Miksi näin tapahtuu?

21.3.2019

Miksi näin tapahtuu?

Suomennettu hartaudesta: Why is this happening? (Charlyne Cares Devotion 21.3.2019)

Siksi Jeesus sanoi suoraan: “Lasarus on kuollut. Teidän tähtenne olen iloinen, etten ollut siellä: tämä vahvistaa teidän uskoanne. Nyt lähdemme hänen luokseen.” …ja hän kysyi: “Missä hänen hautansa on?” “Herra, tule katsomaan”, he vastasivat. Jeesus itki. Juutalaiset sanoivat: “Katsokaa, kuinka rakas Lasarus hänelle oli.” Mutta jotkut heistä sanoivat: “Kun hän pystyi avaamaan sokean silmät, eikö hän myös olisi voinut estää Lasaruksen kuoleman?”
Joh 11:14-15, 34-37

Huomaatko itse kysyväsi Jeesukselta “Miksi?”

Miksi minä?

Miksi minun avioliittoni?

Miksi minun puolisoni?

Miksi?

Maria ja Martta huomasivat olevansa tilanteessa, jossa heillä oli muutama oma “miksi”-kysymys. Miksei Jeesus ei vastannut heti Marian ja Martan viestiin, kun he pyysivät apua Lasarukselle? Miksi Jeesus odotti, kunnes Lasarus oli ollut kuolleena neljä päivää? Vastaus on yksinkertainen, mutta hyvin monimutkainen meidän ymmärrettäväksemme ja kun elämme läpi Jumalan aikataulun mukaisia odotusaikoja. Jumalalla oli paljon suurempi suunnitelma ja tarkoitus.

Käytin tätä voimallista Lasarauksen tarinaa Johanneksen evankeliumista luvusta 11 erään erityisen syyn takia tänä päivänä. Tiedän, miten tunteesi ailahtelevat heilurin puolelta toiselle. Rukoilen, että luet tämän hartaustekstin rukoilemalla, pyytäen Pyhää Henkeä puhumaan sydämeesi omista tunteistasi ja tuntemuksistasi. Jeesus ymmärtää. Hän koki omat tunteensa ja tuntemuksensa monta kertaa ollessaan täällä maan päällä.

Maria, Martta ja Lasarus olivat Jeesuksen läheisiä ystäviä. Kun Lasarus sairastui vakavasti, siskot olivat nähneet ja tunteneet Jeesuksen parantavan voiman, joten he kutsuivat Jeesuksen tulemaan väliin ja parantamaan heidän veljensä. Etkö odottaisi Jeesuksen menevän? Tottakai! Jumalalla oli kuitenkin kovin erilainen suunnitelma ja tarkoitus siitä, kuinka Jeesuksen pitäisi hoidella tuo olosuhde. Haluan lisätä väliin, että Jumala näkee kaiken kipusi ja kärsimyksesi. Hän haluaa tehdä jotakin suurempaa sinulle, puolisollesi ja perheellesi, jos Hän odottaa Hänen täydellistä ajoitustaan avioliittosi eheytymisessä.

Mitä sinun pitäisi tehdä, kun kaikkia näitä avioliitto-ongelmien olosuhteita tapahtuu? Sinun täytyy palvella Herraa päivittäin Hänen voimallaan, Hänen rakkaudellaan, Hänen ilollaan ja rauhallaan, jotka ylittävät kaiken ymmärryksen. Tämä on yksi avaintekijä seisoessasi avioliittosi eheytymisen puolesta. Haluan jakaa yhden voimallisen raamatunkohdan, jonka voisit painaa mieleesi:

Iloitkaa aina Herrassa! Sanon vielä kerran: iloitkaa! Tulkoon teidän lempeytenne kaikkien ihmisten tietoon. Herra on jo lähellä. Älkää olko mistään huolissanne, vaan saattakaa aina se, mitä tarvitsette, rukoillen, anoen ja kiittäen Jumalan tietoon. Silloin Jumalan rauha, joka ylittää kaiken ymmärryksen, varjelee teidän sydämenne ja ajatuksenne, niin että pysytte Kristuksessa Jeesuksessa.
Fil 4:4-7

Olen oppinut, että Herra haluaa meidän ylistävän Häntä pimeimpinä tunteina, kiittäen Häntä siitä, että Hänellä on kaikki hallussaan. Kiitä Häntä siitä, että Hän poistaa anteeksiantamattomuuden, vihollisuuden ja vihan muurit sinun ja puolisosi väliltä päivittäin. Meidän täytyy elää luottaen Herraan ja odottaa Herraa siirtämään olosuhteiden vuoret. Älä luovuta Jumalan suhteen tai lopeta odottamista tai horjahda sen takia, mitä puolisosi sanoo tai tekee. Jumala voi siirtää vuoren yhtäkkiä. Kulje uskossa. Muista Lasarus.

Järkyttyneenä Jeesus tuli haudalle. Se oli luola, jonka suulla oli kivi. “Ottakaa kivi pois”, käski Jeesus, mutta Martta, vainajan sisar, sanoi hänelle: “Herra, hän haisee jo. Hän on siellä nyt neljättä päivää.” Jeesus vastasi: “Enkö sanonut sinulle, että jos uskot, saat nähdä Jumalan kirkkauden?” Kivi otettiin pois. Jeesus kohotti katseensa ja sanoi: “Isä, minä kiitän sinua siitä, että olet kuullut minua. Minä kyllä tiedän, että sinä kuulet minua aina, mutta minä sanon tämän näiden ympärilläni seisovien ihmisten tähden, jotta he uskoisivat sinun lähettäneen minut.” Tämän sanottuaan Jeesus huusi kovalla äänellä: “Lasarus, tule ulos!”Silloin kuollut tuli haudasta, jalat ja kädet siteissä ja kasvot hikiliinan peittäminä. Jeesus sanoi: “Päästäkää hänet siteistä ja antakaa hänen mennä.”
Joh 11:38-44

Pyydä Herraa opastamaan ja ohjaamaan jokaista askeltasi, jotta pysyisit oikealla tiellä avioliittosi uudelleenrakentamiseksi ja eheyttämiseksi Pyhän Hengen voimalla. Kaikista tekemistäsi virheistä huolimatta, Jumala voi tehdä tiesi suoraksi. Sinun tulee vain turvautua Häneen, oppia Häneltä ja seurata Häntä, niin että teet kaiken Hänen tavallaan!

Olen oppinut kokemuksesta, etten halua elää keskittyen olosuhteisiini. Opettele antamaan kaikki vaikeutesi Herralle, heittäen kaikki taakkasi Hänelle. Hän on Ainoa, joka voi muuttaa kaiken.

Älä ikinä lakkaa uskomasta Herran Jeesuksen Kristuksen voimaan!