Älä lannistu – ole vahva!

30.12.2018

Älä lannistu – ole vahva!

Suomennettu hartaudesta: Do not be discouraged – be strong! (Charlyne Cares devotion 30.12.2018)

Ole vain rohkea ja ole luja. Noudata tarkoin sitä lakia, jonka palvelijani Mooses sinulle antoi. Älä poikkea siitä oikealle äläkä vasemmalle. Silloin menestyt kaikessa mihin ryhdyt. Pidä tämän lainkirjan sanat aina huulillasi. Tutki lakia päivin ja öin, niin pystyt tarkoin noudattamaan kaikkea, mitä siihen on kirjoitettu. Silloin sinä menestyt ja onnistut kaikissa toimissasi. “Muista, että olen sanonut sinulle: ‘Ole rohkea ja luja, älä pelkää äläkä lannistu. Herra, sinun Jumalasi, on sinun kanssasi kaikilla teilläsi.'”
Joos 1:7-9

Mikä lupaus uuteen vuoteen. Älä murehdi sitä, että taas yksi vuosi on mennyt, vaan kysy Herralta “Mitä minun tulisi tehdä erilailla tänä vuonna?” Onko mennyt vuosi ollut hengellisen kasvun vuosi vai jouduitko sivuraiteille? Pidätkö erityisiä hartaushetkiä, jolloin luet Jumalan Sanaa ja rukoilet uskollisesti avioliittosi ja tarpeidesi puolesta sekä muiden puolesta? Rukoiletko Jumalan Sanaa rukouksissasi ja taisteletko rakkaan puolisosi ja avioliittosi puolesta? Olet Jumalan armeijassa, joten sinun tulee olla varustautunut ja käyttää Jumalan voimakkaita aseita.

Haluan haastaa sinut tänä uutena vuotena lukemaan Raamatun läpi vuodessa. Joosuan kirjassa kehotetaan mietiskelemään Jumalan Sanaa päivin ja öin. Tämä jae kertoo, että meidän pitää tuntea Jumalan Sana, jotta voisimme elää Kristuksen kaltaista elämää. Jumala puhuu lapsilleen Pyhän Sanansa kautta. Yksi vihollisen juonista on pitää sinut niin kiireisenä, väsyneenä tai masentuneena, että sanot uudestaan ja uudestaan “Huomenna”. Sinun tulee viettää aikaa päivittäin Herran läsnäolossa, etsiä Hänen viisauttaan, Hänen tietoaan, Hänen tahtoaan ja Hänen suuntaohjeitaan elämällesi päivittäin. Vain Jumala voi herättää henkiin kuolleen avioliittosi ja sytyttää uudelleen rakkauden ja romanssin puolisoasi kohtaan, kun Hän uudelleenrakentaa avioliittoasi perustukselle, joka on Jeesus Kristus. Kokeile ja huomaa, miten Jumala puhuu sinulle, kun luet Hänen Sanaansa.

Muista lupausta, jonka palvelijallesi annoit! Sinun sanasi antoi minulle toivon. Sinun lupauksesi on kurjuudessa lohtunani, se virvoittaa minut jälleen.
Ps 119:49-50

Herra on kirjoittanut periaatteensa ja ohjeensa, jotka antavat sinulle viisautta ja tietoa tässä elämänvaiheessasi. Viimeisimmät viikot ovat saattaneet olla vaikeita, joten ala tänään lukemaan ensimmäistä Mooseksen kirjaa Vanhasta testamentista ja Matteuksen evankeliumia Uudesta testamentista. Raamatussa on niin monia totuuksia, jotka auttavat sinua avioliitto-ongelmissasi.

Jumalan jokainen sana on tulessa koeteltu.
Sananl 30:5

Rukoilen, että ottaisit haasteen vastaan. Ei niin, että se on uuden vuoden lupaus, joka unohdetaan muutaman päivän päästä. Tee siitä elinikäinen sitoumus. Jeesus on vastaus ongelmiisi, ja Herramme puhuu sinulle, kun tutkit Jumalan Sanaa.

Sinun sanasi on lamppu, joka valaisee askeleeni, se on valo minun matkallani.
Ps 119:105

Älä luovuta avioliittosi suhteen. Anna Herran pitää sinusta kiinni Hänen vakaalla, lujalla kädellään ja johdattaa sinut pois olosuhteistasi. Saatat olla elämässäsi todella kivikkoisella tiellä juuri nyt, mutta anna Jumalan Sanan ja Pyhän Hengen vastata kysymyksiisi ja ohjata askeleitasi.

Raamattu on ohjenuora ja käsikirja ruumiillesi, sielullesi ja hengellesi. Se on elämän leipä. Sinun täytyy ruokkia sieluasi ja henkeäsi elämän leivällä ja juoda elävää vettä päivittäin. Et voi seisoa avioliittosi puolesta tai olla vahva kristitty ilman, että Jumalan Sana on osa päivittäistä elämääsi.

Tähän Jeesus vastasi: “Totisesti, totisesti: ei Mooses teille antanut taivaasta leipää, vaan todellista taivaan leipää teille antaa minun Isäni. Jumalan leipä on se, joka tulee taivaasta ja antaa maailmalle elämän.” He sanoivat: “Anna meille aina sitä leipää.” Jeesus sanoi: “Minä olen elämän leipä. Joka tulee minun luokseni, ei koskaan ole nälissään, ja joka uskoo minuun, ei enää koskaan ole janoissaan.
Joh 6:32-35

Luitko Raamatun läpi kuluneen vuoden aikana? Monet odottavat puolisot, joilla on meidän päivittäinen raamatunlukukalenteri (Daily Bible reading calendar), pitävät kirjaa Raamatun lukemisestaan. Se auttaa järjestelmällisessä Raamatun lukemisessa ja tietää, montako Raamatun kirjaa on lukenut. Tavoitteena ei ole lukea määrällisesti paljon, vaan kasvaa hengellisesti ja kätkeä Jumalan Sanaa sydämeen.

Rukoilen puolestasi tänään, että ottaisit haasteen vastaan tänä uutena vuotena ja alkaisit lukemaan Raamattuasi ja antaisit Pyhän Hengen olla oppaanasi. Pyydä Häntä opettamaan, mitä Hän haluaa sinun oppivan itsestäsi, puolisostasi ja avioliitostasi. Päätä tänään tulla vahvaksi ja rohkeaksi ja tiedä, että olet Kuninkaiden Kuninkaan lapsi. Jumalan Sana on todella voimallista ja sen lukeminen kasvattaa uskoasi, joten aloita Raamatun lukeminen tänään!

Niin käy myös sanan, joka minun suustani lähtee: se ei tyhjänä palaa vaan täyttää tehtävän, jonka minä sille annan, ja saa menestymään kaiken, mitä varten sen lähetän.
Jes 55:11