Kuinka paljon sydämessäni on vihaa?

21.1.2023

Kuinka paljon sydämessäni on vihaa?

Suomennettu hartaudesta: How much hate is in my heart? (Charlyne Cares Devotion 19.1.2023)

Tämän päivän tekstin on kirjoittanut Lori Steinkamp Lassen. Hän on meidän ainoa tyttömme ja hän on ollut naimisissa miehensä Scottin kanssa 24 vuotta. Lori on neljän lapsen äiti ja on tehnyt töitä RMM:llä monta vuotta. Annetaan hänen kirjoituksensa syventää hengellistä matkaasi Herran kanssa. -Charlyne

Onko sinulla myötätuntoa kadonneita kohtaan? Luulen, että suurin osa meistä huudahtaisi heti “kyllä!”. Mieti kuitenkin tuota kysymystä ja mieti sitten omia tekojasi. Ovatko ne yhteneväisiä?

Onko sinulla todella myötätuntoa kadoksissa olevia ihmisiä kohtaan? Oletko enemmän huolestunut heidän iankaikkisesta kohtalostaan vai omasta asemastasi?

Onhan kirjoitettu: “Jaakobia minä rakastin, mutta Esauta vihasin.” Mitä me tähän sanomme? Ei kai Jumala ole epäoikeudenmukainen? Ei suinkaan. Hän sanoo Moosekselle: “Minä armahdan kenet tahdon ja osoitan laupeutta kenelle tahdon.” Ratkaisevaa ei siis ole, mitä ihminen tahtoo tai ehtii, vaan se että Jumala armahtaa.
Room 9:13-16

Luukkaan evankeliumissa luvussa 7 on kertomus syntisestä naisesta. Jeesus kutsuttiin illalliselle fariseuksen kotiin. Eräs nainen saapui paikalle tuoksuöljyä sisältävän alabasteripullon kanssa ja alkoi itkemään Jeesuksen jalkojen juuressa. Hän kuivasi Jeesuksen jalat hiuksillaan, suuteli niitä, ja voiteli ne tuoksuöljyllä. Tämä suututti fariseuksen. Hän halusi kertoa Jeesukselle, kuka tuo nainen oikein oli ja miksi naisen menneisyyden olisi pitänyt inhottaa Jeesusta.

“Oli kaksi miestä”, sanoi Jeesus. “He olivat velkaa rahanlainaajalle, toinen viisisataa, toinen viisikymmentä denaaria. Kun heillä ei ollut millä maksaa, rahanlainaaja antoi molemmille velan anteeksi. Miten on, kumpi heistä nyt rakastaa häntä enemmän?” Simon vastasi: “Eiköhän se, joka sai enemmän anteeksi.” “Aivan oikein”, sanoi Jeesus. Hän kääntyi naiseen päin ja puhui Simonille: “Katso tätä naista. Kun tulin kotiisi, sinä et antanut vettä jalkojeni pesuun, mutta hän kasteli jalkani kyynelillään ja kuivasi ne hiuksillaan. Sinä et tervehtinyt minua suudelmalla, mutta hän on suudellut jalkojani siitä saakka kun tänne tulin. Sinä et voidellut päätäni öljyllä, mutta hän voiteli jalkani tuoksuöljyllä. Niinpä sanonkin sinulle: hän sai paljot syntinsä anteeksi, sen vuoksi hän rakasti paljon. Mutta joka saa anteeksi vähän, se myös rakastaa vähän.” Ja hän sanoi naiselle: “Kaikki sinun syntisi on annettu anteeksi.”
Luuk 7:41-48

Onko sydämesi samassa linjassa sen kanssa, mitä kuvastat? Meidän tulee kuvastaa Kristusta pelottomasti! Meidän tulee olla vähemmän huolissamme omasta imagostamme ja enemmän huolissamme niistä, jotka ovat eksyksissä.

Syntinen nainen tässä kertomuksessa halusi vain istua Jeesuksen jalkojen juuressa. Simon luuli olevansa hyvässä asemassa. Hän tunsi olonsa mukavaksi ja istuskeli Jeesuksen kanssa, vaikka hänen olisi pitänyt osoittaa Jeesukselle samanlaista rakkautta, jota nainen osoitti Hänelle.

Jos rekka ajaisi tietä pitkin ja näkisit jonkun seisomassa keskellä tietä, etkö yrittäisi heittäytyä pelastamaan häntä onnettomuudelta? Rekka on ajamassa kohti monia niitä ihmisiä, jotka ottavat meihin yhteyttä, ja me teemme parhaamme ja yritämme työntää jokaisen heistä pois tieltä. Varoitamme ihmisiä heidän iankaikkisesta kohtalostaan ja osoitamme heille, mitä Jumalan Sana sanoo siitä, miksi Hän lähetti Poikansa kuolemaan meidän syntiemme tähden. Kuolemaan, jota emme voi koskaan maksaa takaisin.

Penn Jillette, komediakaksikosta Penn & Teller, teki videon, jossa hän kertoo, miten joku antoi hänelle Raamatun. Käytä pari minuuttia ja katso tuo video (englanniksi): https://www.youtube.com/watch?v=6md638smQd8

Miksi vetäydymme pois, emmekä kerro Kristuksesta niille, jotka saattavat olla menossa kohti helvettiä? Kuinka paljon sinun täytyy vihata jotakuta, ettet kerro hänelle Kristuksesta?

Jos puolisosi ottaisi meihin yhteyttä, haluaisitko, että osoittaisimme häntä sormella ja yrittäisimme päästä hänestä eroon? Vai haluaisitko, että näyttäisimme hänelle, kuka Jeesus Kristus on ja mitä Hänen Sanansa sanoo?

Luulen, että haluaisit jälkimmäisen vaihtoehdon.

Elämme aikaa, jolloin ihmiset eivät ole enää vain epäuskoisia Jeesuksen suhteen; he vastustavat Jumalaa. Emme voi luovuttaa! Meidän tulee tarkoituksenmukaisesti tavoitella ihmisiä Kristukselle. Miltä sinun lähetyskenttäsi näyttää? Se saattaa olla se mies tai nainen, jota sinä syytät avioliittosi hajoamisesta. Se saattaa olla pomo tai työkaveri. Evankeliumi kuuluu kaikille!

Pyydä Herraa antamaan sinulle rohkeutta julistaa Kristusta eksyneelle ja kipeälle maailmalle ympärilläsi.

Lori Steinkamp Lassen

Lue lisää Lorin tekstejä TÄÄLTÄ