Häpeä

26.2.2020

Häpeä

Suomennettu hartaudesta: Shame (Charlyne Cares Devotion 25.2.2020)

Tämän päivän kirjoitus on Bobilta, joka oli tuhlaaja, joka palasi takaisin kotiin. Menimme uudelleen naimisiin ja olimme naimisissa vielä 23 vuotta ennen kuin Herra otti hänet Taivaan kotiin. Bob kirjoitti 19 kirjaa tuhlaajan näkökulmasta noiden kahden vuosikymmenen aikana avioeromme ja uudelleen avioitumisemme jälkeen. –Charlyne

Ne, jotka katsovat häneen, säteilevät iloa, heidän kasvonsa eivät punastu häpeästä. Minä olin avuton ja huusin apua. Herra kuuli minua ja pelasti minut kaikesta hädästä. Herran enkeli on asettunut vartioon. Hän suojaa niitä, jotka palvelevat Herraa, ja pelastaa heidät. Katsokaa, nähkää omin silmin! Maistakaa, katsokaa Herran hyvyyttä! Onnellinen se, joka turvaa häneen. Pelätkää Herraa, te hänen pyhänsä! Mitään ei puutu niiltä, jotka häntä pelkäävät. Nuoret leijonatkin uupuvat ja näkevät nälkää, mutta sillä, joka turvaa Herraan, on kaikkea kyllin.
Ps 34:5-10

On mahtavaa olla isovanhempi. Jos olisimme Charlynen kanssa tienneet, että lastenlapset ovat niin kivoja, olisimme hankkineet ne ensin! On siunaus, että kaikki kahdeksan lastenlastamme asuvat kahdeksan kilometrin säteellä. Ei ole epätavallista, että suurin osa heistä käväisee meillä kylässä yhden päivän aikana. On myös todellinen siunaus olla mukana lastenlastemme hengellisessä kasvussa.

En halua maalailla ruusuista kuvaa siitä, että lastenlapsemme olisivat täydellisiä, sillä he eivät ole. Kaikki kahdeksan tietävät, että kun he ovat isoäidin ja isoisän talossa, täytyy totella sääntöjä tai muuten tulee ojentamista. Varsinkin yksi lapsista on todella herkkä, ja pienikin moite saa suupielet kääntymään alaspäin ja tuo esiin muutaman ison kyyneleen.

Mitä on häpeä? Se voitaisiin määritellä näin: “Tuskallinen tunne, jonka herättää huomio siitä, että on toiminut, käyttäytynyt tai ajatellut hyväksi hyväksyttyjen normien vastaisesti.” Häpeissään oleminen on yksinkertaisesti häpeän tuntemista.

Esimerkki saattaa olla liiankin yksinkertainen, mutta Herralla, meidän Jumalallamme, on talo täynnä tuhlaajalapsia. Heistä jokainen, vähän niin kuin lastenlapsemmekin, reagoi Jumalan nuhteluun eri tavalla. Yksi saattaa totella lempeintäkin nuhdetta, kun toinen taas on kovettanut henkensä samaa käskyä vastaan.

Jae Jeremian kirjasta luvusta 15 voisi kuvailla niin sanottua “lujatahtoista tuhlaajaa”:

Heille käy onnettomasti, koska he ovat tehneet kauhistuttavia tekoja mutta eivät suostu edes häpeämään — häpeän tunne heiltä puuttuu tyystin. He kaatuvat kaatuneitten joukkoon, heistä tulee loppu, kun minä rankaisen heitä, sanoo Herra.
Jer 6:15

Juuri nyt puolisosi saattaa olla niin kuin lapsenlapsi, joka leikkii isoäidin tärkeillä muistoesineillä. Isämme sanoo hänelle: “Älä tee noin”, “Lopeta”, “Riittää jo”, “Saat rangaistuksen, jos et lopeta.”

Käyttäytyen kuten lapsi, tuhlaaja teeskentelee ettei kuule, mitä Jumala sanoo, vaikka jokainen sana kyllä rekisteröidään. Oli kyseessä sitten lapsi tai tuhlaaja, hän lopettaa väärintekemisen, kun seuraamukset ovat suuremmat kuin nautinnot. Siinä pisteessä tulee häpeä.

