Älä tuhlaa sanojasi

21.4.2020

Älä tuhlaa sanojasi

Suomennettu hartaudesta: Don’t waste your words (Charlyne Cares Devotion 21.4.2020)

Tämän päivän kirjoitus on Bobilta, joka oli tuhlaaja, joka palasi takaisin kotiin. Menimme uudelleen naimisiin ja olimme naimisissa vielä 23 vuotta ennen kuin Herra otti hänet Taivaan kotiin. Bob kirjoitti 19 kirjaa tuhlaajan näkökulmasta noiden kahden vuosikymmenen aikana avioeromme ja uudelleen avioitumisemme jälkeen. –Charlyne

Herra vastasi minulle: — Kirjoita näky niin selvästi tauluihin, että sen voi vaivatta lukea. Näky odottaa vielä toteutumistaan, mutta määräaika lähestyy joka hetki, se hetki tulee vääjäämättä. Jos se viipyy, odota, näky toteutuu varmasti ja ajallaan.
Hab 2:2-3

“Miten mahtavaa työtä te teette”, jotkut sanovat, “kun kirjoitatte näitä päivittäisiä tekstejä odottaville puolisoille.” Kyllä, se on mahtavaa työtä, mutta siinä on myös mahtava vastuu. Herra antaa usein aiheen jommallekummalle tai molemmille meistä, samalla kun teemme muita vastuutehtäviä palvelutyössämme. (Et uskoisi, kuinka usein meillä on sama aihe mielessä, olemmehan yhtä lihaa.) Usein käy niin, että Charlyne tai minä istuudumme alas tyhjän tietokoneruudun eteen ja kysymme: “Herra, mitä meidän pitäisi kirjoittaa huomiseksi?” Olemme tehneet näin vuosien ajan, eikä Jumalamme ole vielä jättänyt antamatta kirjoituksen aihetta.

Melkeinpä päivittäin joku kirjoittaa takaisin ja sanoo: “Juuri tämä asia minun piti saada kuulla tänään.” Tajuamme silloin, että Herra antoi meille viestin tiettyä ihmistä varten, ja me vain yksinkertaisesti kopioimme tekstin muutamalle tuhannelle muulle ihmiselle.

Kuinka kauan siitä on, kun viimeksi kuuntelit Jumalaa? Useimmiten Pyhä Henki kilpailee huomiostamme puhelimen, television, autoradion, sanomalehden ja sadan muun asian kanssa.

Sitten sanotaan: “En kuule Jumalaa.”

Kuunteletko oikeasti, synnit tunnustettuina ja odottavaisin sydämin, istuen hiljaa Hänen edessään?

Jos Herramme Jeesus Kristus kävelisi ilmielävänä viereesi juuri nyt, mitä tekisit? Kukaan ei varmaan vaatisi tietää, milloin oma tuhlaajapuoliso on tulossa kotiin. Kumartuisimme alas hiljaisuudessa ja kuuntelisimme, mitä Hän aikoo sanoa meille. Jos olet kristitty, Pyhä Henki on kanssasi joka hetki, joten miksi et kuuntele?

Haluamme Charlynen kanssa kertoa sinulle ratkaisun Jumalan kuuntelemiseen. Se löytyy päiväkirjan pitämisestä tai ajatusten kirjoittamisesta ylös, kun vietät hiljaista hetkeä Jumalan kanssa. Kuten olemme kertoneet aiemmin, erossa ollessamme ja silloin kun Charlyne odotti minua hänellä ei ollut varaa moniin tavaroihin. Hänellä oli Raamattu, yksi muistikirja, muutama kasetti (muistatko niitä?) ja päiväkirja. Vain niiden avulla hän rukoili minut kotiin.

Mikä on päiväkirja? Se voi olla euron muistikirja. Vaimoni käytti steno-muistivihkoja. Päiväkirjastasi voi tulla paras ystäväsi. Voit kirjoittaa kipusi, pelkosi, rukouspyyntösi, rukousvastauksesi, ylistyksesi Jumalalle ja niin paljon muuta. Voit jopa kirjoittaa kysymyksesi Jumalalle. Päiväkirjasi ei ikinä petä sinua levittämällä eteenpäin luottamuksellisia asioita, joita olet kirjoittanut.

Sänkymme alla on suuri muovinen säilytyslaatikko. Siellä on vaimoni pieni määrä materiaalia avioliiton puolesta seisomisesta, muutama kirje, jotka kirjoitin lapsille, kun en asunut kotona, ja pino niitä steno-muistivihkoja, jotka ovat kaikki täynnä kärsivän mutta toiveikkaan vaimon ajatuksia. Merkinnät sisältävät myös erityisiä raamatunkohtia ja muita sanoja, joita Herra antoi hänelle.

