Me tuhlaajat emme voi unohtaa

12.11.2019

Me tuhlaajat emme voi unohtaa

Suomennettu hartaudesta: We prodigals can’t forget (Charlyne Cares Devotion 12.11.2019)

Tämän päivän kirjoitus on Bobilta, joka oli tuhlaaja, joka palasi takaisin kotiin. Menimme uudelleen naimisiin ja olimme naimisissa vielä 23 vuotta ennen kuin Herra otti hänet Taivaan kotiin. Bob kirjoitti 19 kirjaa tuhlaajan näkökulmasta noiden kahden vuosikymmenen aikana avioeromme ja uudelleen avioitumisemme jälkeen. –Charlyne

Herra, muista, mitä meille on tapahtunut. Katso, miten meitä on häväisty. Perintömaamme on joutunut vieraille, omat kotimme muukalaisille. Meistä on tullut orpoja, isättömiä, äitimme ovat leskiä.
Valit 5:1-3

Saatat ehkä tietää, että yksi aamurutiineistani on vilkaista sähköposti läpi hätätapauksien varalta, jos siellä on jotakin sellaista, mitä me Charlynen kanssa haluaisimme tietää ensitilassa. Yhtenä aamuna luin yhtä saapunutta todistusta ja muutama päivä myöhemmin luulin lukevani samaa viestiä uudelleen. Viestit olivat kuitenkin eri ihmisiltä, eri osavaltioista, muutaman päivän sisällä toisistaan, ja niissä oli melkeinpä samanlainen iloinen sanoma.

“Puolisoni, joka asuu toisessa osavaltiossa, soitti minulle tänä iltana ensimmäistä kertaa neljään vuoteen. Juttelimme puolitoista tuntia ja hän toivotti minulle hyvää syntymäpäivää.”

“Aviomieheni muutti toiselle puolelle maata reilu vuosi sitten. Viimeiset kuukaudet ovat olleet melkein täysin hiljaisia hänen osaltaan, kunnes viime viikolla hän soitti yllättäen ja kysyi, miten minulla ja pojillamme menee. Hän soitti seuraavien muutaman illan aikana vain jutellakseen.”

Mikä saa kaksi tuhlaaja-aviomiestä, monen muun lisäksi, soittamaan kotiin? Toinen noista miehistä on jopa avioliiton ulkopuolisessa suhteessa, joten hänen puhelinsoittonsa täytyi olla salassa. Mikä liikutti miestä tekemään ensimmäisen tuollaisen puhelinsoiton neljään vuoteen? Voit olla varma siitä, ettei se ollut jonkun CD:n tai kirjan ansiosta, jonka odottava vaimo oli lähettänyt hänelle. Se ei johtunut hylätyn vaimon yrityksestä lisätä miehensä jollekin avioliittonettisivun sähköpostilistalle, eikä siitä, että vaimo olisi anonut häntä takaisin, kasaten syyllisyyttä jo syyllisyydentuntoiselle miehelle. Mikä sitten saa aikaan sen, että mies ottaa puhelimen käteensä ja soittaa kotiin ensimmäistä kertaa neljään vuoteen? Mikä johdatti toisen hiljaisen puolison soittamaan yhtäkkiä kotiin joka ilta?

Hän on kuullut hartaan pyyntöni ja vastaa rukoukseeni.
Ps 6:9

Nämä kaksi miestä, ja lukuisat muut ihmiset samanlaisessa ahdingossa, soittavat kotiin, koska Jumalan Pyhä Henki liikkuu heidän sydämessään. Tiedän kokemuksesta ja tiedän sen takia, koska olen jutellut monien muiden tuhlareiden kanssa.

Kun löydämme jonkun toisen, haluamme unohtaa vaimon ja perheen, joiden luota lähdimme, mutta emme voi. Se toinen nainen tekee tietämättään miljoona ja yksi asiaa, jotka muistuttavat meitä elämämme puolisosta, joka rukoilee, pysyy ja odottaa kotona. Jumala asettaa tapahtuman toisensa jälkeen muistuttamaan meitä siitä, missä meidän pitäisi olla, ilman että odottava puoliso ikinä tietää siitä.

Mietin vain, olisiko näillä kahdella odottavalla puolisolla ollut houkutuksena kirjoittaa meille muutama päivä aikaisemmin jotakin tällaista:

“Puolisoni, joka asuu toisessa osavaltiossa, ei ole edes soittanut minulle neljään vuoteen. Syntymäpäiväni on tulossa, enkä halua viettää sitä yksin, joten aion lopettaa rukoilemisen ja aviomieheni odottamisen”

“Aviomieheni muutti maan toiselle puolelle reilu vuosi sitten. Viimeiset muutamat kuukaudet ovat olleet melkein täysin hiljaisia hänen osaltaan. On typerää ajatella, että Jumala voisi eheyttää meidät, kun olemme monen osavaltion päässä toisistamme. Pyydän teitä poistamaan minut sähköpostilistaltanne.”

Surullista kyllä, meille tulee sähköpostia ja kirjeitä, jotka on kirjoitettu juuri niin kuin nämä kaksi kuviteltua viestiä. Ihmiset lopettavat avioliittonsa puolesta seisomisen sen takia, mitä he näkevät, kun taas usko on luottamista Jumalaan siinä, mitä emme näe.

