Luottamuksen uudelleenrakentaminen

9.10.2019

Luottamuksen uudelleenrakentaminen

Suomennettu hartaudesta: Rebuilding the trust, Charlyne Cares Daily Devotional 8.10.2019

Tämän päivän kirjoitus on Bobilta, joka oli tuhlaaja, joka palasi takaisin kotiin. Menimme uudelleen naimisiin ja olimme naimisissa vielä 23 vuotta ennen kuin Herra otti hänet Taivaan kotiin. Bob kirjoitti 19 kirjaa tuhlaajan näkökulmasta noiden kahden vuosikymmenen aikana avioeromme ja uudelleen avioitumisemme jälkeen. –Charlyne

Olohuoneestamme kuului selvä ääni jonkun esineen rikkoutuessa, ja sitä seurasi täysi hiljaisuus. Tähyilin nurkan taakse ja näin lapsenlapseni istumassa keskellä lattiaa yrittäen koota kasaan pirstaloitunutta patsasta.

Lapsi olisi ehkä onnistunut liittämään yhteen muutaman isoimmista palasista. Hän olisi jopa voinut saada muutaman palasen tukemaan toisiaan, mutta niin pian kuin Charlyne yrittäisi pyyhkiä siitä pölyjä, vahinko olisi tullut ilmi.

Miten sinä ja minä, kotiin palanneina tuhlaajina, voimme ikinä toivoa rakentavamme uudelleen pirstaloitunutta luottamusta puolisoon, jota kohtaan olemme tehneet väärin? Voimmeko vain luvata luottamustamme kumppanillemme? Epäilyttävää, että sellainen lupaus merkitsisi mitään sen jälkeen kun sanoimme sanan “luottamus” osana vihkivalojamme ja nyt olemme tulleet takaisin sen jälkeen, kun olemme talloneet koko lupauksen jalkoihimme.

Ehkä puolisomme ei ole enää ikinä mahdollista luottaa meihin. Pystyisimmekö palaamaan takaisin kotiin ja saamaan perheemme taas kasaan, mutta luottamus ei ikinä palaisi takaisin?

Ystäväni, luottamus ei ole häipynyt avioliitostasi ikuisiksi ajoiksi. Sinun vihkivalasi ja avioLIITTOSI ovat osa keskinäistä luottamusta. Jos annat Jumalan olla vahva perustus, jolle ensimmäinen kerros avioliittoasi rakennetaan, luottamus voi olla toisena kerroksena. Se vie aikaa ja vaatii työtä, mutta toinen kerros on mahdollista rakentaa. Se on avioliiton ja kristityn perheen piirustuksissa, jotka Jumala on tehnyt.

Naapuriimme rakennetaan uutta kotia. Jos olisit täällä nyt, kuulisit tasaisen vasaran paukutuksen ja koneiden äänen uudelta rakennustyömaalta. Koska tämä kaunis koti on rakennusurakoitsijan teettämä, voi vain kuvitella miten tarkasti kaikki tehdään.

Lavakaupalla betonipölkkyjä siirretään tänään paikoilleen nostokurjen avulla toisen kerroksen rakentamista varten. Kerroksessa on varmaan tonneittain pölkkyjä, mutta rakentaja ei ole huolissaan siitä, onko toinen kerros liian painava ja kaataako se kumoon koko talon. Rakentaja luottaa perustukseen ja ensimmäiseen kerrokseen, jonka päälle hän rakentaa.

Kun sinulla on luottamus avioliittosi perustukseen, ja kun ensimmäinen kotiin palaamisen kerros on paikoillaan, olet valmis lisäämään toisen kerroksen – luottamuksen – pala palalta.

Päivän aikana on vain yksi hetki, jolloin rakennustyö lakkaa, ja se on lounasvaunun soittoäänen jälkeen. Työ keskeytyy. Kun itse teet työtä rakentaaksesi luottamusta avioliitossasi, muista ettet kiinnitä huomiota soittoääneen, joka saattaa tulla joltakin toiselta vastakkaisen sukupuolen edustajalta. Huolimatta siitä, kuinka lyhyt tauko olisi, tai kuinka vilpittömästä syystä, luottamuksen rakentaminen loppuu. Lisäksi jotkut niistä seinistä, joita on jo laitettu paikoilleen, tulevat rymisten alas.

