Haasteet odotusmatkalla

8.4.2019

Haasteet odotusmatkalla

Suomennettu hartaudesta: Challenges of the standing journey (Charlyne Cares Devotion 8.4.2019)

Vierailijan kirjoituksen on kirjoittanut joku odottava puoliso. Alla olevat näkemykset ovat kirjoittajan omia, eivätkä välttämättä kuvasta Rejoice Marriage Ministries:n tai Steinkampien näkemyksiä.

Tällä haasteellisimmalla matkalla useimmat meistä ovat huomanneet vaikeaksi kohdata niitä ihmisiä (muita kuin rakkaimpamme), jotka ovat olleet osallisena avioliiton puolesta seisomisen taakkaan. Nämä ihmiset voivat olla hyvää-tarkoittavia läheisiä, ankaria vastustajia (monesta eri syystä) tai niitä ryhmässä olevia henkilöitä, jotka ovat ehkä johtajia ja heillä on ollut odotuksia, joita me emme täytä. Nämä ihmiset voivat joskus olla kaikista satuttavimpia, koska heidän kanssaan ollaan niin sanotusti samalla puolella ja tehdään yhdessä töitä rohkaisemalla, tuomalla toivoa, ja rakastamalla toisiamme rikkinäisten avioliittojen ja perheiden tiellä. Haluaisin käsitellä tätä viimeksi mainittua ryhmää – ja huomaathan, että minä EN puhu tämän meidän ryhmän johtajista.

Aina kun Kristuksen todellinen opetuslapsi haluaa olla tottelevainen, vastustusta on tulossa. Vastustuksen takana on perimmiltään vihollinen, koska hänen aikomuksensa on ahtaa itsensä pieneen halkeamaan ja aiheuttaa sitä kautta hajaantumista ja riitaa. Joskus se näkyy niin, että joillakin johtajilla tai ohjaajilla on täyttymättömiä odotuksia niistä ihmisistä, joita he itse asiassa yrittävät auttaa. Ehkä he itse odottavina puolisoina, tai entisinä odottavina puolisoina, ovat jo käyneet läpi ne vaiheet, joita sinä olet kohtaamassa. He haluavat ehkä säästää sinut siltä kivulta, jota ovat itse kokeneet kulkiessaan sitä tietä, jota sinä kuljet nyt. He saattavat esimerkiksi sanoa, että haluavat säästää sinut siltä ajalta, joka heillä kesti “antaa se asia Jumalalle” ja he haluavat sinulle parempaa. Tai “Sinun tulee…” mitä tahansa he uskovat, että sinun pitäisi tehdä tietyssä tilanteessa. Tai “Sinä et opi, mitä minä olen opettanut sinulle.” Yksi asia, joka minulle itselle sanottiin, oli “Kaksi vuotta on aivan tarpeeksi pitkä aika päästä yli tästä, enkä minä usko, että sinä olet opetettavissa.” Tämä oli erityisen vaikea asia, koska kunnioitin sitä henkilöä ja halusin pysyä hänen ohjauksessaan.

Meidän tulee arvostaa sitä opastusta, jota saamme heiltä, ketkä ovat kulkeneet ennen meitä. Siinä on suuri arvo. Jumala kun tekee työtään muiden ihmisten kautta. “Rauta rautaa hioo, ihminen hioo ihmistä.” Sananl 27:17. Meidän tulee olla kiitollisia niistä ihmisistä, jotka haluavat nähdä menestystä kasvussamme ja eheytymisessä puolisomme ja/tai perheemme kanssa.

