Jumala löytää sopivan kumppanin

Suomennettu hartaudesta:
God is the matchmaker
Charlyne Cares Daily Devotional 11.12.2017

Herra Jumala teki tästä kylkiluusta naisen ja toi hänet miehen luo.
1 Moos 2:22

Näin kuvaillaan ensimmäinen avioliitto Raamatussa. Jumala itse toi kylkiluusta luomansa naisen Aatamin luokse. Ensimmäinen ajatuskin avioliitosta tuli Jumalalta, niin kuin sanotaan kohdassa 1 Moos 2:18 – Herra Jumala sanoi: “Ei ole hyvä ihmisen olla yksinään. Minä teen hänelle kumppanin, joka sopii hänen avukseen.”

Jeesus siteeraa ja jatkaa siitä, mitä Jumala sanoi 1 Moos 2:24 “Siksi mies jättää isänsä ja äitinsä ja liittyy vaimoonsa, niin että he tulevat yhdeksi lihaksi.’

He eivät siis enää ole kaksi, he ovat yksi. Ja minkä Jumala on yhdistänyt, sitä älköön ihminen erottako.”
Matt 19:5-6

Jeesus siis itse asiassa toistaa, että Jumala on se, joka löytää sopivan kumppanin – minkä Jumala on yhdistänyt, sitä älköön ihminen erottako. Kun ymmärrämme tämän, emme ylläty siitä, että Jumalaa kiinnostaa se, miten menestymme avioliitossamme.

Vähän aikaa sitten Pyhä Henki kuiskasi minulle “Avioliitto on tärkeä Jumalalle, ja Hän tekee kaikkensa suojellakseen sitä.” Kaksi raamatunkohtaa selvensivät tätä asiaa minulle lisää. Abraham, Saara ja kuningas Abimelek kohdassa 1 Moos 20.

Siellä Abraham sanoi vaimostaan Saarasta: “Hän on minun sisareni.” Niin Gerarin kuningas Abimelek haetti Saaran luokseen. Mutta Jumala tuli Abimelekin luo yöllä unessa ja sanoi hänelle: “Sinun on kuoltava sen naisen vuoksi, jonka olet ottanut, sillä hän on toisen miehen vaimo.”
1 Moos 20:2-3

Abimelek aikoi siis ottaa Saaran vaimokseen, mutta Jumala ilmestyi unessa varoittamaan häntä vakavista seurauksista, jos hän ei päästäisi Saaraa menemään. Kun Abimelek sanoi olevansa syytön, Jumala sanoi hänelle 1 Moos 20:6 “Minäkin tiedän, että teit tämän vilpittömin mielin, ja niin minä estin sinua tekemästä syntiä minua vastaan. Sen vuoksi minä en sallinut sinun koskea häneen.”

Abimelek ei yhtynyt Saaraan, koska Jumala esti häntä. Saamme usein kuulla, että kaikilla on oma vapaa tahtonsa ja kaikki voivat päättää, mitä haluavat. Tässä ja monessa muussa raamatunkohdassa (Sananl 19:21, 16:9, Jer 10:23) näemme, miten Jumala vaikuttaa tuohon vapaaseen tahtoon. Kun seisomme avioliiton eheytymisen puolesta, rukoilkaamme jatkuvasti, että Jumala varjelisi meitä ja tuhlaajapuolisoitamme tilanteilta, jotka vievät meidät pois Jumalan tahdosta. Voimme rukoilla joka päivä Jumalan taisteluvarustusta (Ef 6:10-18) ja tulimuuria (Sak 2:9) itsemme ja rakkaidemme ympärille.

Toinen tarina on neljännestä Mooseksen kirjasta luvusta 12.