Luottamus rakennettiin meidän avioliitossamme pala kerrallaan. Vaimoni tai minä emme osaa kertoa sinulle päivää, jolloin luottamus palasi. Se tuli pala kerrallaan, kunnes tajusimme että projekti oli valmis.

Saanko antaa sinulle havainnollistavan esimerkin? Yhtenä iltana Charlyne täytti lomaketta ja tarvitsi ajokorttini numeroa. “Voinko katsoa lompakostasi?” hän kysyi.

Olin kiireinen jonkun muun asian kanssa ja annoin luvan, miettimättä sen enempää hänen kysymystään. Sitten mieleeni tuli ne vuodet, jolloin lompakkoni oli kiellettyä aluetta vaimolleni. Jos hän tarvitsi sieltä jotain, minä hain sen hänelle. Muuten hän olisi saattanut huomata muutaman dollarin, jotka olin pimittänyt sinne tai huomannut epämääräisen puhelinnumeron tai mitä muuta tahansa, mitä uskollinen kristitty aviomies ei piilottelisi lompakossaan.

Taas kerran sain vakuuttaa vaimolleni, ettei mikään omani ollut rajattu pois häneltä. Arvostin, että hän kysyi lupaa käydä lompakollani, mutta sanoin, että hän saa mennä lompakolleni, pakettiautooni, sähköpostiini, tai minne tahansa, milloin tahansa, ilman lupaani.

Ystäväni, on niin vapauttavaa saada sanoa tuolla tavalla puolisolleen. Rukoilen, että aloitat perustuksestasi, joka on Kristus. Sen jälkeen rakenna luja ensimmäinen kerros uskollisuutta, jotta toinen kerros luottamusta seisoo aina lujana, huolimatta Saatanan juonitteluista yrittää rikkoa se.

Luottamus avioliitossa on kaksisuuntainen tie. Minä luotan ja tiedän, ettei Charlyne käy nuuskimassa puheluitani ellei hänellä ole syytä siihen. Saatana ilahtuu käyttäessään vahingossa soitettua väärää numeroa, jos voi sen avulla tuoda riitaa avioliittoon. Asiat sujuvat kotona parhaiten, kun puolisoiden välillä on 100% keskinäinen luottamus.

Kun rakennetaan luottamusta murtuneessa avioliitossa, meidän täytyy varoa ja välttää keinotekoista luottamusta ja piilotettua luottamusta. Puolisomme kyllä huomaa sellaisen luottamuksen sekunnissa.

Kun olin 17, työskentelin paikallisessa hautaustoimistossa. Epäonnekseni olin auttamassa siirtämään kallista arkkua, kun se vaurioitui. Arkku oli valmistettu afrikkalaisesta mahongista, ja valmistaja oli antanut sille nimen “The Masterpiece”. Se oli samantyylinen arkku kuin missä presidentti Kennedy haudattiin ja siinä oli käsin hiottu viimeistely ja se todellakin oli mestariteos.

Meitä oli neljä miestä siirtämässä tyhjää Mestariteosta, kun painavan arkun pääty iskeytyi auton takapuskuriin sitä lastatessa. Me kirjaimellisesti iskimme palan puuta irti arkun pohjan reunasta. (Me neljä näytimme varmaan samalta kuin lapsenlapseni olohuoneen lattialla, kun yritimme peitellä vaurioita.)

Me kaikki tiesimme, mitä meidän suorasukainen työnantajamme odottaisi, joten kerroimme hänelle vahingosta. Ehdotimme että vaurion peittelemiseksi voisi käyttää kukkakimppua. Eettisesti ajattelevalla pomollamme oli kuitenkin toinen idea. Seuraavana päivänä ammattilaispuuseppä työskenteli vahingon kanssa monta tuntia. Kun hän oli valmis, naarmuakaan ei ollut näkyvissä.

Jos olisimme pitäytyneet suunnitelma A:ssa ja peitelleet vaurion kukkapuskalla, olisi meillä ollut perhosia vatsassa pelätessämme vahingon paljastumista. Lisäksi työnantajamme olisi ollut pettynyt peittely-yrityksiimme, jos vahinko olisi myöhemmin tullut ilmi.

Saatana on jo tilannut arkun, jota hän aikoi käyttää haudatakseen kuolleen avioliittosi. Matkalla eheytykseen elä samalla tavalla kuin rakentaessasi luottamusta: yksi askel kerrallaan. Se on joka vaivan arvoista.

Koska Hän elää,
Bob Steinkamp