Jehovah-Jireh, Herra, joka huolehtii

8.3.2019

Jehovah-Jireh, Herra, joka huolehtii

Suomennettu hartaudesta: Jehovah-Jireh, The Lord will provide (Charlyne Cares Devotion 6.3.2019)

Abraham otti polttouhripuut ja antoi ne Iisakin kannettavaksi; hän itse otti tulen ja veitsen, ja sitten he jatkoivat yhdessä matkaa. Iisak sanoi isälleen Abrahamille: “Isä!” Ja Abraham sanoi: “Niin, poikani?” Iisak sanoi: “Tässä on tuli ja puut, mutta missä on karitsa polttouhriksi?” Abraham vastasi: “Jumala katsoo kyllä itselleen karitsan polttouhriksi, poikani.” Sitten he jatkoivat yhdessä matkaa.
1 Moos 22:6-8

Abraham oli uskon mies! Minusta on ihana opettaa raamatunkertomusta Abrahamista ja Iisakista. He molemmat luottivat ja uskoivat Jumalan voimaan. Oletko sinä oppinut Jumalan eri nimet? Voin opettaa sinulle tänään yhden, jonka haluat muistaa loppuelämäsi ajan: Jehovah-Jireh.

Jehovah-Jireh -yhdistelmä tarkoittaa “Herra, joka huolehtii”. Jumala, jota kukaan ei ole luonut, haluaa vastata niiden tarpeisiin, jotka Hän on luonut omaksi kuvakseen.

Rukoilen tänään, että sinusta ja minusta tulisi uskon miehiä ja naisia niin kuin Abrahamista, Iisakista, Nooasta ja Mooseksesta. Nämä miehet osoittivat Jumalan mielen mukaista luonnetta, luottamusta, uskoa ja he tottelivat Herraa, Jumalaansa. Meidän tulee tehdä samoin kuin he omissa elämissämme joka päivä. Mieti, pyytääkö Jumala sinua tekemään jotakin, mutta sinä sanot jatkuvasti “ei” tai olet tottelematon? Siinä sinun tulee luovuttaa oma halusi Herralle ja olla tottelevainen, eikä ikinä luovuttaa avioliittosi suhteen. Oletko vastaanottanut Jeesuksen Kristuksen elämäsi Pelastajaksi ja Herraksi? Leikitkö synnin kanssa ja ajattelet, ettei kukaan tiedä siitä? Jehovah näkee ja tietää kaiken! Piilotteletko jotakin? Huuda avuksi Herraa, tunnusta, tee parannus ja ota vastaan Herran rakkaus ja anteeksianto, kun käännyt pois syntisiltä teiltäsi.

Tavoitteemme on, että oppisit enemmän Jumalasta, jotta sinulla olisi tuore ilmestys Hänen luonteestaan ja voimastaan, kun olet perhekriisin keskellä tai jossakin muussa koettelemuksessa elämässäsi. Tiedän, että saatat olla torjuttu, hylätty, sinulla saattaa olla henkistä kipua, talouskriisi, tulevaisuuden pelkoa, oikeustaisteluita tai sinulle tai jollekin läheisellesi on jopa saattanut tulla jokin fyysinen sairaus.

Jehovah-Jirehin nimi kertoo varustamisesta. Herramme paljastaa sinulle kaiken, mitä sinun pitää tehdä totellaksesi Häntä. Kun tottelet Häntä, Hän pitää huolen siitä, että sinä olet varustautunut kaikella voimalla, kestävyydellä, uskolla, toivolla ja armolla, jotta voit kulkea olosuhteidesi läpi.

Jumala näkee jokapäiväiset tarpeesi. Usko ja seiso Jumalan lupauksissa.

…Teidän Isänne kyllä tietää mitä te tarvitsette, jo ennen kuin olette häneltä pyytäneetkään.
Matt 6:8

Kestän kaiken hänen avullaan, joka antaa minulle voimaa… Minun Jumalani on Kristuksen Jeesuksen tähden antava teille taivaallisen kunniansa rikkaudesta kaiken, mitä tarvitsette.
Fil 4:13, 19

Saanen jakaa toisen raamatunkertomuksen, jonka saatat muistaa. Jumala puhui Elialle ja antoi hänelle tehtäväksi kertoa kuningas Ahabille, ettei seuraavina vuosina tulisi kastetta tai sadetta. Jumala kehotti Eliaa piiloutumaan Keritinpurolle. Sitten Jehovah-Jireh ruokki Eliaa korppien tuomalla ruualla ja hän joi vettä purosta (Lue 1 Kun 17:1-6). Pyhä Henki antaa sinulle kaiken, mitä tarvitset, kun tunnet, luotat, uskot ja tottelet Hänen Sanaansa.

Jehovah-Jireh myös suojelee sinua huolehtimalla sinusta yliluonnollisesti. Muista Vanhan testamentin raamatunkertomukset tulisesta pätsistä Dan 3:22-30, Danielista leijonien luolassa Dan 5:13-24 ja Joonasta ja suuresta kalasta Joon 2:1-11. Jumala suojelee ja huolehtii sinusta yliluonnollisesti, JOS antaudut ja luotat Jehovah-Jirehiin!

Luotatko siihen, että Jumala on huolehtijasi? Haluan jakaa voimallisen raamatunkohdan Jumalan huolenpidosta. Alatko uskoa, että Jumala voi huolehtia sinusta?

Illan suussa opetuslapset menivät hänen luokseen ja sanoivat: “Tämä on asumatonta seutua, ja päivä on jo pitkällä. Lähetä ihmiset pois, että he menisivät kyliin ostamaan itselleen ruokaa.” Mutta Jeesus sanoi: “Ei heidän tarvitse mihinkään mennä. Antakaa te heille syötävää.” “Ei meillä ole mukana muuta kuin viisi leipää ja kaksi kalaa”, he vastasivat. “Tuokaa ne tänne minulle”, sanoi Jeesus. Hän käski väkijoukon asettua nurmelle. Sitten hän otti ne viisi leipää ja kaksi kalaa, katsoi ylös taivaaseen ja lausui kiitoksen. Hän mursi leivät ja antoi palat opetuslapsille, ja opetuslapset jakoivat ne väelle. Kaikki söivät kyllikseen, ja tähteeksi jääneitä paloja kerättiin kaksitoista täyttä korillista. Syömässä oli noin viisituhatta miestä ja lisäksi naisia ja lapsia.
Matt 14:15-21

Jumala on uskollinen tottelevaisille lapsilleen. Rukoilen, että etsisit Jehovah-Jirehiä tunteaksesi Hänet paremmin tänään. Tiedän, että saatat olla niin kuin monet muista odottavista puolisoista, ja kärsit taloudellisesti. Älä ikinä epäile Jumalaa. Hän on sinun Taivaallinen Isäsi. Hän voi tehdä palveluksen ja tuoda menestyksen sinulle työpaikassasi tai antaa uuden työn. Mikään ei ole Herralle mahdotonta, mukaanlukien avioliittosi parantuminen ja eheytyminen. Rukoile, että Jumala huolehtii sinusta ja siunaa sinua, puolisoasi, lapsiasi, rakkaimpiasi, työnantajaasi, työkavereitasi, raha-asioitasi ja koko elämääsi. “Kiitos, Herra, että olet meidän Jehovah-Jireh.”