Olen nyt iloinen — en siksi, että te tulitte surullisiksi, vaan koska murheenne sai teidät muuttamaan mielenne. Murheenne oli Jumalan mielen mukaista, ja niinpä emme aiheuttaneet teille mitään vahinkoa. Jumalan mielen mukainen murhe saa aikaan parannuksen, jota ei tarvitse katua, sillä se johtaa pelastukseen. Maallinen murhe sen sijaan tuottaa kuoleman.
2 Kor 7:9-10

Tajuatko? Häpeä on parannuksen teon edelläkävijä, ja parannuksen tekoa seuraa avioliiton eheytyminen. Vasta sitten kun puolisosi häpeää sitä, mitä hän tekee, ja kääntyy pois siitä (parannuksen teko), on toivoa todelliselle avioliiton eheytymiselle lujalle kalliolle Jeesuksessa Kristuksessa.

Monet tuhlaajapuolisoistamme kuulevat Jumalan äänen ja tulevat kotiin, mutta pitävät silmänsä kiinni toisessa henkilössä. Muutama päivä tai viikko myöhemmin saamme kuulla, että hän on lähtenyt taas erämaahan.

Mitä tapahtui? Hän yritti käsitellä häpeäänsä ilman parannuksen tekoa. Jumala ei jätä sille tilaa. Hän vie tuhlaajasi vielä kerran vuoren ympäri, kunnes hänen häpeänsä johtaa todelliseen parannuksen tekoon.

Ei Herra vitkastele täyttäessään lupaustaan, vaikka hän joidenkin mielestä on myöhässä. Päinvastoin: hän on kärsivällinen teitä kohtaan, koska ei halua kenenkään tuhoutuvan vaan tahtoo, että kaikki kääntyisivät.
2 Piet 3:9

Sen jälkeen kun puolisosi tulee kotiin, Jumala voi antaa hänelle anteeksi kaiken (ja toivottavasti sinäkin) heti kun hän astuu ovesta sisään, kääntyy pois toisesta henkilöstä 100%:sti ja tekee parannuksen. Hänen tilinsä on puhdas Jumalan silmissä, mutta hänellä on edelleen sama häpeä siitä, mitä hän on tehnyt. Synti voidaan hoidella välittömästi, mutta häpeän voittaminen vie aikaa, vaikkakaan ei ole mahdotonta.

Yksi iso tekijä puolisosi kyvyssä käsitellä häpeää, sen jälkeen kun hän on tullut kotiin, riippuu siitä, mitä sinä teet tänään. Pyhä Henki ei tarvitse sinun apuasi tuodakseen häpeän kautta parannuksenteon poissa olevalle puolisolle. Yksi Charlynen tavallisimmista sanonnoista on “Suu suppuun” (Zip the lips). Herra vie kyllä sanan niille ihmisille, joiden tarvitsee saada tietää yksityiskohtia avioliitostasi, ilman sinun apuasi. Minun tieni kotiin oli helppo, koska Charlyne oli kieltäytynyt levittelemästä pahoja asioita kaikille. Olemme Charlynen kanssa todella tyrmistyneitä joistakin niistä yksityiskohdista, joita odottavat puolisot kertovat koko maailmalle Internetissä.

Jos tosissasi seisot Herrasi Jeesuksen Kristuksen kanssa avioliiton eheytymisen puolesta, vietät aikaa Hänen läsnäolossaan ja teet kaiken Hänen tavallaan, niin olet eristetty häpeästä huolimatta siitä mitä puolisosi tekee, ja huolimatta läpikäymistäsi olosuhteista. Sinun velvollisuutesi on pitää parannuksen teko elämäsi kärkipäässä.

Jumalani, sinun apuusi minä luotan. Enhän luota turhaan, ethän anna vihollisilleni sitä riemua, että he voittavat minut! Ei kukaan, joka luottaa sinuun, jää vaille apuasi. Vain luopiot joutuvat häpeään. Herra, osoita minulle tiesi, opeta minua kulkemaan polkujasi. Ohjaa minut totuuteesi ja opeta minua, sinä Jumalani, auttajani! Sinuun minä luotan aina.
Ps 25:2-5

Jatka vain seisomista ja rukoilemista ja katso, mitä Jumala voi tehdä.

Koska Hän elää,
Bob Steinkamp