Joosef teki, mitä Herra käski

13.12.2019

Joosef teki, mitä Herra käski

Suomennettu hartaudesta: Joseph did what the Lord commanded of him (Charlyne Cares Devotion 15.12.2021)

Autuas sinä, joka uskoit! Herran sinulle antama lupaus on täyttyvä!
Luuk 1:45

Joulun lähestyessä haluan haastaa sinut keskittymään siihen, mistä joulussa oikeasti on kyse. Voimme riemuita ja olla iloisia siitä, että Taivaallinen Isämme lähetti ainoan Poikansa, Jeesuksen, syntymään ja pelastamaan ihmiset vuodattamalla verensä Golgatalla.

Sinä tulet raskaaksi ja synnytät pojan, ja sinä annat hänelle nimeksi Jeesus. Hän on oleva suuri, häntä kutsutaan Korkeimman Pojaksi.
Luuk 1:31-32

Kuvittele, jos itse olisit Joosef, Marian kihlattu. Mieti, mitä Joosefin piti käydä läpi. Miten sinä olisit toiminut siinä tilanteessa? Kuvittele, jos Maria olisi kertonut sinulle, mitä hänelle oli tapahtunut. Olisitko uskonut häntä? Uskoiko Joosef Marian tarinan siitä, että enkeli oli puhunut tälle? Mitä Joosefin piti tehdä?

Jeesuksen Kristuksen syntymä tapahtui näin. Maria, Jeesuksen äiti, oli kihlattu Joosefille. Ennen kuin heidän liittonsa oli vahvistettu, kävi ilmi, että Maria, Pyhän Hengen vaikutuksesta, oli raskaana. Joosef oli lakia kunnioittava mies mutta ei halunnut häpäistä kihlattuaan julkisesti. Hän aikoi purkaa avioliittosopimuksen kaikessa hiljaisuudessa. Kun Joosef ajatteli tätä, hänelle ilmestyi yöllä unessa Herran enkeli, joka sanoi: “Joosef, Daavidin poika, älä pelkää ottaa Mariaa vaimoksesi. Se, mikä hänessä on siinnyt, on lähtöisin Pyhästä Hengestä. Hän synnyttää pojan, ja sinun tulee antaa pojalle nimeksi Jeesus, sillä hän pelastaa kansansa sen synneistä.” Unesta herättyään Joosef teki niin kuin Herran enkeli oli käskenyt ja otti Marian vaimokseen. Hän ei kuitenkaan koskenut vaimoonsa ennen kuin tämä oli synnyttänyt pojan. Joosef antoi pojalle nimen Jeesus.
Matt 1:18-21, 24-25

Joosef kuunteli Herran enkeliä. Rukoilen, että alkaisit näkemään yhtymäkohtia joulun ja avioliiton puolesta seisomisen välillä. Rukoilen, että olisit yhtä tottelevainen kuin Joosef. Hän kuunteli ja uskoi, mitä Herran enkeli sanoi hänelle.

Saanen huomauttaa, että Joosef oli vanhurskas mies, eikä hän halunnut häpäistä Mariaa julkisesti. Lukiessani tuota raamatunkohtaa, mietin, miten me tunsimme Bobin kanssa monta Jumalan mielen mukaista ihmistä, jotka peittivät puolisonsa alastomuuden eivätkä kertoneet kaikille, mitä heidän puolisonsa teki. Tiedän, että Bob kertoisi sinulle tuhlaajapuolisona arvostavansa sitä, että minä en ikinä kertonut kaikkia hänen ikäviä asioitaan ystävilleni tai seurakunnallemme. Kysy Herralta, miten voit suojella omaa puolisoasi, vaikka hän eläisi räikeästi synnissä. Jumalalla on epätavallisia ideoita ja suunnitelmia, joten kysy Häneltä!

Kun luet joulutarinaa tässä kuussa, tulet huomaamaan, että siinä ihmisille annettiin tehtäväksi kuunnella, mennä, tehdä, ja sitten iloita, kun he näkivät Jeesus-vauvan. Pelastaja oli syntynyt. Jokainen henkilö sai valita, tottelisiko Herran ohjeita ja käskyjä vai ei.

Totteletko sinä Herran käskyjä ja ohjeita? Älä pelkää seurata Herran kutsua avioliittosi eheytymisessä! Kuinka usein huudat apua ja sanot, ettet tiedä mitä tehdä? Totteletko Herraa, jos Hän antaa sinulle tehtävän niin kuin Marialle, Joosefille, Joonalle tai Nooalle? Onko sinulle annettu tehtäväksi olla rukoustaistelija puolisosi ja perheesi puolesta?

Te kyllä tarkoititte minulle pahaa, mutta Jumala käänsi sen hyväksi. Hän antoi tämän kaiken tapahtua, jotta monet ihmiset saisivat jäädä henkiin.
1 Moos 50:20

Älä pelkää pyytää Herralta sanaa, merkkiä tai suuntaa elämällesi. On parempi kysyä Herralta Hänen opastustaan ja suunnitelmaa elämällesi, kuin että kysyisit monilta eri ihmisiltä, jotka eivät tiedä Jumalan suunnitelmaa avioliitollesi.

Huuda minua avuksesi, niin minä vastaan sinulle. Minä ilmoitan sinulle suuria ja ihmeellisiä asioita, joista et mitään tiedä.
Jer 33:3

Jumala kutsuu sinua kuuntelemaan Hänen ääntään. Aloita nyt ja huuda avuksi Herraa, etsien Hänen ohjeitaan elämällesi ja avioliitollesi.

Pyydä Herraa tänään antamaan sinulle merkki tai sana Raamatusta koskien puolisoasi ja avioliittoasi. Kirjoita kysymyksesi ylös. Odota sitten kärsivällisesti Hänen vastaustaan. Palvo ja ylistä Herraa ja Hänen mahtavaa suuruuttaan joka päivä. Ole hiljaa Herran edessä, kun luet Hänen sanaansa päivittäin. Pyydä Pyhää Henkeä avaamaan hengelliset silmäsi, korvasi ja sydämesi kuuntelemaan Hänen viestiään juuri sinulle! Muista, Jumala puhuu lapsilleen!