Kärsivällisyys

Suomennettu hartaudesta:
Being patient
Charlyne Cares Devotion 5.3.2018

Mitä on kärsivällisyys? Raamatun mukaan kärsivällisyys on Pyhän Hengen hedelmää.

Hengen hedelmää taas ovat rakkaus, ilo, rauha, kärsivällisyys, ystävällisyys, hyvyys, uskollisuus, lempeys ja itsehillintä.
Gal 5:22-23

Suomisanakirjan mukaan kärsivällisyyden määritelmä on: maltillinen, tyyni, rauhallinen, hermostumaton, kyllästymätön, pitkämielinen. Esimerkiksi: Kärsivällinen odottaja. Kärsivällisen uurastuksen tulos. Periaatteessa kärsivällisyys ei ole siis vain odottamista. Se on asenne tai toiminta, jota osoitetaan odottaessa: surullinen, vihainen, katkera tai iloinen. Miten Jumala on kärsivällinen meidän kanssamme?

Ei Herra vitkastele täyttäessään lupaustaan, vaikka hän joidenkin mielestä on myöhässä. Päinvastoin: hän on kärsivällinen teitä kohtaan, koska ei halua kenenkään tuhoutuvan vaan tahtoo, että kaikki kääntyisivät.
2 Piet 3:9

Herra on kyllä äärimmäisen kärsivällinen, mutta me, jotka elämme tässä maailmassa, olemme niin tottuneita välittömään mielihyvään, että kapinoimme kärsivällisenä olemista vastaan.

Haluamme, että Jumala toimisi nyt heti, heilauttaisi taikasauvaa ja muuttaisi kaiken hyväksi hetkessä. Hän on kuitenkin enemmän huolissaan siitä, kannammeko hedelmää ja kasvammeko hengellisesti kypsiksi, ja siksi Hän antaa näiden koettelemusten tapahtua. Kärsivällisyys voi kehittyä vain koetusten aikana.

Jo aikoja sitten teistä olisi pitänyt tulla toisten opettajia, mutta sen sijaan te olette itse jälleen opin tarpeessa: jonkun olisi opetettava teille Jumalan sanan alkeet. Te tarvitsette taas maitoa, ette te kestä vahvaa ruokaa. Jokainen, jota vielä ruokitaan maidolla, on pikkulapsi, eikä sellainen kykene ottamaan vastaan syvällistä opetusta. Vahva ruoka on tarkoitettu aikuisille. He ovat totuttaneet aistinsa siihen ja harjaannuttaneet ne erottamaan hyvän ja pahan.
Hepr 5:12-14

Miten me osoitamme kärsivällisyyttä koetuksissamme? Pitämällä suun kiinni, kääntämällä toisen posken ja antamalla Jumalan olla puolustajamme.

Ei, rakastakaa vihamiehiänne, tehkää hyvää ja lainatkaa, vaikka ette uskoisikaan saavanne takaisin. Silloin teidän palkkanne on suuri ja te olette Korkeimman lapsia, sillä hän on hyvä kiittämättömille ja pahoille. Olkaa valmiit armahtamaan, niin kuin teidän Isännekin armahtaa.
Luuk 6:35-36

Älkää ottako oikeutta omiin käsiinne, rakkaat ystävät, vaan antakaa Jumalan osoittaa vihansa. Onhan kirjoitettu: “Minun on tuomio, minä maksan tekojen mukaan” — näin sanoo Herra.
Room 12:19

Kärsivällisyys ei tee meistä kynnysmattoja tai heikkoja, niin kuin maailma ajattelee, vaan me vahvistumme.

Mutta kaikki, jotka Herraa odottavat, saavat uuden voiman, he kohoavat siivilleen kuin kotkat. He juoksevat eivätkä uuvu, he vaeltavat eivätkä väsy.
Jes 40:31

Avain kärsivällisyyden osoittamiseen on iloitseminen Herrassa, ylistäen Hänen hyvyyttään ja uskollisuuttaan. Aloita rukouksesi ylistyksellä ja kiitollisuudella, nosta muiden tarpeet omiesi edelle ja mene auttamaan jotakuta, vaikka sinuun sattuu.

Me riemuitsemme jopa ahdingosta, sillä tiedämme, että ahdinko saa aikaan kestävyyttä, kestävyys auttaa selviytymään koetuksesta ja koetuksesta selviytyminen antaa toivoa. Eikä toivo ole turha, sillä Jumala on vuodattanut rakkautensa meidän sydämiimme antamalla meille Pyhän Hengen.
Room 5:3-5

Kärsivällisenä pysyminen, eli siis pysyminen rauhallisena ja vakaana epävakaassa ja vihamielisessä ympäristössä, tuo kunniaa Jumalalle ja Hän palkitsee meidät.

Teillä on ollut häpeää kaksin verroin, teitä on syljetty ja pilkattu, mutta nyt te saatte omassa maassanne kaksinkertaisen perinnön ja teillä on oleva ikuinen ilo. – Minä, Herra, rakastan oikeutta ja vihaan riistoa ja vääryyttä. Minä maksan kansalleni palkan oikeuden mukaan ja teen sen kanssa ikuisen liiton. Silloin sen siemen tunnetaan kansojen keskellä, sen jälkeläiset kansakuntien joukossa. Kaikki, jotka heidät näkevät, ymmärtävät, että Herra on siunannut tämän sukukunnan.
Jes 61:7-9

Ole siis kärsivällinen ja iloitse.

Olkaa tekin kärsivällisiä ja rohkaiskaa mielenne, sillä Herran tulo on lähellä. Älkää syytelkö toisianne, veljet, ettei teitä tuomittaisi. Tuomari seisoo jo ovella. Veljet, ottakaa vastoinkäymisten kestämisessä ja kärsivällisyydessä esikuvaksenne profeetat, jotka ovat puhuneet Herran nimessä. Niitä, jotka kestävät loppuun asti, me ylistämme autuaiksi. Te olette kuulleet Jobin kestävyydestä ja tiedätte, mihin tulokseen Herra antoi sen johtaa. Herra on laupias ja anteeksiantava.
Jaak 5:8-11

Usko kärsivällisesti koko sydämestäsi, että Jumala on sinun puolellasi, niin näet sen ilmenevän täällä maan päällä.

Minä uskon, että saan yhä kokea Herran hyvyyttä elävien maassa. Luota Herraan! Ole luja, pysy rohkeana. Luota Herraan!
Ps 27:13-14

Yrittäen odottaa kärsivällisenä,
Lalitha
Intia
Rejoice Marriage Ministries, Inc.

Suomentanut Raisa
Kaikki raamatunkohdat ovat vuoden 1992 käännöksestä, ellei toisin mainittu.