Lisääminen vai alistuminen

7.7.2021

Lisääminen vai alistuminen

Suomennettu hartaudesta: Addition or submission (Charlyne Cares Devotion 5.7.2021)

Jokin aika sitten katsoin elokuvaa ja kuulin jotakin niin perustavanlaatuista, että se kiinnitti huomioni. Viimeiset pari viikkoa olen miettinyt sanontaa: “Antaudutko Jeesukselle vai lisäätkö Hänet vain elämääsi?”

Lisäämien tarkoittaa sitä, että ottaa mukaan siihen, joka on jo olemassa. Alistuminen tarkoittaa taipumista tai antautumista toisen henkilön tai asian tahtoon. Kun tulemme Kristuksen luokse, olemme romuna. Rikkinäisiä, satutettuja, vahingoittuneita, epävarmoja. Tunnemme itsemme arvottomiksi, ei ole toivoa, rauhaa ja olemme eksyneitä. Kun sitten tulemme todella tuntemaan Jeesuksen Herranamme ja Pelastajanamme, meillä on tapana lisätä Hänet elämäämme. Ajattele sitä näin; meillä on aarrearkku täynnä kaikkea sitä, mitä me olemme, hyvää ja huonoa. Sitten löydämme arvokkaan jalokiven ja olemme innoissamme siitä, joten lisäämme sen mukaan aarrearkkuun. Annamme muiden aarteiden pysyä arkussa ja lisäämme Jeesuksen mukaan.

Sitten on alistuminen. Kaikki se, mitä me olemme ja olemme kokeneet olosuhteiden takia, jotka ovat ehkä olleet oman kontrollimme ulkopuolella. Asiat kuten väärät vaikutukset ja sukupolvelta toiselle siirtyvät kiroukset, pari mainitakseni. Sitten ovat omat valintamme ja päätöksemme. Sen takia meillä on rikkinäisyyttä, huonoja tapoja, vääriä ajattelumalleja, asenteita ja ideoita. Nämä ovat juuri niitä asioita, jotka meidän on alistettava Jeesukselle. Annamme ne Hänelle antautumalla Hänelle. Meidän on tyhjennettävä tuo aarrearkku kaikesta, lisättävä sinne tuo arvokas jalokivi, ja Hän ohjaa meidät siihen, mikä on jätettävä pois ja mitä voidaan lisätä takaisin.

Emme voi vain lisätä Jeesusta elämäämme. Muuten säilytämme ne vanhat asiat, joista Hän haluaa joko puhdistaa meidät tai vapauttaa meidät. Efesolaiskirje 4: 22-24: “Sen opetuksen mukaan teidän tulee hylätä entinen elämäntapanne ja vanha minänne, joka on petollisten himojensa vuoksi tuhon oma. Teidän tulee uudistua mieleltänne ja hengeltänne ja pukea yllenne uusi ihminen, joka on luotu sellaiseksi kuin Jumala tahtoo, elämään oikeuden ja totuuden mukaista, pyhää elämää.”

Meidän on päästettävä irti ylpeydestä, katkeruudesta, vihasta, anteeksiantamattomuudesta, juoruilusta. Myös loukkaantumisesta, pettämisestä ja kivusta. Efesolaiskirje 4:31: “Hylätkää kaikki katkeruus, kiukku, viha, riitely ja herjaaminen, kaikkinainen pahuus.”
Muistakaa, että Jeesus kärsi kaikki kärsimyksemme ja voitti. Hepr 4:15: “Meidän ylipappimmehan jos kukaan kykenee ymmärtämään vajavuuksiamme, sillä häntä on koeteltu kaikessa samalla tavoin kuin meitäkin koetellaan; hän vain ei langennut syntiin.” Luovutamme pois tappion elääksemme sitä voittoisaa elämää, jonka Hän on meille antanut.

Jeesuksen pelkkä lisääminen elämäämme jättää varaa sekoittaa mukaan tunteitamme ja mielipiteitämme, ja monta kertaa, ellei koko ajan, se on sanan vastaista. Ei sillä, ettei meillä olisi omia tunteita ja mielipiteitä, mutta meidän ei pidä antaa niiden sanella, mitä teemme tai miten toimimme. Jeesus on Sana ja Totuus. Johannes 14: 6 – “Minä olen tie, totuus ja elämä …” Lisääminen laittaa ja ottaa pois mitä pidät ja mistä et pidä, sen sijaan että alistuisit totuudelle. Voimme tuntea tietyllä tavalla, mutta lopputulos on: “Mitä Jumala sanoo?” Jesaja 40: 8 “Ruoho kuivuu, kukka lakastuu, mutta meidän Jumalamme sana pysyy iäti.”

Alistuminen sanoo, että luovutan oikeuteni Sinulle, Herra. Luovutan tahtoni ja tieni. Minä taivun Sinun tahtoosi, Herra. Alistuminen sanoo, etten voi korjata tätä ja tarvitsen apua. “Mitä haluat minun tekevän?”

Jumalan tiet eivät ole meidän teitämme ja tulee aikoja, jolloin emme ymmärrä. Tulee aikoja, kun meillä on vaikeaa. Emme voi selviytyä omassa voimassamme tai viisaudessamme. Tarvitsemme Yhtä, joka on suurempi. Yhtä, joka sanoo: “Anna minulle taakkasi.” “Minun ikeeni on hyvä kantaa ja minun kuormani on kevyt.” Matt 11:30

Muista tämä: jos lisäämme Jeesuksen elämäämme, silloin on varaa vähentää. Joten älä lisää Jeesusta, alistu Hänelle!

Tiffany
Texas, USA