Mikä toi Bobin kotiin?

24.9.2020

Mikä toi Bobin kotiin?

Suomennettu hartaudesta: What brought Bob home? (Charlyne Cares Devotion 22.9.2020)

Vaikeaa uskoa, että vain muutaman kuukauden päästä tulee kymmenen vuotta siitä, kun isäni lähti pois Herran luo. Ennen hänen kuolemaansa juttelimme hänen ja perheemme kanssa paljon RMM:stä ja kuinka meidän pitäisi jatkaa eteenpäin. Hän eli kerran tuhlaajana. Sen takia hän ei ikinä halunnut, että kukaan mies tai nainen pakenisi Herran ääntä elämässään. Hän ei halunnut oman kuolemansa pysäyttävän sitä työtä, joka alkoi monta vuotta sitten, kun yksi nainen seisoi avioliittonsa puolesta.

Myöhemmin tällä viikolla perheemme kokoontuu yhteen juhlimaan isäni syntymäpäivää (24. syyskuuta) ja muistelemaan hänen elämäänsä. Jos hänen kirjansa tai hartaustekstinsä ovat vaikuttaneet sinuun, voit antaa lahjoituksen hänen kunniakseen. Lisää rohkeasti mukaan viesti lahjaasi.

Tämä on yllätys äidilleni. Mikään ei rohkaisisi häntä enempää kuin nähdä teidän viestinne kertomassa siitä, kuinka hänen tuhlaajansa sanat ovat rohkaisseet sinua rukoilemaan oman tuhlaajasi puolesta.

Lori Steinkamp Lassen

Tämän päivän kirjoitus on Bobilta, joka oli tuhlaaja, joka palasi takaisin kotiin. Menimme uudelleen naimisiin ja olimme naimisissa vielä 23 vuotta ennen kuin Herra otti hänet Taivaan kotiin. Bob kirjoitti 19 kirjaa tuhlaajan näkökulmasta noiden kahden vuosikymmenen aikana avioeromme ja uudelleen avioitumisemme jälkeen. –Charlyne

Tämä on suuri salaisuus; minä tarkoitan Kristusta ja seurakuntaa. Mutta se koskee myös kaikkia teitä: jokaisen tulee rakastaa vaimoaan niin kuin itseään, ja vaimon tulee kunnioittaa miestään.
Ef 5:32-33

Monissa Rejoice Marriage Ministries:lle tulevissa kirjeissä on pohjimmaisena kysymys: “Mikä toi Bobin kotiin?” Olemme yrittäneet vastata tuohon kysymykseen opettamalla pyyteettömästä rakkaudesta tai rakkaudesta, joka katsoo vikoja ja tekoja läpi sormien. Olemme opettaneet anteeksiannosta ja kuinka käsitellä hylätyksi tulemista, pelkoa, pettymystä ja muita kipuja. Charlyne ja minä olemme auttaneet muita sydämemme pohjasta, mutten ole ikinä kuullut vaimoni sanovan tarkalleen, mikä hänen mielestään oli se asia, joka sai minun syntisen sydämeni pehmenemään.

Aikaisin yhtenä maanantaiaamuna katsoin saarnaa tv:stä ja Pyhä Henki antoi sydämelleni yhden sanan. Tiesin heti, että tuo sana oli se asia, jota vaimoni oli osoittanut minulle ollessamme erossa, ja kun hän seisoi Jumalan kanssa ja rukoili avioliittomme eheytymisen puolesta.

Tuo sana oli ihailu. Jotta voisin parhaiten kuvailla ihailua sinulle, etsin sen sanakirjasta. Huomasin, että ihailla tarkoittaa “Ihastella jotakin arvokasta tai kaunista; arvostaa; kunnioittaa.” Sitä vaimoni osoitti minulle!

Kun Jumala kerran puhui Charlynelle, hän ei ikinä lakannut “ihailemasta” minua. Hän ihaili jotakin arvokasta, nimittäin avioliittoa, jonka Jeesus Kristus parantaisi.

Meihin jokaiseen on sisäänrakennettu Jumalalta annettu tarve saada ihailua puolisoltamme. Voisin kirjoittaa artikkelin ja sata ihmistä voisi vastata viestillä ja kiittää, kuinka paljon teksti kosketti heitä. Mutta niinkään valtava vastausmäärä ei vetäisi vertoja vaimoni kehuille ja hänen hymylleen, kun hän ensimmäisen kerran lukee tekstiäni, kirjoitusvirheineen päivineen. Lukijat saattavat arvostaa vaivannäköäni, mutta vaimoni ihailee minua siitä, mitä olen tehnyt.

Charlyne ihaili minua jopa silloin, kun vietin syntistä elämää. Ei sen takia, mitä minä olin, vaan koska hän “ihaili jotakin arvokasta”, nimittäin meidän eheytynyttä avioliittoamme.

