Mistä tiedän Jumalan tahdon avioliitolleni?

16.5.2018

Mistä tiedän Jumalan tahdon avioliitolleni?

Suomennettu hartaudesta:
How do I know God’s will for my marriage?
Charlyne Cares Devotion 16.5.2018

Älkää mukautuko tämän maailman menoon, vaan muuttukaa, uudistukaa mieleltänne, niin että osaatte arvioida, mikä on Jumalan tahto, mikä on hyvää, hänen mielensä mukaista ja täydellistä.
Room 12:2

Oletko valmis etsimään Herraa, jotta TIETÄISIT Hänen tahdon elämällesi? Oletko valmis tekemään Jumalan tahdon, oli tehtävänanto mikä tahansa? Päätätkö tänään kantaa ristisi ja seurata Häntä ikuisesti hengellisellä matkalla? Hän ei ikinä johdata sinua väärälle tielle.

Jumalani, minä täytän mielelläni tahtosi, sinun lakisi on minun sydämessäni.
Ps 40:8

Tänä päivänä kysymyksesi saattaa olla yksinkertaisesti “Mistä tiedän Jumalan tahdon avioliitolleni?”

Tapasin pastoriamme muutama vuosi ennen kuin erosin Bobista. Kerroin hänelle lyhyesti joitakin avioliitto-ongelmiamme. Kerroin hänelle myös, kuinka paljon rakastin Bobia, enkä uskonut avioeroon. Hän sanoi “Charlyne, minusta tuntuu siltä, että Jumala haluaa minun antavan sinulle yhden raamatunkohdan, jota sinun tulee tehdä loppuelämäsi ajan. Toivon, että siitä tulee sinulle tärkeä.” Olin todella pettynyt pastoriini, kun hän antoi minulle vain yhden raamatunkohdan, mutta nyt jaan sitä useinkin. Rukoilen, että tämä raamatunkohta tulisi sinulle samanlaiseksi kuin mitä manna oli israelilaisille. Anna sen olla “reema”-sanasi tänään.

Iloitkaa aina. Rukoilkaa lakkaamatta. Kiittäkää kaikesta. Tätä Jumala tahtoo teiltä, Kristuksen Jeesuksen omilta.
1 Tess 5:16-18

Kun pyrit “tietämään ja tekemään” Jumalan tahdon, anna tämän olla yksi niistä raamatunkohdista, jonka päätät opetella ulkoa ja joka antaa selkeitä ohjeita siihen, miten elää elämää päivittäin. Toivon, että olet aloittanut lukemaan Raamattua päivittäin. Pyydä Herraa paljastamaan Hänen viisauttaan ja tietoaan, jotta voit tulla vahvaksi kristityksi ja sellaiseksi vaimoksi/äidiksi tai mieheksi/isäksi kuin sinun tulee tulla Pyhän Hengen voimasta.

Jaan muutaman raamatunkohdan, joiden uskon vastaavan kysymykseen Jumalan tahdosta.

Herra Jumala teki tästä kylkiluusta naisen ja toi hänet miehen luo. Ja mies sanoi: — Tämä se on! Tämä on luu minun luustani ja liha minun lihastani. Naiseksi häntä sanottakoon: miehestä hänet on otettu. Siksi mies jättää isänsä ja äitinsä ja liittyy vaimoonsa, niin että he tulevat yhdeksi lihaksi.
2 Moos 2:22-24

Eli Jumala loi naisen miehen avuksi ja rakastavaksi kumppaniksi. Sinun tulee oppia, kuinka “tietää ja tehdä” Jumalan tahto avioliitossasi. Luetan sinulla kaksi voimallista raamatunkohtaa näyttämään, että Jumala haluaa avioliiton olevan kaikkea sitä, millaiseksi Hän on sen alussa luonut, yhdeksi lihaksi ja ikuiseksi.

Te teette pahaa myös toisella tavalla. Siksi Herra ei katso enää suopeasti uhrilahjaanne eikä halua ottaa sitä vastaan teidän kädestänne, vaikka te peitätte hänen alttarinsa kyynelillä, itkette ja valitatte. Te kysytte: “Miksi?” Siksi, että olet hylännyt vaimosi, vaikka hän on sinun kumppanisi ja kuuluu liiton kansaan sinun kanssasi. Herra on todistaja teidän välillänne, sinun ja vaimosi, jonka otit jo nuoruudessasi. Ei Jumala luonut vain miestä eikä antanut elämää ja henkeä vain hänelle. Miten mies yksin voisi pyytää jälkeläisiä Jumalalta? Varokaa siis, ettei kukaan teistä hylkää vaimoaan, jonka on ottanut jo nuoruudessaan! — Minä vihaan eroa, sanoo Herra, Israelin Jumala. Joka eroaa, tekee yhtä väärin kuin se, joka tahraa kätensä veriteolla, sanoo Herra Sebaot. Varokaa hylkäämästä vaimoanne!
Mal 2:13-16

