Kerran Golgatalla

15.4.2019

Kerran Golgatalla

Suomennettu hartaudesta: On a hill far away (Charlyne Cares Devotion 15.4.2019)

Vierailijan kirjoituksen on kirjoittanut joku odottava puoliso. Alla olevat näkemykset ovat kirjoittajan omia, eivätkä välttämättä kuvasta Rejoice Marriage Ministries:n tai Steinkampien näkemyksiä.

Kerran Golgatalla ristiin naulittuna,
Jeesus taisteli tuskissansa.
Siksi kaikille Hän antaa nyt elämän,
jotka turvaavat armohonsa.

(Kerto) Tahdon rakastaa ristiä vaan,
ja sen voimasta voittaa mä saan.
Tahdon rakastaa ristiä vaan,
kunnes kruunuun sen vaihtaa mä saan.

Risti Golgatan on aina horjumaton,
turvapaikka niin ihmeellinen.
Ristin kautta nyt saan käydä
omistamaan osan autuaan, taivaallisen.

Kun mä ristihin vaan katson,
sieltä ain saan voiman päivittäin, tiedän mä sen.
Ristin siunauksen, valon taivaallisen
tahdon viedä mä luo syntisen.

Ristin kautta käy tie, joka taivaaseen vie,
ja se päivittäin valkenee vaan.
Vaikka pilkattuna olen maailmassa,
Jeesus kerran mun vie kunniaan.

(Alkuperäiset sanat George Bennard, en tiedä kenen suomennos)

Tämä tutun vanhan virren Kerran Golgatalla (Old Rugged Cross) on kirjoittanut pastori George Bennard vuonna 1912. Se tuo meidät kristinuskon keskeiseen teemaan: Herramme ja Pelastajamme, Jeesuksen Kristuksen, kuolemaan, hautaukseen ja ylösnousemukseen. Tuolla ristillä Jeesus otti ihmiskunnan (sinun ja minun) syntien painon omalle ruumiilleen, jotta uskomalla Häneen Jumalan poikana, me saisimme periä Hänen vanhurskautensa ja tulla kaikkivaltiaan Jumalan valtaistuimen eteen.

Jeesus tiesi, että Jumalan viha meidän syntiemme rankaisemiseksi olisi liikaa meidän kannettavaksemme. Hänen rakkautensa takia meitä kohtaan, Hän kantoi meidän rangaistuksemme omassa ruumissaan. Tuolla ristillä tapahtui yksi suurimmista asioista historiassa: suuri vaihtokauppa… minun syntini ja niiden oikeudenmukainen rangaistus Hänen vanhurskauttaan vastaan.

Kun lähestymme pääsiäistä, näemme ristin varjon yllämme ja tajuamme, miten mahtava pelastuksen lahja meille on annettu armosta.

Kun me kamppailemme ongelmaisten avioliittojemme, asumuserojen ja valitettavasti jotkut myös avioerojen kanssa, tajuamme, miten mahtava tiimi (Isä, Poika ja Pyhä Henki) meillä on puolellamme seisoessamme “muurinaukossa” avioliittojemme puolesta. Tässä elämänvaiheessa meidän tulee katsoa uskomme perustuksiin, tutkia, ketä me olemme, missä me olemme olleet, ja minne me olemme menossa. Moni meistä on tajunnut, että avioliitto-ongelmamme alkoivat, koska suhteemme Herraamme ja Pelastajaamme Jeesukseen Kristukseen on ollut heikko tai olematon. Jeesus, kristillisen avioliiton peruskallio, puuttui avioliitostamme. Oikea aika kutsua Jeesus elämään sinussa ja sinun kauttasi?

Armosta Jumala on teidät pelastanut antamalla teille uskon. Pelastus ei ole lähtöisin teistä, vaan se on Jumalan lahja. Se ei perustu ihmisen tekoihin, jottei kukaan voisi ylpeillä.
Ef 2:8-9

Tajuamme nopeasti, että jos kumpikin puolisoista elää Jeesukselle päivittäisessä elämässään, avioliiton on mahdotonta epäonnistua. Sillä välin meidän tulee turvautua Jeesukseen, kun rakennamme avioliittoamme uudelleen ja kun palaamme yhteen puolisomme kanssa. Mutta ensin, jokaisen meistä täytyy palata yhteen Jumalan luokse:

