Älä tuhlaa koettelemuksiasi

2.8.2019

Älä tuhlaa koettelemuksiasi

Suomennettu hartaudesta: Don’t waste your trials (Charlyne Cares Devotion 27.7.2019)

“Pysy lujana – hartausteksti miehille” on rohkaiseva teksti erityisesti miehille, jotka rukoilevat avioliittonsa eheytymisen puolesta.

Jos sinulla on avioliitto-ongelmia (avioero, asumusero, aviorikos), olet käymässä läpi koetusta. Koetusta kärsiessä on helppoa keskittyä häneen, jonka ajattelet sen aiheuttavan. Saatamme juuttua ajatuksissamme siihen, kuinka mukavaa olisi, jos puoliso vain tulisi kotiin tai lopettaisi aviorikoksensa. Rukouksestasi näkee, mihin sinä keskityt. Kun ajatellaan tällä tavalla, rukoukset keskittyvät yleensä siihen, että Jumala lopettaisi koetuksen. Saatat sanoa Jumalalle esimerkiksi:

Jumala, kiitos puolisostani! Pyydän, pelasta hänet aviorikossuhteesta ja tuo hänet kotiin, jotta voimme olla taas täydellisiä ja eheitä! Lähetä Pyhä Henki osoittamaan hänelle väärät tiensä!

Päällisin puolin tämä rukous näyttää hyvältä. Puoliso halutaan takaisin kotiin, ja että hän pakenisi synnistään. Jos tämä on kuitenkin kaikki mitä rukouksissa halutaan, niin silloin menetetään koetuksen ydin.

Koettelemuksemme eivät ole sattumanvaraisia tai tarkoituksettomia. Ne ovat työkaluja, joita Jumala käyttää kehittääkseen meitä (sekä tuhlaajapuolisoa). Jos keskitymme olosuhteisiimme ja siihen, miten väärin meitä kohdellaan, emme huomaa asian ydintä. Ajattele koettelemusta vähän niin kuin koulunkäyntinä. Aloitamme koulunkäynnin siksi, että meillä on tarve oppia. Sitten testataan olemmeko todella ymmärtäneet oppimamme. Koetuksemme ovat testi siitä, mitä Jumala näyttää ja opettaa meille. Ja aivan niin kuin koulunkin kanssa, jos epäonnistumme testissä, meitä opetetaan uudelleen ja testataan uudelleen. Jumala on kärsivällinen ja Hän välittää meistä todella paljon. Hän välittää meistä niin paljon, että on kiinnostuneempi opettamaan meitä kuin saamaan olomme mukavaksi.

Omassa tapauksessani epäonnistuin johtamaan perhettäni hengellisesti. En puhdistanut puolisoani pesten häntä sanan kautta. En rukoillut hänen puolestaan joka päivä, enkä antanut raamatullista opastusta silloin, kun asioita nousi esille perheessämme. Ennen kaikkea minulla ei ollut syvää ja henkilökohtaista suhdetta Jumalaan. Minulla ei käytännössä katsoen ollut uskoa ja uskoni oli kädenlämpöistä.

Tuntuuko sinusta ikinä siltä, että olet jumissa koettelemuksessasi? Tuntuuko siltä, että asiat menevät vain eteenpäin ja samat ongelmat tulevat takaisin? Siinä vaiheessa on oikein huomauttaa, että Jumalalla on oma aikataulunsa, eikä eheytyminen tapahdu, ennen kuin sen aika tulee. On kuitenkin viisasta ottaa huomioon Hänen suunnitelmansa meitä varten. Yrittääkö Jumala opettaa sinulle jotakin, mutta sinä et kiinnitä siihen huomiota? Epäonnistutko testeissäsi, kun Hän tuo niitä elämääsi? Jos asia on näin, niin silloin tilanteella taitaa olla melkoisesti tekemistä sinun itsesi kanssa. Jumalalla on työ, jota Hän haluaa tehdä elämässäsi. Hän haluaa sinun oppivan arvokkaita totuuksia ja oppitunteja. Ja Hän jatkaa sinun opettamistasi ja testaamistasi, kunnes läpäiset testin. On totta, että Jumala tekee myös ihmeellisiä asioita tuhlaajasi sydämessä. Tuhlaajasi on kuitenkin vain yksi puolisko avioliitostasi. Jumala ei eheytä avioliittoasi vain sen takia, että Hän “vihaa eroa” (Mal 2:16). Hän kyllä vihaa eroa, mutta Hän ei aio myöskään vain katsoa vierestä, kun sinulla on tyhjä ja hedelmätön avioliitto. Hän taistelee saadakseen syvän suhteen teihin molempiin.

Luin vähän aikaa sitten erästä kirjaa ja yksi asia pisti silmääni. Moni teistä tuntee varmasti Joh 3:16:

Jumala on rakastanut maailmaa niin paljon, että antoi ainoan Poikansa, jottei yksikään, joka häneen uskoo, joutuisi kadotukseen, vaan saisi iankaikkisen elämän.
Joh 3:16

Kirjailija teki huomion, jota en ollut aiemmin ajatellut. Oletko ikinä miettinyt, että vaikka olisit ainut ihminen koko maailmassa, joka kaipaa pelastusta, niin Jeesus olisi silti kuollut ristillä vain sinun vuoksesi? Kun itse ajattelen asiaa tällä tavalla, se kuvastaa Jumalan rakkautta aivan uudella tavalla. Jos Hän rakastaa minua yksilöllisesti näin paljon, niin mieti, miten paljon Hänen täytyy haluta henkilökohtaista suhdetta minun kanssani! Mieti, mitä Hän on antanut, jotta minä voisin olla lähellä Häntä! Jos Jumala on valmis menemään niin pitkälle vain minun takiani, niin se asettaa koetuksemme aivan uuteen valoon. Hän on intohimoinen meitä kohtaan ja tekee mitä tahansa saadakseen suhteen sinuun.

Jumala on 100% puhdas, 100% oikeudenmukainen, 100% armollinen ja 100% rakkaus. Hänellä ei voi olla yhteyttä syntiin. Alussa koetukset on usein suunniteltu paljastamaan elämässämme oleva synti ja kitkemään se pois. Jumala ei kuitenkaan pysähdy siihen. Synnin poisjääminen ei ole sama asia kuin elävä ja rakastava suhde Jumalaan! Hän haluaa rakentaa uskoa meissä ja Hän haluaa meidän todella ymmärtävän Hänen rakkauttaan. Jumala haluaa sinut ja Hän haluaa henkilökohtaisen suhteen sinuun.

Ajattele niin, että koetukset on tarkoitettu muovaamaan sinua ja paljastamaan Jumalan sydäntä sinulle. On tärkeää taistella tätä hengellistä taistelua puolisosi puolesta. Hän tarvitsee pelastusta ja hän tarvitsee sinua seisomaan hänen puolestaan. Meidän pitäisi laittaa yllemme Jumalan taisteluvarustus joka päivä, ja meidän pitäisi rukoilla vihollista vastaan puolisomme puolesta joka päivä. Älä kuitenkaan kiinnitä huomiotasi niin paljon puolisosi puolesta taistelemiseen, ettet huomaa sitä, mitä Jumala tekee elämässäsi. Älä anna koetustesi mennä hukkaan. Hän haluaa sinua aivan yhtää paljon kuin Hän haluaa pelastaa avioliittosi.

Josh
Ohio, USA