Mooses oli ottanut vaimokseen nubialaisnaisen, ja tämän naisen takia Mirjam ja Aaron alkoivat parjata häntä.
4 Moos 12:1

Jumala ei ottanut kevyesti sitä, kun Mirjam ja Aaron arvostelivat Mooseksen vaimovalintaa. Jos tarkastelemme Mooseksen elämää, näemme, että Jumala johdatti hänet midianilaisten maahan Egyptistä pakenemisensa jälkeen. Siellä hän löysi vaimonsa ja eli 40 vuotta, ennen kuin Jumala kutsui hänet takaisin Egyptiin ja johdattamaan israelilaiset pois orjuudesta. Voimme siis päätellä, että Jumala valitsi Sipporan Moosekselle, ja Mirjam ja Aaron arvostelivat häntä. Tarina luvussa 12 jatkuu niin, että Jumala rankaisee Mirjamia ankaralla spitaalilla. Tarvittiin Mooseksen väliintulo, jotta Mirjam parani.

Omassa tilanteessamme sukulaiset ja ystävät saattavat arvostella meitä, kun seisomme avioliittomme puolesta. Arvostelu voi olla todella lannistavaa ja saatamme joutua houkutukseen puolustella itseämme. Joissain tapauksissa he eivät pidä puolisostamme tai he eivät ymmärrä, miksi seisomme avioliiton puolesta. Kun meitä arvostellaan, meidän ei pitäisi puolustella itseämme vaan tehdä niin kuin Mooses ja rukoilla, että Jumala antaisi armossaa noiden arvostelijoiden ymmärtää, että Hän on kutsunut meidät seisomaan avioliiton eheytymisen puolesta sekä puolison, lasten ja tulevien sukupolvien pelastuksen puolesta.

Kun mietiskelin näitä raamatunkohtia, opin kaksi asiaa, jotka sopivat omaan tilanteeseeni.

Ensinnäkin, avioliitto oli Jumalan idea ja se on tärkeä asia Hänelle, joten Hän suojelee sitä. Molemmissa tarinoissa Jumala teki aloitteen suojellakseen avioliittoa. Uskon, että Jumala kutsui minut seisomaan avioliittoni puolesta ja perheeni pelastuksen puolesta. Jos se asia olisi jätetty vain minun omille harteilleni, olisin luovuttanut jo aikoja sitten. Pystyn seisomaan ja odottamaan, koska Jumala vahvistaa ja rohkaisee minua joka päivä. Seison Hänen voimassaan, en omassani. Koska Hän kutsui minut, Hän toteuttaa sen, mihin on minut kutsunut.

Toiseksi, Jumala eheyttää avioliittoni omalla tavallaan. Alkuvaiheessa minulla oli selkeitä ajatuksia siitä, miten Jumala eheyttäisi avioliittoni. Ajatukset muuttuivat ajan myötä, mutta ajattelin aina, miten itse halusin Jumalan toimivan. Kului pitkän aikaa ja paljon kyyneleitä ja tuskaa, rukousta ja paastoa ja Jumalan armoa, kunnes tulin siihen pisteeseen, että lopullisesti annoin kaiken Jumalalle – mukaanlukien sen, miten halusin puolisoni tulevan kotiin. Lopulta myönsin, ensin itselleni ja sitten Jumalalle, että Hänen suunnitelmansa minun elämälleni ja sen suorittamiselle on paljon parempi kuin oma suunnitelmani (Jes 55:8-9). Nyt jätän kaiken Jumalan käsiin, jotta Hän toteuttaa sen omalla tavallaan. Hänen sanansa kertoo meille kohdassa Ef 3:20, että Hän kykenee meissä vaikuttavalla voimallaan tekemään monin verroin enemmän kuin osaamme pyytää tai edes ajatella.

Luottakaamme Jumalaan, joka on löytänyt meille sopivan kumppanin. Hän tietää, mitä tekee.

Odottaen Jumalan voimassa,
Lily
Norja
Rejoice Marriage Ministries, Inc.

Suomentanut Raisa
Kaikki raamatunkohdat ovat vuoden 1992 käännöksestä, ellei toisin mainittu.