He näkivät ja uskoivat

9.4.2020

He näkivät ja uskoivat

Suomennettu hartaudesta: They saw & they believed (Charlyne Cares Devotion 7.4.2020)

Tämän päivän kirjoitus on Bobilta, joka oli tuhlaaja, joka palasi takaisin kotiin. Menimme uudelleen naimisiin ja olimme naimisissa vielä 23 vuotta ennen kuin Herra otti hänet Taivaan kotiin. Bob kirjoitti 19 kirjaa tuhlaajan näkökulmasta noiden kahden vuosikymmenen aikana avioeromme ja uudelleen avioitumisemme jälkeen. –Charlyne

Sapatin mentyä, viikon ensimmäisenä päivänä Magdalan Maria tuli jo aamuhämärissä haudalle ja näki, että haudan suulta oli kivi siirretty pois. Hän lähti juoksujalkaa kertomaan siitä Simon Pietarille ja sille opetuslapselle, joka oli Jeesukselle rakkain, ja sanoi heidät tavattuaan: “Ovat vieneet Herran pois haudasta, emmekä me tiedä, minne hänet on pantu.” Pietari ja se toinen opetuslapsi lähtivät heti juoksemaan haudalle. Miehet menivät yhtä matkaa, mutta se toinen opetuslapsi juoksi Pietaria nopeammin ja ehti haudalle ensimmäisenä. Hän kurkisti sisään ja näki käärinliinojen olevan siellä, mutta hän ei mennyt sisälle. Simon Pietari tuli hänen perässään, meni hautaan ja katseli siellä olevia käärinliinoja. Hän huomasi, että Jeesuksen kasvoja peittänyt hikiliina ei ollut käärinliinojen vieressä vaan erillään, omana käärönään. Nyt tuli sisään myös se toinen opetuslapsi, joka oli ensimmäisenä saapunut haudalle, ja hän näki ja uskoi.
Joh 20:1-8

Jeesus on elossa! Ympäri maailman ihmiset valmistautuvat juhlimaan sunnuntaina Herramme ja pelastajamme ylösnousemusta. On sekä surullista että järkyttävää, että 50% naimisissa olevista ihmisistä (USA:ssa) eivät herää pääsiäisenä, kristillisen vuoden suurimpana päivänä, oma puoliso vierellään. Vihollinen hajottaa perheitämme, seurakuntiamme ja yhteiskuntaamme avioeron kautta. Jeesus on vastaus.

Me haluamme lähettää kiitollisuuden pääsiäiskimpun niille miehille ja naisille, jotka tunnemme “odottavina puolisoina”; ihmisille, jotka ovat asettuneet asemiinsa ja sanoneet “ei” avioerolle. He rukoilevat ja seisovat Jumalan kanssa avioliittonsa eheytymisen puolesta.

Jos se kuvastaa sinua, ylösnousemuksen sunnuntai on sinun päiväsi. Opetuslapset luulivat, että kaikki toivo oli mennyt, kun Jeesus ristiinnaulittiin. Epäilemättä jotkut kehottivat noita ensimmäisiä kristittyjä “menemään eteenpäin elämässään”, kuten ihmiset kehottavat sinua tekemään tänä päivänä. Tyhjä hauta todisti, että ristiinnaulittu Jeesus oli elossa! Hänen tyhjä hautansa todistaa, että sinun kuolleelta vaikuttava avioliittosi on myös elossa. Samalla kun odotetaan ja rukoillaan eheytymisen päivää perheelle, tulevalla pääsiäisellä on joitakin opetuksia odottavalle puolisolle.

Me hermoilemme kiven pois vierittämistä:

Kun sapatti oli ohi, Magdalan Maria, Jaakobin äiti Maria ja Salome ostivat tuoksuöljyä mennäkseen voitelemaan Jeesuksen. Sapatin jälkeisenä päivänä ani varhain, kohta auringon noustua he lähtivät haudalle. Matkalla he puhuivat keskenään: “Kuka auttaisi meitä ja vierittäisi kiven hautakammion ovelta?”
Mark 16:1-3

Maailmalle aviorikoksen, riippuvuuden tai pahoinpitelyn lohkareet näyttävät asettuneen paikoilleen avioliittosi eteen. Kahden Marian ei olisi edes tarvinnut kysellä, kuka vierittäisi kiven pois. Jumala oli hoitanut kaiken, niin kuin Hän hoitaa sinunkin kivesi.

Jotkut kompastelevat matkalla haudalle:

Haudalta palattuaan naiset veivät tästä sanan yhdelletoista opetuslapselle ja kaikille muille. Nämä naiset olivat Magdalan Maria, Johanna ja Jaakobin äiti Maria, ja vielä muitakin oli heidän kanssaan. He kertoivat kaiken apostoleille, mutta nämä arvelivat naisten puhuvan omiaan eivätkä uskoneet heitä. Pietari lähti kuitenkin juoksujalkaa haudalle. Kurkistaessaan sisään hän näki ainoastaan käärinliinat, ja hän lähti pois ihmetellen mielessään sitä, mikä oli tapahtunut.
Luuk 24:9-12

Kuka näki ensimmäisenä todistuksen ylösnousemuksesta? Ne, jotka lähtivät katsomaan hautaa. Ne odottavat puolisot, jotka ensimmäisenä näkevät todisteita avioliiton eheytymisestä, ovat niitä miehiä ja naisia, jotka “juoksevat” suoraa linjaa kohti tuota maalia. Ne, jotka kompastelevat, odottavat tänään, luovuttavat huomenna, ja maaliin pääseminen viivästyy. Sanasi saattavat vaikuttaa hölynpölyltä muille, mutta sinun pitäisi kuunnella ja uskoa vain sitä, mitä Herra puhuu sydämeesi.