Jokainen, jolla nyt on eheytynyt avioliitto, osaa hallita kaksi asiaa. Ensinnäkin, Jumala toimii vastauksena rukouksiin ja uskolliseen elämään, joka eletään Hänelle, kun pyritään elämään niin kuin Jeesus. Toiseksi, vihollisen hyökkäykset sinua vastaan ovat kaikista voimakkaimmat juuri ennen läpimurtoasi.

Charlyne ja minä tunnemme odottavia puolisoita, jotka olivat joskus tuhlaajia omassa avioliitossaan. Kun Pyhä Henki sai heidät järkiinsä, he huomasivat että se puoliso, joka oli kerran odottanut heitä, oli nyt noudattanut maailman suosittua neuvoa “Mene eteenpäin elämässäsi”. Roolit ovat vaihtuneet, kun tuhlaajasta tulee odottaja, joka rukoilee sen toisen puolesta, josta nyt on tullut tuhlaaja. Avioliitto, jonka pitäisi olla eheytynyt, on edelleen hajalla, koska joku kuvitteli, että hänen ajoituksensa on parempi kuin Jumalan.

Jos vain puuhastelet avioliiton puolesta seisomisen kanssa, niin että puhut odottavan puolison kieltä, mutta elät maailmallisesti etkä oikeastaan rukoile puolisosi puolesta, avioliitollasi on vain vähän toivoa, ellet muuta kurssiasi. Jos taas olet kaikkesi antanut Jeesuksen Kristuksen seuraaja, tottelet Hänen johdatustaan, olet uskollinen rukouksessa ja elämäntyylissäsi, niin Pyhä Henki kutsuu tuhlaajapuolisoasi joka päivä tavoilla, joita ei osaa edes kuvitella. Painostus tehdä oikein, joka ei tule sinulta vaan Jumalalta, muuttuu niin voimakkaaksi, että me tuhlaajat toimimme. Silloin puhelin otetaan käteen ja soitetaan siihen numeroon, jota emme vain voi unohtaa. Minulle se painostus kasvoi niin voimakkaaksi, että ajoin 100 mailia, koputin vaimoni toimiston ikkunaan, pyysin häntä lounaalle je menin hänen kanssaan uudelleen naimisiin kaksi tuntia myöhemmin.

Synti voi saada meidät tuhlaajat tekemään äärimmäisiä asioita. Mutta kun Jumala alkaa käsitellä meitä, teemme asioita toisesta ääripäästä, kun yritämme korjata virheemme ja löytää rauhan Jumalan kanssa, joka loi meidät ja pitää sydämemme sykkivänä.

Mieti tätä: Jos Jumala loi maailman ja kaiken siinä, jos Hän voi pistää yhteen triljoona solua kehossamme ja saada koko systeemin toimimaan vuodesta toiseen, niin eikö Häneen voi luottaa avioliittosi eheytymisessä? Miksi käytät omaa aikatauluasi siinä, miten asioiden pitäisi tapahtua? Eikö Herra tiedä paremmin kuin sinä? Avioliittosi tähden: anna Jumalan hoitaa asiat Hänen tavallaan ja Hänen jumalallisen aikataulunsa mukaan.

Koko ajan kun Jumala toimii, koko ajan Hän myös kutsuu tuhlaajapuolisoasi tekemään oikein. Pyhä Henki antaa liiman, sidosaineen yhden lihan suhteessa puolisoosi, pitää muistot sinusta elävinä ja aktiivisena hänen sydämessään. Me tuhlaajat saatamme yrittää, mutta emme vain pysty ostamaan tarpeeksi tavaraoita, kokemaan tarpeeksi syntiä, tekemään tarpeeksi muutoksia tai löytämään sinulle korviketta, joka pyyhkisi muistot Jumalan asettamasta avioliitostamme – vaikka kuinka yritämme.

Jumala ei voi hyväksyä syntiä. Hän tekee työtään tuhlaajapuolisosi sydämessä. Lopetatko yrittämästä mainpuloida asioita ja voita sen sijaan taistelu avioliitostasi rukoushuoneessasi? Jos voit lopettaa kalenteriin katsomisen, niin se päivä tulee kyllä, kun puolisosi aloittaa matkan kotiin niin kuin nuo kaksi miestä, joista todistettiin yllä. Kyllä, siinä saattaa kestää pitkään, se saattaa tehdä kipeää ja tiellä saattaa olla kiertoreittejä, mutta minä ylistän Jumalaa siitä, että kaksi tuhlaajaa lisää ovat aloittaneet kulkunsa oikeaan suuntaan.

Jumala ei yksinkertaisesti anna meidän tuhlaajien unohtaa rukoilevaa ja odottavaa puolisoa, joka on antanut kaikkensa elääkseen kuin Jeesus ja luottaa Hänen ajoitukseensa. Oletko sinä sellainen?

Meidät on pelastettu, se on varma toivomme. Mutta toivo, jonka jo näkee täyttyneen, ei enää ole toivo. Kukapa toivoo sellaista, minkä jo näkee! Jos taas toivomme jotakin mitä emme näe, me myös odotamme sitä kärsivällisesti. Myös Henki auttaa meitä, jotka olemme heikkoja. Emmehän tiedä, miten meidän tulisi rukoilla, että rukoilisimme oikein. Henki itse kuitenkin puhuu meidän puolestamme sanattomin huokauksin.
Room 8:24-26

Koska Hän elää,