Voinko enää ikinä luottaa häneen?

8.5.2018

Voinko enää ikinä luottaa häneen?

Suomennettu hartaudesta:
Can I ever trust them again?
Charlyne Cares 8.5.2018

“Miten Charlyne pystyi enää luottamaan sinuun? Vaikka Jumala toisi puolisoni kotiin, en enää ikinä luottaisi häneen.”

Kyllä sinä vielä joku päivä luotat. Samoin kuin Herra on antanut takaisin pyyteettömän rakkauden puolisoasi kohtaan, Hän eheyttää myös luottamuksen. Luottamus ei eheydy automaattisesti, silloin kun puoliso tulee kotiin. Luottamus vaatii ponnisteluja molemmilta osapuolilta.

Kuvittele mielessäsi 5-vuotiaan, joka opettelee ajamaan ensimmäistä kertaa polkupyörällä ilman apurattaita. Mieti, miten hengästynyt äiti tai isä juoksee katua ylös alas pyörän vierellä ja pitää tiukasti kiinni istuimesta. Lapsi katsoo joko edessä olevaa tietä tai sitten olkansa yli tarkistaakseen, että vanhempi pitää vielä kiinni. Jollakin kerralla lapsi ei enää tarkistele niin paljon, ja kun ohjaustanko vapisee vähemmän, vanhempi päästää otteensa irti vain vähäksi aikaa. Lapsi on niin ylpeä itsestään, ettei välttämättä edes huomaa sitä. Kun annetaan tarpeeksi aikaa, vanhempi juoksee pyörän vierellä, muttei edes koske siihen. Hän on kuitenkin heti valmiina tarttumaan kiinni, jos pyörä alkaa kaatua.

Kun tuhlaajapuolisosi tajuaa, mitä hän on tehnyt, ja hänen sydämensä särkyy, niin silloin alkaa tapahtua useampikin asia. Mitään ei tapahdu hetkessä, mutta kaikki kyllä tapahtuu. Ensimmäisenä tapahtuu unohdetun suhteen perustaminen Herran kanssa. Se on se tie, jolla sinä ja puolisosi opettelette uudelleen ajamaan luottamuksen polkupyörällä.

Palannut tuhlaajapuolisosi tulee myös kunnioittamaan sitä, että olet seisonut avioliittonne puolesta. Jos tekosi ovat sanojesi mukaisia, ja rukoilemme että niin on, puolisosi tulee näkemään sen uhrauksen, jonka olet tehnyt hänen vuokseen. Hän näkee sen uudelleen ja uudelleen, ilman että sinä avustat siinä. Jos hän sitten talloisi luottamuksesi taas jalkoihinsa, se olisi sama asia kuin se, että vastaoppinut pyöräilijä ajaisi tahallaan vanhempiensa varpaille; sitä yritetään välttää parhaimpansa mukaan.

Jos tuhlaajapuolisosi on tosissaan eheytymisestä, hän tulee kotiin apurattaat kiinni luottamuksen pyörässä. Päivä toisensa jälkeen hän opettelee taas ajamaan. Pyri silloin olemaan valmis auttamaan häntä pysymään luottamuksen tasapainossa. Älä huoli siitä, että vuosien päästä pitäisi olla mahdollista ajaa Harley Davidsonilla. Kun puolisosi kasvaa Herrassa ja toipuu siitä, missä hän on ollut ja mitä on tapahtunut, luottamuksesi tulee takaisin.

Oletko ikinä nähnyt yhdenkään vanhemman sanovan lapselleen, joka on valmiina ajamaan yksin pyörällään: “Tiedän, ettet pysty siihen. Sinä kaadut. Et ikinä pääse ulos pihatieltä!”. