Herra, eheytä avioliittomme

25.4.2020

Herra, eheytä avioliittomme

Suomennettu hartaudesta: Lord, restore our marriage (Charlyne Cares Devotion 25.4.2020)

Mutta maailman alussa Jumala loi ihmisen mieheksi ja naiseksi. Sen tähden mies jättää isänsä ja äitinsä ja liittyy vaimoonsa, niin että nämä kaksi tulevat yhdeksi lihaksi. He eivät siis enää ole kaksi, he ovat yksi. Ja minkä Jumala on yhdistänyt, sitä älköön ihminen erottako.”
Mark 10:6-9

Kuinka paljon rakastat puolisoasi? Oletko valmis odottamaan Herran aikataulua avioliittosi eheytymiseksi ja uudelleenrakentumiseksi?

Saatat kysyä “Miten voin tietää, että Herra aikoo uudelleenrakentaa avioliittomme?” Vastaus on etsimällä Herrasi kasvoja; pyytämällä Häntä puhumaan sinulle voimakkaasti. Jumala puhuu Sanansa kautta. Voit luottaa Häneen. Jumala ei valehtele.

Miten sinä määrittelisit tosirakkauden? Mieti, jos voisimme haastatella 20 paria, jotka ovat menossa naimisiin. Miten he kuvailisivat tosirakkautta?

Ensimmäisessä Korinttolaiskirjeessä luvussa 13 on kaunis osoitus siitä, mitä jokaisen ihmisen tulisi jatkuvasti pyrkiä osoittamaan puolisolleen: tosirakkautta. Miten se sinulta onnistuu? Voit henkilökohtaistaa ja rukoilla tätä raamatunkohtaa päivittäin, niin että teidän molempien nimet ovat siinä. Pyydä sitten Herraa avaamaan yhteydenpidon ovi, niin että voit osoittaa rakkaalle puolisollesi tosirakkauttasi.

Rakkaus on kärsivällinen, rakkaus on lempeä. Rakkaus ei kadehdi, ei kersku, ei pöyhkeile, ei käyttäydy sopimattomasti, ei etsi omaa etuaan, ei katkeroidu, ei muistele kärsimäänsä pahaa, ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee totuuden voittaessa. Kaiken se kestää, kaikessa uskoo, kaikessa toivoo, kaiken se kärsii. Rakkaus ei koskaan katoa.
1 Kor 13:4-8a

Osoitatko puolisollesi kovaa rakkautta (tough love) vai pyyteetöntä rakkautta? Tiedän omasta kokemuksestani, että minä käytin kovaa rakkautta. Päätin olla kuuntelematta Herran pehmeää ääntä ennen avioeroamme. Halusin vastata takaisin samalla mitalla. Olin kipeä ja haavoittunut. Halusin avioliittomme eheytyvän, mutten uskonut Herramme voimaan, eikä minulla ollut yhtään uskoa.

Mikä on sinun tilanteesi tänä päivänä? Päätätkö uskoa ihmeellisen ja mahtavan Jumalasi voimaan?

Usko on sen todellisuutta, mitä toivotaan, sen näkemistä, mitä ei nähdä.
Hepr 11:1

Pyyteettömän rakkauden sijaan yritin kontrolloida Bobin syntistä luontoa asettamalla hänelle ehtoja ja rajoja. Enpä osannut arvata, että juuri niin vihollinen halusi minun tekevän avioliitossamme. Se antoi Bobille täydellisen tilaisuuden ja syyn pakata tavaransa ja lähteä, vajoten syvemmälle Saatanan aviorikosansaan.

En ymmärtänyt, eikä minulle kukaan kertonut, että avioliitto-ongelmamme olivat hengellistä taistelua pimeyden ja valon välillä. Reagoin ja elin tunteideni ja tuntemusteni mukaan. Omat kipuni ja tuskani kääntyivät vihaksi ja katkeruudeksi.

Päätätkö sinä tänä päivänä kuolla omalle syntiselle luonnollesi ja pyytää Herraa täyttämään sinut Hengen hedelmällä (lue Gal 5:22-26) ja antamaan sinulle Hänen pyyteetöntä tosirakkauttaan yhden lihan miestäsi tai vaimoasi kohtaan?

Sinulla on valinta. Ei ole suurempaa lahjaa, jonka  voisit antaa puolisollesi tänään, kuin että rakastat häntä pyyteettömästi ja odotat, että Herra parantaa ja herättää eloon kuolleen avioliittosi.

Haluan jakaa jotakin Bobin ensimmäisestä kirjasta Prodigals Do Come Home (Tuhlaajat palaavat kyllä kotiin), joka kirjoitettiin vuonna 1987 kaksi vuotta uudelleenavioitumisemme jälkeen:

Mitä tehdä

Meille ei ole salaisuus, mitä Herra haluaa tehdä,
Eheyttää avioliittomme ja tehdä meidätkin onnelliseksi.
Mitä Hän on tehnyt miljoonille, sen Hän haluaa tehdä,
Eheyttää avioliittomme, uudistaa perheemme.

Meillä on epäilyksemme: ei se ole mahdollista,
Kun luotamme Jeesukseen, Hän tekee meidät yhdeksi
Ei väliä, kuinka paha menneisyys on ollut,
Anna Jeesuksen veren peittää kaikki syntisi.

Muut sanovat, että avioero on se juttu.
Jopa oikeudessa sanotaan, että avioliitto on ohi,
Herramme haluaa täydellistä tahtoaan,
Eheyttää avioliittomme, uudistaa perheemme.

Meille se ei ole salaisuus, mitä Herra haluaa tehdä,
Eheyttää avioliittomme ja tehdä meidätkin onnelliseksi.
Mitä Hän on tehnyt miljoonille, sen Hän haluaa tehdä,

1998 Bob Steinkamp

Rukoiletko kanssamme, että kaikki Jumalan miehet puhuisivat avioliiton pysyvyydestä, pyyteettömästä rakkaudesta, ja osoittaisivat miehille ja naisille raamatunkohdan Ef 5:21-33 joka päivä seurakunnassaan? Voimme jatkaa rukoilemista, että Herra koskettaisi ja muuttaisi kovettuneet sydämet pariskunnilta, jotka istuvat yhdessä, mutta joiden kotona riehuu taistelu. Rukoile niiden monien tuhlaajamiesten ja -vaimojen puolesta, jotta heidän sydämensä ja elämänsä muuttuisivat, kun Pyhä Henki puhuu heille lujempaa ja lujempaa. Rukoile, että Herra avaa kaikkien tuhlaajapuolisoiden korvat, silmät ja sydämet vastaanottamaan Jumalan totuuksia avioliiton pysyvyydestä.

Rukoiletko yhdessä kanssamme, että jokainen tuhlaaja tulisi järkiinsä, katuisi ja aloittaisi kotiinpaluuprosessin tänä päivänä soittamalla puolisolleen tai vanhemmilleen? Olemme jo kuulleet joistakin puolisoista, jotka ovat palanneet kotiin koronavirukseen liittyien asioiden takia. Ylistetään Herraa etukäteen siitä, mitä Hän tekee kaikkien tuhlaajien vuorien toisella puolella.

Herra, opeta minua, miten rukoilla ja rakastaa miestäni/vaimoani pyyteettömästi eikä kovasti, sillä hän on langennut maailman synteihin. Minä seison, rukoilen ja odotan, että hän tulisi järkiinsä. Herra, anna minulle voimaa pysyä lujana uskossa, uskoen aina siihen, ettei mikään ole Sinulle liian vaikeaa. Näytä minulle Sinun tahtosi ja tiesi taistelussa avioliittoni puolesta. Herra, anna minulle pyyteetöntä tosirakkautta puolisoani kohtaan joka päivä huolimatta hänen sanoistaan, teoistaan tai elämäntyylistään. Elvytä ja sytytä uudelleen meidän molempien sydämet rakastamaan toisiamme pyyteettömästi ja poista sydämistämme kaikki anteeksiantamattomuus. Täytä meidät molemmat Sinun rakkaudellasi ja anteeksiantavaisuudellasi, joka voi tulla vain Pyhästä Hengestä. Herra, anna minulle Sinun rohkeuttasi, jotta voin kertoa lapsilleni, perheelleni ja ystävilleni, että avioliittoni on ikuinen! Älä anna minun ja mieheni/vaimoni ikinä unohtaa vihkivalojamme ja anna meidän molempien elää ne todeksi ikuisesti, kun palvelemme Sinua, ja kun avioliittomme on rakennettu uudelleen lujalle perustalle Herrassamme Jeesuksessa Kristuksessa iankaikkisesti. Tätä rukoilen Jeesuksen nimessä. Aamen.