Hänen luokseen tuli myös fariseuksia, jotka halusivat panna hänet koetukselle ja kysyivät: “Saako mies hylätä vaimonsa mistä syystä tahansa?” Hän vastasi heille: “Ettekö ole lukeneet, että Luoja alun perin teki ihmisen mieheksi ja naiseksi?” Ja hän jatkoi: “Sen tähden mies jättää isänsä ja äitinsä ja liittyy vaimoonsa, niin että nämä kaksi tulevat yhdeksi lihaksi. He eivät siis enää ole kaksi, he ovat yksi. Ja minkä Jumala on yhdistänyt, sitä älköön ihminen erottako.” Fariseukset kysyivät häneltä: “Miksi sitten Mooses on säätänyt, että jos mies hylkää vaimonsa, hänen on annettava tälle erokirja?” Hän vastasi: “Mooses antoi teille luvan hylätä vaimonne, koska te olette niin kovasydämisiä. Mutta alun perin ei ollut niin.  Minä sanon teille: se, joka hylkää vaimonsa muun syyn kuin haureuden tähden ja menee naimisiin toisen kanssa, tekee aviorikoksen.
Matt 19:3-9

Saatat lukea tuon raamatunkohdan ja nähdä sen “porsaanreikänä”, jotta voit erota aviomiehestäsi/vaimostasi hänen uskottomuutensa takia. Pastorini luki tuon kohdan minulle ja sanoi, että minun tulisi erota aviomiehestäni hänen uskottomuutensa takia, ja että Bob ei ikinä muuttuisi. Avioeroni jälkeen Jumala kuitenkin paljasti minulle Hänen sydämensä ajatuksen avioliiton eheytymisestä lähettämällä pariskunnan jakamaan oman todistuksensa kirkossamme. Jumala oli koskettanut ja muuttanut heidän molempien sydämet ja elämät ja heidän avioliittonsa oli eheytynyt. Jumala puhui sydämeeni ja sanoi minulle “Minä vihaan avioeroa. Haluan, että annat anteeksi Bobille, ja minä eheytän avioliittosi.”

Sinun tulee uskoa avioliittoon instituutiona, sen pysyvyyteen ja pyhyyteen ja Jumalan asettamaan liittoon. Seurakunnissa on pariskuntia, joilla on avio-ongelmia, ja he pyrkivät eroamaan sen sijaan että rukoilisivat, paastoaisivat ja taistelisivat avioliittonsa puolesta. Jumala ei halua, että luovutat. Niin moni raamatunkohta opettaa meitä avioliiton pysyvyydestä:

Naimisissa oleville taas annan käskyn, en minä vaan Herra: vaimo ei saa erota miehestään. 11 Jos hän kuitenkin eroaa, olkoon menemättä enää naimisiin tai sopikoon miehensä kanssa. Samoin ei mies saa erota vaimostaan.
1 Kor 7:10-11

Vaimo kuuluu yhteen miehensä kanssa niin kauan kuin tämä elää, mutta miehen kuoltua hän on vapaa menemään naimisiin kenen kanssa haluaa, kunhan se vain tapahtuu Herrassa.
1 Kor 7:39

Ota tänään ensimmäinen askel “tietämään ja tekemään Jumalan tahto” huutamalla Häntä avuksi, pyytämällä Hänen viisauttaa, Hänen tahtoaan, Hänen jumalallisia ohjeitaan ja vastauksiaan elämällesi ja avioliitollesi. Kirjoita kysymykset ylös ja vietä aikaa Herran kanssa rukouksessa. Odota ja kuuntele Hänen vastauksiaan tänään tai lähitulevaisuudessa, sillä Jumala puhuu lapsilleen.

Huuda minua avuksesi, niin minä vastaan sinulle. Minä ilmoitan sinulle suuria ja ihmeellisiä asioita, joista et mitään tiedä.
Jer 33:3

Lue vielä ensimmäinen raamatunkohta tässä tekstissä (alla) ja anna Herran uudistaa mielesi siinä, mikä on Jumalan tahto avioliitollesi; mikä on hyvää, hänen mielensä mukaista ja täydellistä!

Room 12:2

Kaikki raamatunkohdat ovat vuoden 1992 käännöksestä, ellei toisin mainittu.