Elä vastuullista elämää

9.7.2019

Elä vastuullista elämää

Suomennettu hartaudesta: Live a life of responsibility (Charlyne Cares Devotion 9.7.2019)

Tämän päivän kirjoitus on Bobilta, joka oli tuhlaaja, joka palasi takaisin kotiin. Menimme uudelleen naimisiin ja olimme naimisissa vielä 23 vuotta ennen kuin Herra otti hänet Taivaan kotiin. Bob kirjoitti 19 kirjaa tuhlaajan näkökulmasta noiden kahden vuosikymmenen aikana avioeromme ja uudelleen avioitumisemme jälkeen. –Charlyne

Sen armon perusteella, joka minulle on annettu, sanon teille jokaiselle: älkää ajatelko itsestänne liikoja, enempää kuin on aihetta ajatella, vaan pitäkää ajatuksenne kohtuuden rajoissa, kukin sen uskon määrän mukaan, jonka Jumala on hänelle antanut.
Room 12:3

Suurin osa meistä tunnistaa skenaarion liiankin hyvin. Tilataan tuote tai palvelu ja jokin menee sekaisin. Ei saada sitä, mitä odotettiin. Muutaman puhelinsoiton jälkeen tuntuu siltä, että ongelma oli omaa syytä. Kukaan ei halua ottaa vastuuta tapahtuneesta.

Tänään, yli kaksi vuosikymmentä uudelleenavioitumisemme jälkeen, Jumala jatkaa asioiden tuomista valoon. Asioiden, jotka olivat osa eheytymisprosessiamme. Yksi asia, josta kumpikaan meistä Charlynen kanssa ei ole puhunut aikaisemmin kovin yksityiskohtaisesti, on vastuu. Myönnän, että ennen avioeroamme tein syntisiä asioita, mutta oikeutin niistä jokaisen sanomalla, että Charlyne sai minut tekemään niitä.

Jos olisit avioeropäivänämme kysynyt, kuinka paljon kumpikin meistä edesauttoi avioeroa, Charlyne olisi varmaan sanonut, että 90-95% ongelmista oli minun syytäni ja vain pieni osa hänen syytään.

Jos olisit uudelleenavioitumispäivänämme kysynyt vaimoltani, kuinka paljon kumpikin meistä edesauttoi avioeroamme, hän ei varmaan olisi osannut sanoa prosenttiosuuksia. Kyllä, me jaoimme vastuun avioliittomme epäonnistumisesta, mutta Saatana, paholainen, oli 100%:sti vastuussa avioerostamme.

Jossakin oikeussalin ja kirkon välillä kaksi vuotta myöhemmin vaimoni lakkasi pitämästä minua syyllisenä. Hän alkoi pitämään Saatanaa syyllisenä kaikesta siitä, mitä oli tapahtunut kodissamme. Oletko sinä päässyt siihen pisteeseen asti? Rukoilen, että olet.

Jos minä tai vaimoni soittaisimme sinulle tänään ja kysyisimme, miten suurta prosenttiosuutta avioliiton epäonnistumisesta sinun puolisosi kantaa, mitä sanoisit? Vastauksesi kertoisi, oletko lähempänä oikeustaloa vai kirkkoa.

Myönnetään, että tuhlaajapuolisosi on varmaankin tehnyt melko pahoja asioita, ja saattaa jatkaa niitä edelleen. Oletko antanut hänelle anteeksi, vai yritätkö vieläkin asettaa prosenttiosuuksia syyllisyydestä rakastamallesi henkilölle? Voin kertoa sinulle ensikäden kokemuksesta, että me tuhlaajat emme tule kotiin puolisoiden luokse, jotka edelleen syyttelevät. Tulemme kotiin uskoa täynnä olevan, rukoilevan puolison luokse, joka sanoo “Me molemmat mokasimme avioliitossamme, mutta Jumala voi antaa meille anteeksi ja voimme aloittaa alusta Hänen kanssaan.”