Jotkut unohtavat lupauksen:

Kun he olivat ymmällä tästä, heidän edessään seisoi yhtäkkiä kaksi miestä sädehtivän kirkkaissa vaatteissa. Naiset pelästyivät ja painoivat katseensa maahan. Mutta miehet sanoivat heille: “Miksi etsitte elävää kuolleiden joukosta? Ei hän ole täällä, hän on noussut kuolleista. Muistakaa, mitä hän sanoi teille ollessaan vielä Galileassa: ‘Näin täytyy käydä: Ihmisen Poika annetaan syntisten ihmisten käsiin ja ristiinnaulitaan, mutta kolmantena päivänä hän nousee kuolleista.'” Silloin he muistivat, mitä Jeesus oli puhunut.
Luuk 24:4-8

Mitä Jumala on puhunut sinulle avioliitostasi? Raamattu sanoo meille, että Jumala pitää lupauksensa. Kuitenkin odottavat puolisot unohtavat, vaikka Jumala muistaa. Uudelleen ja uudelleen Jumala muistuttaa meitä jokaista, ei vain siitä mitä Hän on luvannut tehdä meille, vaan myös siitä, mitä Hän on kutsunut meitä tekemään.

Jotkut unohtavat, että se on Jeesus:

Opetuslapset lähtivät haudalta majapaikkaansa. Maria seisoi haudan ovella ja itki. Siinä itkiessään hän kurkisti hautaan ja näki, että siinä, missä Jeesuksen ruumis oli ollut, istui kaksi valkopukuista enkeliä, toinen pääpuolessa ja toinen jalkopäässä. Enkelit sanoivat hänelle: “Mitä itket, nainen?” Hän vastasi: “Minun Herrani on viety pois, enkä tiedä, minne hänet on pantu.”Tämän sanottuaan hän kääntyi ja näki Jeesuksen seisovan takanaan, mutta ei tajunnut, että se oli Jeesus.
Joh 20:10-14

Me myönnämme, että avioliitosi olosuhteet saavat sen näyttämään toivottomalta, mutta silloin Jeesus toimii parhaiten. Älä tee sitä virhettä, että unohdat, kuka toi vastauksen. Tajuathan, että se on ainoastaan Jeesus. Hän on sinun toivosi toivottomissa olosuhteissasi.

Jotkut pelkäävät, että Jeesus on poissa:

Yksi kahdestatoista opetuslapsesta, Tuomas, josta käytettiin myös nimeä Didymos, ei ollut muiden joukossa, kun Jeesus tuli. Toiset opetuslapset kertoivat hänelle: “Me näimme Herran.” Mutta Tuomas sanoi: “En usko. Jos en itse näe naulanjälkiä hänen käsissään ja pistä sormeani niihin ja jos en pistä kättäni hänen kylkeensä, minä en usko.” Viikon kuluttua Jeesuksen opetuslapset olivat taas koolla, ja Tuomas oli toisten joukossa. Ovet olivat lukossa, mutta yhtäkkiä Jeesus seisoi heidän keskellään ja sanoi: “Rauha teille!”Sitten hän sanoi Tuomaalle: “Ojenna sormesi: tässä ovat käteni. Ojenna kätesi ja pistä se kylkeeni. Älä ole epäuskoinen, vaan usko!” Silloin Tuomas sanoi: “Minun Herrani ja Jumalani!” Jeesus sanoi hänelle: “Sinä uskot, koska sait nähdä minut. Autuaita ne, jotka uskovat, vaikka eivät näe.”
Joh 20:24-29

Mietimme jopa, oliko epäileväinen Tuomas ensimmäinen odottava puoliso? Ylösnousemuksen jälkeen Jeesus tuli huoneeseen käyttämättä ovea ja kehotti Tuomasta laittamaan sormensa Jeesuksen käsiin, minkä Tuomas sanoi olevan ainoa keino, jotta hän uskoisi Jeesuksen olevan elossa.

Mitä Jeesuksen pitää tehdä sinulle, ennen kuin tunnustat, että Hän on Herra ja että Hän voi eheyttää sinun kipuilevan avioliittosi? Aina, joka päivä ja kaikin tavoin Jeesus osoittaa meille, että Hän elää. Kuitenkin me monet kerrat seuraamme Tuomaksen epäuskon esimerkkiä.

Rukoilemme, että tämän hiljaisen viikon aikana voisit sinetöidä suhteesi ylösnousseen Herran Jeesuksen kanssa. Hän yksin on se Ainoa, joka antaa anteeksi, unohtaa, parantaa ja eheyttää. Siunattu olkoon Hänen arvokas nimensä. Kutsu Häntä nyt.

Viimein Jeesus ilmestyi myös yhdelletoista opetuslapselleen heidän ollessaan aterialla. Hän moitti heidän epäuskoaan ja heidän sydämensä kovuutta, kun he eivät olleet uskoneet niitä, jotka olivat nähneet hänet kuolleista nousseena. Hän sanoi heille: “Menkää kaikkialle maailmaan ja julistakaa evankeliumi kaikille luoduille. Joka sen uskoo ja saa kasteen, on pelastuva. Joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.
Mark 16:14-16

Koska Hän elää,