Olet saattanut seisoa avioliittosi puolesta eilisestä asti tai yli kymmenen vuotta, mutta kysymys kuuluu “Ihailetko tuhlaajapuolisoasi juuri nyt?” Voitko “ihailla jotakin arvokasta” hänessä? Onko sinulla “kunnioitusta” ja “arvostusta” rakastasi kohtaan, ilman lisäyksiä “Joo, jos hän vain…”

Nukkuessamme viime yönä saimme sähköpostia toiselta puolelta maailmaa ihmisiltä, joilla oli huono päivä. Päivän aikana sähköpostia saapuu aalloittain, alkaen aikaisin itärannikolta ja jatkuen myöhään ystävien viesteihin Amerikan länsirannikolta. Jokaisen 24 tunnin jakson aikana RMM:lle tulee enemmän sähköpostia ja kirjeitä kuin mihin voisimme vastata henkilökohtaisesti. Henkilökuntamme auttaa meitä lukemaan kaikki viestit ja tekemään muistiinpanoja jäsenten tietoihin.

Monet viestit sisältävät yksityiskohtia avioliiton tilanteesta. Suurimmassa osassa selitetään, kuinka tuhlaajapuoliso on kohdellut väärin viestin lähettäjää. Muutama selittää, miten heidän odotuksensa sujuu, kun he odottavat Jumalan parantavan avioliittonsa.

Vain kourallinen ihmisiä sanoo “ihailevansa jotakin arvokasta tai kaunista; arvostavansa; kunnioittavansa” tuhlaajapuolisoaan. Itse asiassa useimmat niistä kymmenistä ihmisistä, jotka kertovat meille tarinansa, katsovat asioita niin kuin maailma katsoo. Vain muutama harva näkee sen potentiaalin, mitä Jumala voisi tehdä tuhlaajapuolison elämässä. Pieni vähemmistö on tajunnut Jumalan näkökulman omaa tilannettaan ja puolisoaan kohtaan. Tuloksena heidän tekonsa ja reaktionsa tuhlaajapuolisoa kohtaan ovat niin kuin Jeesus tekisi. Millaisiin koteihin ajattelet ihmeen avioliiton eheytymisestä tulevan ensimmäisenä?

Maailman tapa käsitellä avioliitto-ongelmia, alkaen perheväkivallasta ja lähestymiskielloista aviorikoksen kautta suoraan avioerokäsittelyyn, ei ole suunniteltu niin, että haavoittunut puoliso “ihailisi jotakin arvokasta” puolisossaan. Maailman tapa on suuttua, päästä tasoihin, päästä yli ja päästä eteenpäin elämässä, kun avioliittokriisi iskee.

Jos sinun pitäisi kuvailla avioliittotilannettasi jollekin tuntemattomalle henkilölle tänään ja hän saisi kuulla mitä puolisosi on tehnyt, voisi olla vaikeaa löytää ketään, joka ehdottaisi, että ihaile tai “ihastele jotakin ihanaa” syyllisessä. Kuitenkin Jeesus kehottaa meitä tekemään niin.

Lopuksi, veljet, ajatelkaa kaikkea mikä on totta, mikä on kunnioitettavaa, mikä oikeaa, puhdasta, rakastettavaa ja kaunista, mikä vain on hyvää ja ansaitsee kiitoksen. Tehkää sitä, mitä olette minulta oppineet ja vastaanottaneet, mitä olette minulta kuulleet ja minusta nähneet. Silloin rauhan Jumala on oleva teidän kanssanne.
Fil 4:8-9

Läpi Raamatun Jumalan ihmisiä kehotetaan Kristuksen kaltaisuuteen ja etsimään samoja ominaisuuksia lähimmäisissämme.

Samoin tulee naisten olla arvokkaita, eivätkä he saa puhua muista pahaa. Heidän on oltava raittiita ja kaikessa luotettavia.
1 Tim 3:11

Sinun puheesi olkoon terveen opin mukaista. Kehota vanhoja miehiä olemaan raittiita, arvokkaita ja maltillisia sekä osoittamaan tervettä uskoa, rakkautta ja kestävyyttä.
Tit 2:1-2

Mikä toi minut kotiin? Vaimon ihailu, jota osoitettiin minulle vapaasti, vaikken ansainnut olla ihailtu. Charlyne pystyi katsomaan syntini ylitse ja katsomaan Jeesuksen silmin ja “ihailemaan jotakin ihanaa” minussa.

Rukoilen puolestasi tänään ja huomenna ja kaikkina tulevina päivinä, että sinäkin voisit ihailla tai “ihastella jotakin ihanaa” tuhlaajapuolisossasi. Sellainen ajattelu muuttuu teoiksi ja rukouksiksi, jotka voivat muuttaa kovettuneen sydämen. Minä tiedän sen, sillä niin tapahtui minulle.

Koska Hän elää,
Bob Steinkamp