Job löysi Jumalan uskollisuuden

22.1.2020

Job löysi Jumalan uskollisuuden

Suomennettu hartaudesta: Job discovered God’s faithfulness (Charlyne Cares Devotion 17.1.2019)

Korkeudestaan hän ojensi kätensä ja tarttui minuun, hän veti minut ylös syvistä vesistä.
Ps 18:16

Vyöryvätkö avioliitto-ongelmat ylitsesi? Kärsitkö masennuksesta tai ahdistuksesta? Tänään haluan, että olet rehellinen itsellesi ja että oppisit tunnistamaan vihollisen juonet ja keinot.

Vihollinen rakastaa tuoda mieleesi kertakaikkisen mieletömiä ajatuksia, mutta jatka kamppailua noita ajatuksia vastaan. Sellaisia ajatuksia ovat: “Toivon, että olisin kuollut. Enpä olisi koskaan syntynyt. Kukaan ei halua minua, puolisoni ei rakasta minua, joten mitä väliä?” Sydämesi on haljennut kahtia ja ajattelet, ettei kipu lähde ikinä pois! Saanen kertoa sinulle, ettet ole ainoa ihminen, joka on miettinyt tällaisia ajatuksia.

Olen saanut tarpeekseni! Enhän kuitenkaan elä ikuisesti. Päästä jo irti! Minun elämäni on häipyvä henkäys.
Job 7:16

Kuulostaa siltä, että joku avioliitto-ongelmista tai masennuksesta kärsivä puoliso olisi voinut eilen sanoa nuo sanat. Nuo sanat tulivat kuitenkin Jobilta, joka eli Abrahamin aikoihin. Jos luet Jobin kertomuksen, näet miksi hänen sydämensä oli särkynyt.

Lue tänään osana hartauksiasi Jobin kirjasta luvut 1 ja 2. Saatana meni Jumalan luokse ja pyysi Häntä poistamaan suojeluksensa Jobin elämästä, hänen kodistaan ja kaikesta, mitä hän omisti. Jumala suostui. Yhdessä päivässä Job menetti kaiken.

Silloin Job nousi ja repäisi viittansa. Hän ajoi päänsä paljaaksi, kumartui maahan ja sanoi: Alastomana minä tulin äitini kohdusta, alastomana palaan täältä. Herra antoi, Herra otti, kiitetty olkoon Herran nimi! Kaiken tämän keskellä Job ei kapinoinut Herraa vastaan eikä syyttänyt häntä.
Job 1:20-22

Kun luet Jobin tarinaa, huomaat sen surun ja tuskan, jota hän joutui kokemaan – henkisesti ja fyysisesti. Tässä joitakin kohtia siitä, mitä Job sanoi, kun hän odotti Jumalan muuttavan olosuhteitaan:

Silmäni eivät enää näe onnen päivää.
Job 7:7

Kunpa joku punnitsisi minun ahdistukseni, panisi kaikki minun vaivani vaakakuppiin! Ne painavat enemmän kuin meren hiekka. Onko siis ihme, jos puheestani puuttuu mieli ja maltti?
Job 6:2-3

Mitä kammosin ja kauhistuin, se tapahtui, mitä eniten pelkäsin, se kohtasi minut. Ei rauhaa, ei lepoa, ei tyventä hetkeksikään, yhä uudelleen tuska lyö ylitseni.
Job 3:25-26

Kyynelet polttavat poskiani, kuoleman varjo pimentää silmäni, vaikka käsiäni ei tahraa väkivalta ja vaikka rukoukseni on vilpitön.
Job 16:16-17

Tiedäthän, että Vapahtajasi elää tänään eikä ole unohtanut sinua? Jumala haluaa ohjata asekeleitasi, kun kaikki näyttää toivottomalta. Job puhui uskossa pimeimpinä hetkinään ja tiesi, että Jumalan täydellisellä ajoituksella Hänen täydellinen suunnitelmansa ja tarkoituksensa tapahtuisivat.

Minulla on omat suunnitelmani teitä varten, sanoo Herra. Minun ajatukseni ovat rauhan eivätkä tuhon ajatuksia: minä annan teille tulevaisuuden ja toivon.
Jer 29:11

Omien avioliittovuosiemme aikana Bob ja minä koimme monia vaikeita olosuhteita, mutta Jumalan aikataululla Hän muutti nuo olosuhteet. Jumala voi muuttaa sinun olosuhteesi. Sinun tulee uskoa, luottaa ja toivoa Jumalan voimaan ja kaikkivoipaisuuteen.

Mutta Jumala on auttajani, Herra on minun tukeni.
Ps 54:4

Sinusta saattaa tuntua samalta kuin Jobista. Olet saattanut menettää kotisi tai lapsesi. Saatat olla ilkeässä oikeustaistelussa. Sinulla ei ehkä ole mitään yhteydenpitoa puolisoosi tai et edes tiedä, missä hän asuu. Sellaiset olosuhteet eivät ole liian suuria Jumalalle!

Tekemillämme valinnoilla on usein vakavia seurauksia. Miehet, naiset ja lapset joutuvat kokemaan monia suruja ja tuskia aviorikoksen, huumeiden, alkoholin, ahneuden ja henkisen tai fyysisen pahoinpitelyn takia. Mitä teet? Tee niin kuin Job ja huuda avuksi Jumalaa!

Jumala on suurempi kuin mikään kohtaamasi ongelma. Hän voi auttaa sinua tämänhetkisistä olosuhteistasi huolimatta. Jos olet vastaanottanut Jeesuksen Kristuksen elämäsi Pelastajaksi ja Herraksi, olet Hänen arvokas lapsensa. Anna Hänen muuttaa elämäsi päivä kerrallaan.

Kun Job oli kärsimyksen ja epätoivon keskellä, hän turvautui Jumalaan ja uskoi olosuhteistaan huolimatta, että lopulta Herra osoittaisi hänen olevan oikeassa. Juuri niin Jobille kävi. Jumala oli uskollinen. Jumala puhui Jobille paljastaen Hänen rakkautensa, kärsivällisyytensä, armonsa ja huolenpitonsa kärsiviä ihmisiään kohtaan.

Nöyrtykää siis Jumalan väkevän käden alle, niin hän ajan tullen korottaa teidät. Heittäkää kaikki murheenne hänen kannettavakseen, sillä hän pitää teistä huolen.
1 Piet 5:6-7

Jaan nyt jakeet viimeisestä kappaleesta Jobin kirjasta luvusta 42.

Silloin Job sanoi Herralle: Nyt minä ymmärrän, että kaikki on sinun vallassasi eikä mikään suunnitelmasi ole mahdoton sinun toteuttaa.
Job 42:1-2

Nyt voit keskittyä viimeisiin jakeisiin kohdassa Job 42:12-13, 16-17 Jumalan uskollisuudesta!

Niin Herra siunasi Jobin elämän loppuajan vielä runsaammin kuin oli siunannut sen alkuajat. Hänellä oli nyt lampaita ja vuohia neljätoistatuhatta, kuusituhatta kamelia, tuhat kyntöparia härkiä ja tuhat aasintammaa. Hän sai vielä seitsemän poikaa ja kolme tytärtä… Job eli näiden tapahtumien jälkeen vielä sataneljäkymmentä vuotta. Hän sai nähdä lapsiaan ja lastensa lapsia aina neljänteen polveen saakka, ja hän kuoli korkeassa iässä ja elämästä kyllänsä saaneena.
Job 42:12-13

Job tajusi, että Jumala oli Luoja, kaikkivoipa, ihmeellinen ja mahtava Jumala. Job ymmärsi viimein, että vaikka Jumala antoi hänen kokea kaikki ne kärsimykset, Hänellä oli silti koko ajan kaikki hallussaan. Jumalalla oli suurempi suunnitelma ja tarkoitus. Job myönsi ja uskoi, että Jumalaan voisi luottaa kaikessa.

Päätätkö uskoa sen tänään omissa olosuhteissasi? Älä anna vihollisen puhua lannistavasti ja kuiskailla sinulle valheita ja toivottomuutta. Opi tuntemaan Herran uskollisuus niin kuin Job teki!