Saamme usein kuulla puolisoista, jotka haluavat puhua siitä synnistä, joka on vaikuttanut heidän avioliittoonsa. Sen sijaan, että he sanoisivat “Me emme katsoneet kohti Jeesusta”, he haluavat kertoa meille syitä puolisonsa epäonnistumiseen.

Synti ei ole syyllinen. Avioliittoosi tullut sekasorto on tullut sen takia, koska Saatana lähetti synnin. Myönnetään, että synti, joka tuli kotiisi, on saattanut nostaa tiettyjä piirteitä esiin puolisossasi, mutta nuo piirteet eivät ole ongelma. Ongelma on ongelma synnin kanssa.

Oletko valmis ottamaan vastuun avioliittosi tilasta tänä päivänä? Oletko valmis lopettamaan syyttelyn? Oletko valmis lopettamaan oireiden sekoittamisen syntiin? Jos niin, olet valmis avioliiton eheytymiseen, Jumalan täydellisellä ajoituksella.

Rukoilen, että toisit tänään vakavissasi avioliittosi Herran eteen ja käsittelisit vastuunottamista. Jos teet niin, saatat huomata sanovasi “Me molemmat olimme väärässä”, etkä “Minun tuhlaajapuolisoni…”

Tuomionpäivä on tulossa meille jokaiselle, jolloin seisomme Jumalan edessä. Raamattu sanoo meille selkeästi, että jokainen meistä tuomitaan yksin. Jumala ei halua kuulla, mitä puolisosi on tehnyt väärin. Hän ei halua kuulla minulta, mitä minun puolisoni Charlyne on tehnyt oikein. Hän tuomitsee sen mukaan, miten minä olen elänyt oman elämäni. Kysymys kuuluu “Mitä sinä olet tehnyt minun poikani, Jeesuksen, kanssa?”

Meidän kaikkien on tultava Kristuksen tuomioistuimen eteen, jotta kukin saisi sen mukaan, mitä ajallisessa elämässään on tehnyt, hyvää tai pahaa. Kun siis tiedämme, mitä Herran pelko on, me koetamme saavuttaa ihmisten luottamuksen. Jumala kyllä näkee, millaisia me olemme, ja toivon teidänkin sisimmässänne näkevän sen.
2 Kor 5:10-11

Jos tuolla tavalla saavumme ikuiseen elämään, eikö meidän pitäisi tällä puolella elää elämää samalla tavalla? Jokaisen meistä tulee lopettaa syyttämästä syntiä ja alkaa elämään vastuullista elämää, eikä vain puolisomme edessä, vaan Jumalan edessä ja synnintäyteisen maailman edessä ja niiden ihmisten edessä, jotka etsivät vastauksia. Meidän tulee olla vastuullisia esimerkkejä ja elää Herrallemme Jeesukselle Kristukselle.

Voitko kuvitella, millaista elämä olisi huomenna, jos jokainen alkaisi elää vastuullista elämää? Niin ei ehkä koskaan tapahdu, mutta sinä ja minä voimme elää omat elämämme vastuullisina ihmisinä, eikä vain avioliitossa, vaan jokaisessa olemisessamme, ihmisten hyväksynnän vuoksi ja Jumalan kunniaksi.

Lopetetaan synnin syytteleminen ja eletään vastuullista elämää. Se on vain yksi askelkivi tuhlaajapuolisosi kotimatkalla. Alatko elämään vastuullista elämää tänään?

Ja teillä on armolahjojen koko rikkaus odottaessanne Herramme Jeesuksen Kristuksen ilmestymistä. Jumala on myös vahvistava teitä loppuun saakka, niin ettei teissä ole moitteen sijaa Herramme Jeesuksen Kristuksen tulemisen päivänä. Jumala on kutsunut teidät Poikansa Kristuksen Jeesuksen, meidän Herramme, yhteyteen, ja hän pysyy sanassaan.
1 Kor 1:7-9

Koska Hän elää,