En tiennyt mitään hänen päiväkirjan kirjoittamisestaan edes sen jälkeen kun menimme uudelleen naimisiin. Useampi vuosi sitten tehdessämme yhdessä töitä makuuhuoneessa, toinen meistä veti säilytyslaatikon esille. Se oli Charlynelle oikea aika antaa minun lukea, mitä hän oli kirjoittanut päivittäin kahden vuoden ajan. Et osaa kuvitella, kuinka vaimoni sanat koskettivat minua.

Odottavilla puolisoilla on luonnollinen halu pitää päiväkirjaa, minkä voi nähdä Internetissä. Joillakin odottavien puolisoiden sivustoilla on keskustelufoorumeja, rukouspyyntöjä, chat-huoneita ja niin sanottuja “todistuksia”, jotka todellisuudessa ovat vain kipeiden sydänten ulosantia. Maailman ei tarvitse tietää jokaista “valestarttia”, jonka puolisosi tekee matkallaan kotiin, sillä kompuroinnit ovat osa eheytymistä. Havainnollistavien yksityiskohtien julkaiseminen hidastaa, ei auta, sitä että Jumala eheyttäisi avioliittosi.

Rakkaus on kärsivällinen, rakkaus on lempeä. Rakkaus ei kadehdi, ei kersku, ei pöyhkeile, ei käyttäydy sopimattomasti, ei etsi omaa etuaan, ei katkeroidu, ei muistele kärsimäänsä pahaa.
1 Kor 13:4-5

Kelataanpa eteenpäin viisi vuotta. Sinulla ja hänellä, kenen puolesta nyt rukoilet, on eheytynyt avioliitto. Maalaatte yhdessä makuuhuonetta, kun löydätte pölyn peittämän laatikon. Mikä olisi parasta avioliitollesi? Päiväkirja toisensa jälkeen sydämesi huutoja Jumalalle, vai nettisivulta tulostettuja sivuja, joissa kerrot koko maailmalle, mitä puolisosi teki, sanoi ja tunsi?

Vaikka Charlyne kehottaa ihmisiä olemaan tekemättä tätä, niin monet odottavat puolisot haluavat silti tehdä juuri niin kuin Charlyne teki odotuksensa aikana. Väärin, väärin, väärin, koska sinun pitää tehdä niin kuin Herra kehottaa sinua tekemään, eikä matkia toista ihmistä. Yksi keino, miten me molemmat kehotamme sinua olemaan Charlynen kaltainen, on että pidät päiväkirjaa. Päiväkirjan omistaminen ei auta ketään, mutta siihen kirjoittaminen kyllä auttaa.

Kun sinulla on muistikirja, ota se ja Raamattusi mukaan hiljaiseen paikkaan. Tiedät sitten, miltä meistä tuntuu joka päivä, kun tuijotat sitä ensimmäistä tyhjää sivua. Ala rukoilemaan ja lukemaan Raamattuasi, kirjoita ylös mitä tapahtuu (tai ei tapahdu) elämässäsi, pyyntösi Jumalalle, pelkosi, toiveesi, ja mikä parasta lupaukset, joita Pyhä Henki antaa Jumalan Sanasta. Jos puolisosi on satuttanut sinua sinä päivänä, kirjoita siitä, vain sinun ja Jumalan välillä toistaiseksi, sen sijaan että kuuluttaisit sen julki maailmalle.

Näin sanoo Herra, Israelin Jumala: Kirjoita kirjaan kaikki, minkä minä sinulle puhun.
Jer 30:2

Joskus tulevaisuudessa kun sinulla on vaikea päivä ja tuntuu siltä, ettei mitään tapahdu, voit selailla vanhoja päiväkirjamerkintöjäsi. Tulet hämmästymään siitä, mihin Herra on johdattanut sinut. Pidä päiväkirjasi yksityisessä paikassa ja muista, tuhlaajat tulevat kyllä kotiin, joten säilytä täytetyt päiväkirjasi. Pyhä Henki antaa sinulle oikean ajan, jolloin voit jakaa ne puolisosi kanssa. Voin luvata sinulle, että se kirja, jota kirjoitat – eli päiväkirja – koskettaa puolisoasi.

Tiistain sivumme on melkein täynnä. Nyt on sinun vuorosi täyttää tämän päivän sivu päiväkirjassasi. Kaikki yksityiskohdat rukouksistamme ovat jännittävää päivittäistä kulkua Jeesuksen Kristuksen kanssa kohti eheytynyttä perhettä.

Minä muistelen tekojasi, Herra, muistan ihmeitä, joita muinoin teit. Minä ajattelen kaikkia töitäsi, mietin sinun suuria tekojasi. Jumala, pyhät ovat sinun tiesi. Ei ole sinun vertaistasi jumalaa. Sinä olet Jumala, sinä teet ihmeitä, olet osoittanut voimasi kansojen vaiheissa.
Ps 77:11-14

Koska Hän elää,
Bob Steinkamp
Rejoice Marriage Ministries

Katso uuusimmat julkaisut TÄÄLTÄ.

Lue lisää Bobin kirjoituksia TÄÄLTÄ