Halusitko oikeasti, että Charlyne löytäisi jonkun toisen avioeronne jälkeen?

4.10.2019

Halusitko oikeasti, että Charlyne löytäisi jonkun toisen avioeronne jälkeen?

Suomennettu hartaudesta: Did you really want Charlyne to find someone else after your divorce? (Charlyne Cares Devotion 2.10.2019)

Tämän päivän kirjoitus on Bobilta, joka oli tuhlaaja, joka palasi takaisin kotiin. Menimme uudelleen naimisiin ja olimme naimisissa vielä 23 vuotta ennen kuin Herra otti hänet Taivaan kotiin. Bob kirjoitti 19 kirjaa tuhlaajan näkökulmasta noiden kahden vuosikymmenen aikana avioeromme ja uudelleen avioitumisemme jälkeen. –Charlyne

En halunnut. En ole ikinä puhunut sellaisen tuhlaajan kanssa, joka todella olisi halunnut, että hänen yhden lihan kumppaninsa löytäisi jonkun toisen. Sellaisia saattaa olla, mutten ole ikinä kohdannut tuhlaajaa, joka aidosti sydämestään haluaisi, että joku toinen ottaisi hänen paikkansa. Tiedän kuitenkin monia tuhlaajia, jotka sekoavat siitä, kun jätetty puoliso on alkanut deittailemaan.

Miksi me tuhlaajat sitten jankutamme sitä, että jättämämme puolison pitäisi löytää joku toinen ja mennä eteenpäin elämässä, jos emme todella tarkoita sitä? Lievittääksemme omaa syyllisyyttämme. Yritämme oikeuttaa sen, että jos puolisollamme on joku toinen, niin emme vaikuta niin syyllisiltä perheellemme, ystävillemme, ja jopa Jumalalle.

Odottavalle puolisolle toisen henkilön olemassaolo on ratkaiseva paikka. On mahtava mahdollisuus pitää vihkisormustaan ja julistaa sanoin ja teoin, että on naimisissa. Toisaalta on myös vaarallinen mahdollisuus saada aikaan peruuttamatonta vahinkoa avioliiton puolesta seisomisessa, jos tekee mitään, mikä on lähelläkään deittailemista. Tarpeetonta sanoa, että jos deittailaan sen takia, että saadaan tuhlaaja kateelliseksi, se on sama kuin heitettäisiin tulitikku bensalätäkköön. Se ei vain toimi.

Aikaisin yhtenä sunnuntaiaamuna, kun olimme jo eronneet, soitin kotiimme järjestääkseni lasten hakemisen sille päivälle. Eräs mies vastasi “Charlynen kotona”. Hän kieltäytyi kertomasta minulle miksi oli siellä. Hän ei myöskään antanut minun puhua vaimolleni, joksi kutsuin Charlynea tuon puhelikeskustelun aikana. Ei puhuta minun reaktioistani tai siitä, mitä minä ajattelin. Myöhemmin kävi ilmi että kaksi seurakuntaperhettä, jotka tiesivät, että Charlynella oli vaikeaa, olivat tulleet sinä aamuna auttamaan häntä kotiimme. Naiset olivat lähteneet Charlynen kanssa ostoksille, kun miehet tekivät pieniä korjaustöitä kotona. Kun puhelin soi, yksi heistä oli vastannut. Siihen päivään asti, ehkä niin kuin sinunkin puolisosi, olin kannustanut Charlynea deittailemaan. Vasta kunnes luulin oikeasti niin tapahtuneen, huomasin todellisen sydämen asenteeni tuota asiaa kohtaan.

Herra sai kaiken sen aikaan, Hänen ajoituksensa mukaan ja ilman Charlynen apua. Jos yrität itse saada puolisoasi kateelliseksi, voin luvata katastrofaalisia seurauksia kaikille osapuolille. Kysy vaikka siltä naiselta, joka ripusti miesten vaatteita pyykkinarulleen ja pilasi maineensa, tai siltä, joka pyysi sukulaista parkkeeraamaan erilaisia autoja kotinsa eteen, kunnes poliisi puuttui asiaan.

Älä sekaannu mihinkään sellaiseen, mikä saattaisi tehdä tuhlaajapuolisosi kateelliseksi. Jos Jumala pystyy ylläpitämään tätä koko maailmaa ja jokaista yksilöä erikseen, Hän tietää, mikä on parasta, ja voi tehdä asioita perheesi eheytymisen parhaaksi.

Siksi mies jättää isänsä ja äitinsä ja liittyy vaimoonsa, niin että he tulevat yhdeksi lihaksi.
1 Moos 2:24

Koska Hän elää,
Bob Steinkamp

Lue lisää Bobin kirjoituksia TÄÄLTÄ

Lisää vastauksia kysymyksiin löydät Bobin uudistetusta kirjasta The Prodigal’s Perspective.