Jokainen, joka on Kristuksessa, on siis uusi luomus. Vanha on kadonnut, uusi on tullut tilalle! Kaiken on saanut aikaan Jumala, joka Kristuksen välityksellä on tehnyt meidän kanssamme sovinnon ja uskonut meille tämän sovituksen viran. Jumala itse teki Kristuksessa sovinnon maailman kanssa eikä lukenut ihmisille viaksi heidän rikkomuksiaan; meille hän uskoi sovituksen sanan. Me olemme siis Kristuksen lähettiläitä, ja Jumala puhuu teille meidän kauttamme. Pyydämme Kristuksen puolesta: suostukaa sovintoon Jumalan kanssa.
2 Kor 5:17-20

Meidän täytyy ensin sopia asiat Jumalan kanssa; tämä suhde on avioliiton eheytymisen ytimessä. Katsotaanpa siis uudestaan ristille ja sen opetuksia.

Ristillä me kohtaamme kasvokkain oman syntisen elämämme. Ristillä me saamme pelastuksen. Ristillä meidän elämämme löytävät todellisen tarkoituksen. Ristillä me tapaamme Jumalan kaikessa Hänen majesteettisuudessaan ja vanhurskaudessaan. Ristillä me kohtaamme ikuisuutemme. Ristillä me todistamme Kristuksen hengellistä kärsimystä meidän syntiemme takia. Ristillä Kristus riisuttiin paljaaksi Hänen vanhurskaudestaan Isänsä edessä.

Voi sitä tuskaa, jonka Herramme ja Pelastajamme kärsi, kun Hän tajusi, että Hän oli erotettu Isästään. Hän koki helvetin tuskat sinun ja minun takia. Kun Jeesus roikkui ristillä, Hän hylkäsi kaikki omat voimansa Jumalana, joka olisi voinut päästää Hänet vapaaksi tuosta kärsimyksestä. Silti Hän kantoi tuon kärsimyksen rakkaudestaan ihmiskuntaa kohtaan. Hän kantoi meidän syntimme, tuhlaajapuolisomme synnit, sekä koko ihmiskunnan synnit tuolla ristillä. Kun Kristus teki näin meille, meidän syntimme riisuttiin pois ja Hän antoi meille Hänen vanhurskautensa viitan peittääkseen alastomuutemme Pyhän Jumalan edessä.

Armon kautta me todistamme ihmeellistä, uskomatonta suurta vaihtokauppaa. Kun Hän kuoli kantaen meidän syntimme, me teimme sovinnon Jumalan kanssa pukeutuneena Kristuksen vanhurskauteen. Kristuksen kuollessa suuri väliverho, joka erotti kaikkein pyhimmän tavallisita ihmisistä temppelissä, repesi ylhäältä alas asti. Ei enää tarvittu pappia uhraamaan vuosittain sovittamaan ihmisten syntejä. Jumalan ja ihmiskunnan välissä ei ollut enää estettä. Jeesus Kristus oli täydellinen uhri, lopullisesti ja ikuisesti. Hän on meidän suuri ylipappimme, meidän puolustajamme Isämme Jumalan edessä. Nyt voimme vapaasti astua Jumalan läsnäoloon, sillä me olemme pukeutuneet Kristuksen vanhurskauteen.

Sitten kolmantena päivänä Jeesus nousi haudasta, sillä Hän oli voittanut kuoleman; Hän nousi voittaen kuoleman (synnin)!

Syleile tätä ylösnousemuksen totuutta ja voimaa! Samalla voimalla Jumala herättää henkiin sinun ja minun avioliittomme Saatanan avioliittojen romukasasta, avioliittojen, jotka hän on hajottanut tai tuhonnut. Uskotko pääsiäiseen ja Jeesuksen ylösnousemukseen? Jos uskot, sitten voit myös uskoa, että avioliittosi voi herätä henkiin ja kohti eheytymistä. Muista, että Jumalamme tekee ylösnousemustyötä ja Hän katselee sinua, uskollista palvelijaansa ja lastaan. Hän haluaa herättää sinun kuolleen tai kuolevan avioliittosi.

Voit kohdata Jumalan Isänä, poikana ja Pyhänä Henkenä ristillä tänä pääsiäisenä, kun seisot ja rukoilet avioliittosi parantumisen puolesta. Jumala siunatkoon teitä kaikkia odotuksessa.

Pysyen lujana Texasissa, kunnes kuolema meidät erottaa,
Ben
Texas, USA