Kuinka rakastaa puolisoa

13.1.2020

Kuinka rakastaa puolisoa

Suomennettu hartaudesta: How to love your spouse (Charlyne Cares Devotion 13.1.2021)

Rakkaus on kärsivällinen, rakkaus on lempeä. Rakkaus ei kadehdi, ei kersku, ei pöyhkeile, ei käyttäydy sopimattomasti, ei etsi omaa etuaan, ei katkeroidu, ei muistele kärsimäänsä pahaa, ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee totuuden voittaessa. Kaiken se kestää, kaikessa uskoo, kaikessa toivoo, kaiken se kärsii. Rakkaus ei koskaan katoa.
1 Kor 13:4-8

Yllä oleva raamatunkohta antaa meille ohjeita siihen, miten rakastaa hyvin. Kuinka sinulta sujuu puolisosi rakastaminen? Osoittavatko tekosi rakkautta? Pystytkö osoittamaan puolisollesi pyyteetöntä rakkautta huolimatta siitä, mitä hän tekee sinulle?

Kun sanoit vihkivalasi, sitouduit rakastamaan puolisoasi hyvinä ja huonoina aikoina, terveenä ja sairaana, kunnes kuolema teidät erottaa. Jumala loi avioliiton. Jumala vihaa eroa. Se, miksi avioero on niin kivuliasta, johtuu siitä, että Jumala teki sinut ja puolisosi yhdeksi lihaksi. Avioero on ihmisen yritys erottaa sitä, minkä Jumala on suunnitellut erottamattomaksi – yhden lihan suhde.

Siksi mies jättää isänsä ja äitinsä ja liittyy vaimoonsa, niin että he tulevat yhdeksi lihaksi.
1 Moos 2:24

Yli 25 vuotta sitten Herra puhui minulle, että minun tulisi kertoa siitä, kuinka Hän voi eheyttää sairaita ja kuolleita avioliittoja jopa avioeron jälkeen. Tiesin tuon todeksi henkilökohtaisesti, sillä itse erosin aviomiehestäni hänen uskottomuutensa ja oman syämeni kovuuden tähden. Minä ja Bob olimme molemmat joutuneet harhaan ja vihollisen, Saatanan, sokaisemiksi.

Kummallakaan meistä ei ollut tarpeeksi ymmärrystä, miten taistella sitä hengellistä taistelua vastaan, joka hyökkäsi avioliittoomme ja kotiimme. Jumalan armosta, avioeromme jälkeen itkin iltaisin Herralle ja Hän alkoi opettamaan minulle vihollisesta, kun aloin lukemaan Raamattua. Tiesin, että aviomieheni oli joutunut houkutukseen ja langennut syntiin. Mutta Herrani antoi minulle toisen mahdollisuuden rakastaa Bobia niin kuin Hän rakastaa, koska Hänellä oli suunnitelma ja tarkoitus tulevaisuudellemme.

En usko, että on olemassa suurempaa lahjaa, jonka voisit antaa puolisollesi, kuin se, että seisot uskossa Herrasi Jeesuksen Kristuksen kanssa ja odotat, että Hän herättää henkiin rakaudettoman, kuolleen avioliittosi tämänhetkisistä olosuhteista huolimatta. Ei ole suurempaa lahjaa, jonka voisit antaa lapsillesi, kuin se, että rukoilet, uskot ja odotat, että heidän vanhempansa tulee järkiinsä ja takaisin kotiin. Annat heille esimerkin avioliiton pyhyydestä loppuiäksi. Seisotko “muurinaukossa” perheesi ja tulevien sukupolvien puolesta?

…”Ihmiselle se on mahdotonta, mutta ei Jumalalle. Jumalalle on kaikki mahdollista.”
Mark 10:27

Tiedän, että monet lukevat tätä puolison ollessa vielä kotona. Se on iloinen asia. Toivon, että itse olisin tiennyt, kuinka rukoilla aviomieheni puolesta, ennen kuin hän lankesi syntiin. Kadun sitä, että altistin lapsemme avioeron kivuille ja traumoille.

Kuinka voit rakastaa puolisoasi tänään? Jos olet nainen, niin jaan sinulle kaksi raamatunkohtaa, joita voit rukoilla ja pyytää Herraa tekemään sinusta tämän kaltaisen vaimon.

Vaimot, suostukaa miehenne tahtoon niin kuin Herran tahtoon, sillä mies on vaimonsa pää, niin kuin Kristus on seurakunnan pää; onhan hän seurakunnan, oman ruumiinsa, pelastaja. Niin kuin seurakunta alistuu Kristuksen tahtoon, niin myös vaimon tulee kaikessa alistua miehensä tahtoon.
Ef 5:22-24

Samoin te, vaimot, olkaa kuuliaisia miehellenne, jotta myös ne miehet, jotka ehkä eivät usko Jumalan sanaan, nyt vaimonsa elävällä esimerkillä ilman sanojakin voitettaisiin, kun he näkevät teidän elävän jumalanpelossa puhdasta elämää.
1 Piet 3:1-2

Miehet, haluan jakaa teille, mitä Raamattu sanoo aviomiehille vaimon rakastamisesta. Pyydä Herraa tekemään sinut Jumalan mielen mukaiseksi mieheksi, niin että rakastat vaimoasi niin kuin Kristus rakasti seurakuntaa.

Miehet, rakastakaa vaimoanne niin kuin Kristuskin rakasti seurakuntaa ja antoi henkensä sen puolesta pyhittääkseen sen. Hän pesi sen puhtaaksi vedellä ja sanalla voidakseen asettaa sen eteensä kirkkaana, pyhänä ja moitteettomana, vailla tahraa, ryppyä tai virhettä. Samoin aviomiehenkin velvollisuus on rakastaa vaimoaan niin kuin omaa ruumistaan. Joka rakastaa vaimoaan, rakastaa itseään. “Siksi mies jättää isänsä ja äitinsä ja liittyy vaimoonsa, niin että nämä kaksi tulevat yhdeksi lihaksi.” Tämä on suuri salaisuus; minä tarkoitan Kristusta ja seurakuntaa. Mutta se koskee myös kaikkia teitä: jokaisen tulee rakastaa vaimoaan niin kuin itseään, ja vaimon tulee kunnioittaa miestään.
Ef 5:25-28, 31-33

Päätä tänään rakastaa puolisoasi pyyteettömästi huolimatta siitä, missä hän on tällä hetkellä. Te molemmat teitte vihkivalan ja solmitte avioliiton Jumalan edessä ollaksenne aviomies ja vaimo ikuisesti. Päätätkö taistella aviomiehesi tai vaimosi puolesta rukouskammiossasi? Rakkaus ei koskaan katoa.

Ennen kaikkea pysykää kestävinä keskinäisessä rakkaudessanne, sillä “rakkaus peittää paljotkin synnit”.
1 Piet 4:8