Eheytymisen matka

Suomennettu hartaudesta:
Restoration journey
Charlyne Cares Devotion 4.6.2018

Kuten kaikki muutkin tällä eheytymisen matkalla, minäkin olen kysynyt “Milloin Jumala, milloin? Milloin tämä loppuu? Miksi sinulla kestää niin kauan?” Ja yleensä Jumala vastaa Habakuk 2:3:

Näky odottaa vielä toteutumistaan, mutta määräaika lähestyy joka hetki, se hetki tulee vääjäämättä. Jos se viipyy, odota, näky toteutuu varmasti ja ajallaan.
Hab 2:3

Mikä on matka? Matka voitaisiin määritellä esimerkiksi näin: “siirtymistä tai kulkemista paikasta toiseen; matka nuoruudesta täysikasvuisuuteen; matka ajan läpi.”

Kun katsotaan tuota määritelmää, olemme kaikki kristityn matkalla nuoruudesta täysikasvuisuuteen. Meidät on asetettu tälle matkalle riisumaan itsestämme kaikki, mikä hidastaa kulkuamme Jumalan kanssa, jotta palaisimme takaisin ensirakkautemme, Jeesuksen, luokse. Moni meistä oli aiemmin korvannut Jeesuksen rakkauden puolison rakkaudella.

Mutta sitä en sinussa hyväksy, että olet luopunut ensi ajan rakkaudesta.
Ilm 2:4

Matka voidaan jakaa kolmeen osaan – alku, keskiosa ja loppu.

Alku oli se, kun tajusimme avioliitto-ongelmamme ja aloimme etsiä Jumalaa. Hän sitten vastasi raamatunkohdilla ja rohkaisemalla, mikä johti meidät seisomaan avioliittomme puolesta. Minulle tuo raamatunkohta oli Mal 2:16.

Minä vihaan eroa, sanoo Herra, Israelin Jumala. Joka eroaa, tekee yhtä väärin kuin se, joka tahraa kätensä veriteolla, sanoo Herra Sebaot. Varokaa hylkäämästä vaimoanne!
Mal 2:16

Alun päivät olivat pelon, surun, vihan ja horjuvan uskon päiviä. Mutta Herra kannatteli meitä kaiken sen läpi.

Minä huudan avukseni Herraa, ja hän vastaa minulle pyhältä vuoreltaan. (sela) Minä menen levolle ja nukahdan, sitten herään taas aamuun. Koko yön Herra suojelee minua.
Ps 3:5-6

Aikaa kului ja aloituksesta tuli keskiosa, jossa laahustamme eteenpäin, emme näe havaittavia muutoksia, vaan kuljemme uskossa. Mutta jokin on kuitenkin muuttunut – me. Tämän kauhean avioliitto-ongelmien prosessin kautta olemme alkaneet näkemään Herran hyvyyttä ja kokemaan Hänen uskollisuuttaan. Keskiosa on kuitenkin myös kummastuttavaa aikaa. Meillä on kaikki Jumalan lupaukset, mutta emme tiedä, milloin ne tulevat ilmi. Meidän pitää siis vain jatkaa eteenpäin, levätä Jeesuksessa kun väsymme, ja jatkaa sitten taas.

Kun siis ympärillämme on todistajia kokonainen pilvi, pankaamme pois kaikki mikä painaa ja synti, joka niin helposti kietoutuu meihin. Juoskaamme sinnikkäästi loppuun se kilpailu, joka on edessämme, katse suunnattuna Jeesukseen, uskomme perustajaan ja täydelliseksi tekijään. Edessään olleen ilon tähden hän häpeästä välittämättä kesti ristillä kärsimykset, ja nyt hän istuu Jumalan valtaistuimen oikealla puolella. Ajatelkaa häntä, joka kesti syntisten ankaran vastustuksen, jotta ette menettäisi rohkeuttanne ja antaisi periksi.
Hepr 12:1-3

Siinä kohtaa Saatana yrittää saada meidät uupuneeksi ja luovuttamaan. Mutta meidän täytyy kestää ja väsyttää hänet kärsivällisyydellämme. Vanhassa Raamatun käännöksessä puhutaan pitkämielisyydestä kärsivällisyyden sijaan.

Älkää siis heittäkö pois rohkeuttanne, sillä se palkitaan kerran runsaasti. Kestävyys on teille tarpeen, jotta pystyisitte täyttämään Jumalan tahdon ja siten saisitte omaksenne sen, minkä hän on luvannut. Onhan sanottu näin:— Vähän aikaa vielä, vain vähän aikaa, niin tulee se, jonka on määrä tulla, eikä hän viivyttele. Kun vanhurskas palvelijani uskoo, hän saa elää, mutta jos hän luopuu, en häntä hyväksy.
Me emme ole niitä, jotka luopuvat ja joutuvat tuhoon, vaan niitä, jotka uskovat ja pelastavat sielunsa.
Hepr 10:35-39

Innokkaasti odottamamme osa on sitten se loppuosa, “yhtäkkiä-hetkemme”. Jumalan viivytykset eivät ole Hänen kieltäviä vastauksiaan ja Hänen ajoituksensa on aina täydellinen. Hän ei ole koskaan myöhässä, eikä myöskään aikaisessa; Hän on juuri oikeassa ajassa oleva Jumala. Miksi? Koska Hän ei ole ihmisajan alainen, vaan sen Luoja.

“Minä olen A ja O, alku ja loppu”, sanoo Herra Jumala, hän, joka on, joka oli ja joka on tuleva, Kaikkivaltias.
Ilm 1:8

Yhtäkkiä-hetkemme on tulossa määräaikanaan. Joten, rakkaat veljet ja siskot Kristuksessa, pysykää lujana ja pääskää loppuun vahvana. Tiedättehän, että myös tämä koettelemuksen kausi päättyy aikanaan.

Autuas se, joka koettelemuksessa kestää. Sen kestettyään hän on saava voitonseppeleeksi elämän. Jumala on sen luvannut niille, jotka häntä rakastavat.
Jaak 1:12

Odottaen Jumalan täydellistä ajoitusta,
Lalitha
Intia

Kaikki raamatunkohdat ovat vuoden 1992 käännöksestä, ellei toisin mainittu.