Jos toiset ihmiset kuitenkin määrittelevät, että me emme edisty tarpeeksi nopeasti ja he sanovat siitä meille, se saattaa lannistaa meitä, jotka ahkerasti teemme töitä kasvaaksemme Kristuksessa. Ja vielä enemmän lannistaa se, kun ihmissuhteet vaikeutuvat, koska me emme ole edistyneet niin kuin meidän olisi heidän mielestään pitänyt edistyä. Kun arvioimme tätä, se näyttää samanlaiselta käytökseltä, jota meidän rakkaat lapsemme tai puolisomme ovat tehneet lähtiessään pois. Näyttää olevan paljon helpompaa lähteä kuin selvittää asiat.

On todella tärkeää ymmärtää, että tällä matkalla vihollinen käyttää kaikkia tappioita estääkseen meitä tai saadakseen meidät luovuttamaan kokonaan. Tämä ei välttämättä tarkoita sitä, että hän aina saa sen aikaan, mutta hän yrittää vääristellä asioita ja käyttää niitä hyväkseen hänen pahoihin tarkoituksiinsa. Emme saa antaa hänen tehdä niin! Jumala voi, jos me annamme,
ja kääntääkin nämä haasteet kasvuksi meille – niin kuin Hän antaa “tuhkan sijaan juhlapäähineen” Jes 61:3.

Joten – miten käsitellä tämä? Tai paremminkin – miten voittaa tämä?

Ensiksi – Rukoile, rukoile, rukoile! Kuuntele, kuuntele, kuuntele Jumalaa. Näissä asioissa tulemme todennäköisesti huomaamaan, että johtajat ja ohjaajat ovat ihmisiä niin kuin mekin ja me kaikki teemme virheitä. Me kaikki. Ei poikkeuksia. Ja siinä voimme jakaa sitä armoa, jota Jeesus on niin vapaasti antanut meille. Ja että me olemme, toivottavasti, antaneet sitä rakkaimmillemme – kuten uskomme heidän tekevän samoin joku päivä meille (Matt 5:7).

Seuraavaksi – Ymmärräthän, että heidän arviossaan tai neuvossaan saattaa olla totuuden siemen. Kukaan meistä ei ole moitteiden ulottumattomissa ja melko usein meiltä menee ohi jotakin, mitä meidän tulisi kuulla ja mitä Jumala on yrittänyt kertoa meille. Hänen pitää ehkä muutamaan otteeseen korottaa ääntään! Jos käytämme tätä tutkiaksemme itseämme, jotta voimme tulla enemmän Kristuksen kaltaiseksi ja kitkemme pois epätäydellisyyksiä, silloin me lopulta voitamme. Ja minkä vihollinen on tarkoittanut pahaksi, sen Jumala kääntää hyväksi (1 Moos 50:20).

Kolmanneksi – Jos olet tehnyt rehellisen arvioinnin, etsinyt Jumalaa ja selvittänyt, että sydämesi on nyt oikeassa – älä anna vihollisen viedä voittojasi. Todennäköisesti hän yrittää tässä vaiheessa saada sinut uskomaan, että “ongelma” olet vain sinä. Sinä möhlit. Sinä epäonnistuit. Sinä olet arvoton. Sinä olet toivoton. Kuulostaako tutulta? Nämä ovat kaikki valheita – ja tulevat “valheiden prinssiltä”. Kenenkään meistä ei tarvitse, tai pidä, saada indentiteettiämme ihmisiltä. Meidän luottamuksemme, arvomme, toivomme ja tulevaisuutemme ovat kaikki Jumalalta, Isältä.

Tärkeä huomio: yritä sopia asiat jokaisen kanssa, joka on yrittänyt torjua sinut. Meidän tulee olla rauhassa kaikkien kanssa “jos on mahdollista ja jos se meistä riippuu” (Room 12:18). Muista myös – meillä on “sovituksen virka” (2 Kor 5:11-21). Ja – “Miten hyvä ja kaunis onkaan veljesten yhteinen, sopuisa elämä!” Ps 133:1.

Tämä miellyttää Isää eläessämme Maan päällä, koska tätä harmoniaa me tulemme kokemaan yhdessä taivaassa.

Kay
Florida, USA