Mitä “minä rakastan sinua” tarkoittaa tuhlaajalle?

12.2.2019

Mitä “minä rakastan sinua” tarkoittaa tuhlaajalle?

Suomennettu hartaudesta: What does “I love you” mean to a prodigal? (Charlyne Cares Devotion 18.5.2022)

Tämän päivän kirjoitus on Bobilta, joka oli tuhlaaja, joka palasi takaisin kotiin. Menimme uudelleen naimisiin ja olimme naimisissa vielä 23 vuotta ennen kuin Herra otti hänet Taivaan kotiin. Bob kirjoitti 19 kirjaa tuhlaajan näkökulmasta noiden kahden vuosikymmenen aikana avioeromme ja uudelleen avioitumisemme jälkeen. –Charlyne

Kun teet Jumalalle lupauksen, niin täytä se viivyttelemättä, sillä hän ei mielly tyhmiin. Täytä siis, minkä lupaat. On parempi olla lupaamatta kuin luvata ja jättää lupaus täyttämättä. Älä anna suusi saattaa itseäsi syylliseksi, älä sano Jumalan sanansaattajalle: “Minä tein sen vahingossa.” Miksi ärsyttäisit puheellasi Jumalan tuhoamaan kättesi aikaansaannokset?
Saarn 5:3-5

Tuhlaajakielessä, siinä kielessä, jota tuhlaajapuolisot puhuvat, “minä rakastan sinua” tarkoittaa kahta hyvin eri asiaa. Siinä, kun mies ja nainen sanovat toisilleen “minä rakastan sinua” hääpäivänään, on mittava ero siihen, kun kumppaninsa jättänyt tuhlaajapuoliso sanoo “minä rakastan sinua” jollekin toiselle naiselle tai miehelle. Tähän eroavaisuuteen katsominen pitäisi olla tarpeeksi iso todistus siitä, että tuhlaajapuoliso toimii jonkun toisen ohjeiden mukaan eikä oman järkeilynsä mukaan. Hän on Saatanan ohjailtavissa.

Mitä “minä rakastan sinua” tarkoittaa, kun se sanotaan hääpäivänä? Lyhyesti sanottuna, sillä vakuutetaan vihkivalat todeksi. Nuo kolme sanaa ovat lyhennys tästä: “Jumalan läsnäollessa otan sinut aviopuolisokseni tästä päivästä eteenpäin, hyvinä ja pahoina päivinä, rikkaudessa ja köyhyydessä, sairaudessa ja terveydessä, rakastan ja osoitan uskollisuutta aina kuolemaan asti. Tämän minä tahdon.”

Avioero on vihollisen pyrkimys räjäyttää taivaan tuuliin jokainen noista vilpittömistä lupauksista, jotka on annettu puolisolle Jumalan läsnäollessa. Uskollisuus on mennyttä kuten myös rakkaus, rehellisyys, kunnioitus ja totuus. Ei ole anteeksiantoa, ei elämän jakamista, ei yritystä ymmärtää. Avioliitto oli parasta – ja nyt tämä on pahinta.

Mitä tapahtui? Monet pariskunnat kutsuivat tietämättään Saatanan avioliittoonsa synnintäytteisten polttareiden kautta, pilojen ja temppujen kautta, jotka eivät tuoneet kunniaa Jumalalle, alkoholin ja humaltumisen kautta hääjuhlassa, ja yleisen irstailun kautta. Tiedän erään merkittävän pastorin, joka ei edes osallistu vihkimiensä parien hääjuhliin kirkon tontin ulkopuolella, jottei hän odottamattaan altistuisi näille asioille.

Onnellinen pariskunta lähtee häämatkalle ja vihollinen on mukana toteuttamassa juoniaan tuhotakseen taas yhden avioliiton. Monille nuorille pariskunnille ensimmäinen hyökkäys tapahtuu heidän omassa makuuhuoneessaan. Ymmärrät varmaan.

Jossain vaiheessa “minä rakastan sinua” ei ole enää puolisoiden välillä paljoa muuta kuin lause, jolla päätetään puhelinkeskustelu. Ennen pitkää vihollinen ottaa kumppanin vangikseen. Vihollinen toteuttaa ilkeitä juoniaan koko ajan heikentäen ja tuhoten yksilöitä, ja sitten avioliittoja, ja sitten perheitä, ja sitten seurakuntaa, ja sitten itse yhteiskuntaa.

Mitä “minä rakastan sinua” todella tarkoittaa, kun harhaileva puoliso sanoo sen kolmannelle osapuolelle? Se ei mitenkään voi tarkoittaa: “Jumalan läsnäollessa, otan sinut aviopuolisokseni tästä päivästä eteenpäin, hyvinä ja pahoina päivinä, rikkaudessa ja köyhyydessä, sairaudessa ja terveydessä, rakastan ja osoitan uskollisuutta aina kuolemaan asti. Tämän minä tahdon.”

Tuhlaajapuolison ensimmäinen avioliiton ulkopuolinen “minä rakastan sinua” saattaa tarkoittaa: “Sinulla on jotakin, mitä haluan.” Se voi tarkoittaa “Haluan näyttää sinulle, kuinka vakavissani olen, ettei tämä ole vain suhde.” Kun syntinen suhde kehittyy, se voi tarkoittaa “Pelkään menettäväni sinut.”

Nuo kolme sanaa eivät saa tarkoitusta tuhlaajapuolison sydämestä, kun ne sanotaan kelle tahansa muulle kuin omalle puolisolle. Se toinen henkilö saattaa tarrautua sanontaan “minä rakastan sinua” tai jopa pyytää, että niin sanotaan, koska se on ainut asia, mikä merkitsee sitoutumista. Me tuhlaajapuolisot voimme sanoa nuo sanat jollekulle avioliittomme ulkopuolella yhtä helposti, kuin voimme kertoa hänelle paljonko kello on. Saatana on turruttanut rakkauspuolen sydämestämme.

Kuinka minä tiedän, miten tuhlaajapuolisot käyttävät lausetta “minä rakastan sinua”? Ei, en käyttänyt vuosia yliopistoissa opiskellen sitä. Vietin muutaman vuoden elämän erämaassa ja voin vakuuttaa sinulle, etten ikinä sanonut noita kolmea sanaa kenellekään toiselle ilman että olisin muistellut vaimoani Charlynea, joka odotti ja rukoili puolestani kotona. Ne sanat tulivat velvollisuudentunteesta ja mukana tuli aimo annos syyllisyyttä.

Miten tuhlaajapuoliso, jolla on syntinen suhde johonkuhun toiseen, voi samalla sanoa “minä rakastan sinua” aviopuolisolleen? Koska se on totta. Hän ei ole teennäinen. Rakkaus, jonka Jumala loi avioliitossa yhden lihan suhteen kautta, ei vain voi hajota avioerolla tai edes uskottomuudella. Se ei vain yksinkertaisesti hajoa.

Kaupungissamme on kalastuslaituri. Vähän aikaa sitten Charlyne ja minä olimme laiturilla vieraamme kanssa, joka seisoi avioliittonsa puolesta. Kävelimme laiturilla. Kun naiset juttelivat avioliiton puolesta seisomisesta, huomasin kyltin, jossa vertailtiin eri esineiden hajoamista merivedessä. Sanomalehti hajoaa kuudessa päivässä, mutta yksisäikeisellä kalastussiimalla kuluu hajoamiseen 600 vuotta.

Ymmärrätkö pointin? Sillä toisella suhteella, jossa puolisosi sanoo “minä rakastan sinua”, on hyvin lyhyt elämä Jumalan rakkauden valtameressä. Toisaalta taas sinun avioliittosi on niin kuin siima. Se ei vain hajoa, päätöksistä huolimatta.

Minkä tehtävän olet saanut Jumalalta? Odottaa Hänen kanssaan ja rukoilla rakkaasi puolesta, jotta hän vapautuisi vihollisen vallasta ja tulisi takaisin Herran ja sinun luokse. “Se on liian vaikeaa” joku sanoo. Mikä on liian vaikeaa? Rukoilla ja olla uskollinen hänelle, jota lupasit rakastaa?

Huomasitko, että voit toteuttaa yllä olevasta “häävalasta” jokaisen sanan, samalla kun seisot avioliittosi puolesta? Ne ovat lupauksia puolisolta toiselle ilman että odotetaan mitään vastalahjaksi. Sanothan aina tuhlaajapuolisollesi, joka on nyt erämaassa jonkun aikaa: “Jumalan läsnäollessa, otan sinut aviopuolisokseni tästä päivästä eteenpäin, hyvinä ja pahoina päivinä, rikkaudessa ja köyhyydessä, sairaudessa ja terveydessä, rakastan ja osoitan uskollisuutta aina kuolemaan asti. Tämän minä tahdon.”

Rakkaus on kärsivällinen, rakkaus on lempeä. Rakkaus ei kadehdi, ei kersku, ei pöyhkeile, ei käyttäydy sopimattomasti, ei etsi omaa etuaan, ei katkeroidu, ei muistele kärsimäänsä pahaa, ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee totuuden voittaessa. Kaiken se kestää, kaikessa uskoo, kaikessa toivoo, kaiken se kärsii. Rakkaus ei koskaan katoa.
1 Kor 13:4-8

Koska Hän elää,