen kuin Herra ottaisi hänet kotiinsa. Isä saneli ja Kayla kirjoitti hänen puolestaan. Hän halusi auttaa muita.

Meillä kaikilla on tuskia ja kipuja tämän elämämme aikana. Herra ei ole luvannut meille kivutonta elämää, mutta Hän on luvannut olla kanssamme matkan jokaisella askelella. Joskus meidän pitää antaa muiden nähdä kipumme, turhautumisemme ja pettymyksemme, jotta muut voisivat olla siunattuja, kun saavutamme voiton. Joskus meidän taas tulee laittaa kylttimme syrjään ja huolehtia jonkun muun tarpeista. Meillä kaikilla on ongelmia, mutta voimme saada siunauksen, kun huolehdimme muista, silloin kun he tarvitsevat apua.

Kun isäni oli vielä sairaalassa, ja pian sen jälkeen kun lääkärit olivat kertoneet meille, että hänellä oli syöpä, äitini tuli hänen huoneeseensa ja sanoi, että oli ystävystynyt yhden pysäköintiavustajan kanssa alakerrassa. Hänellä oli avioliitto-ongelmia ja hän oli saanut pian kasan kirjoja äidin pakettiauton takaosasta.

Sama tarina toistui, kun isäni pyörtyi kotona. Hän oli kylpyhuoneessa, emmekä päässeet sisään auttamaan häntä, joten meidän piti soittaa paikalle ensihoitajat. Mike, eräs pitkäaikainen ystävä, joka työskenteli ensihoitajana naapurustossa, oli työvuorossa sinä päivänä. Mike käveli sisään toisen hoitajan, Lynin, kanssa. Mike kertoi nopeasti isälle, että Lyn on kristitty, ja seuraava tunti menikin siinä, että isä saatiin kuntoon ja kuuntelemaan Lynin todistusta. Sinä päivänä isä laittoi sivuun oman “kuolemaan johtava sairaus” -kylttinsä, jotta voisi huomioida Mikea ja Lynia, vaikka oli jumissa kylpyhuoneen lattialla ja liian heikko edes seisomaan omilla jaloillaan. Päivä sen jälkeen kun isä kuoli, Mike, ei-uskovainen, istui vanhempieni olohuoneessa ja kuunteli tarinoita toisensa jälkeen siitä, miten Jumalan armo oli vaikuttanut viime päivien aikana.

Kun vanhempani kantoivat omaa taakkaansa, he laittoivat omat kylttinsä sivuun välittääkseen Jumalan rakkautta muille.

Minä olen hieman itsepäinen luonne. Saan kiittää siitä isääni. Muistan, kun Ashely oli syntynyt ja hänen kaksoisveljensä kuoli ja ajattelin, ettei kukaan moittisi minua, jos vain käpertyisin sohvalleni ja pakenisin maailmaa siinä elämänvaiheessa. Sydämeni tuntui särkyneen, enkä halunnut olla teennäinen ja mennä maailmaan esittämään, ettei minulla olisi kipuja. Herra puhui minulle, että jos tekisin niin, antaisin Saatanan voittaa. Kyllä, minuun sattui, mutta Herra halusi antaa minulle voimaa jatkaa eteenpäin. Hyppäsin takaisin elämään ja aloin tekemään töitä lasten parissa seurakunnassamme. Kipuni olivat yhä tallella, mutta sattui vähemmän, kun sain viettää aikaa vaikuttamalla muiden elämään.

Voit tehdä samoin. Tämä saattaa olla elämäsi kivuliainta aikaa. Kukaan ei seiso alttarilla ja lupaa rakastaa toista niin hyvinä kuin huonoina aikoina ja ajattele samalla sitä päivää, kun pakataan laukkuja ja kirjoitetaan avioeropapereita. Herra on luvannut meille, että Hän kantaa meidät näiden koettelemusten läpi.

Heittäkää kaikki murheenne hänen kannettavakseen, sillä hän pitää teistä huolen. Pitäkää mielenne valppaana ja valvokaa. Teidän vastustajanne Saatana kulkee ympäriinsä kuin ärjyvä leijona ja etsii, kenet voisi niellä.  Vastustakaa häntä, uskossa lujina! Tiedättehän, että veljenne kaikkialla maailmassa joutuvat kokemaan samat kärsimykset. Kaiken armon Jumala on Kristuksessa Jeesuksessa kutsunut teidät iankaikkiseen kirkkauteensa. Vähän aikaa kärsittyänne hän itse varustaa, voimistaa, vahvistaa ja lujittaa teidät
1 Piet 5:7-10

Tunnetko jonkun seurakunnassasi, joka tarvitsee ystävää? Se voisi tarkoittaa yksinkertaisesti puhelinsoittoa tai viestiä, jossa lukee “rukoilen puolestasi”. Se saattaa tarkoittaa suurempaa sitoutumista seurakuntaasi. Kun jätät omat ongelmasi, avaat itsesi siunaukseksi jollekin toiselle. Haastan sinut sysäämään kylttisi syrjään ja etsimään jonkun, jota voit auttaa kantamaan omaa kylttiään vähän aikaa.

Lori Steinkamp Lassen

Kaikki raamatunkohdat ovat vuoden 1992 käännöksestä, ellei toisin mainittu.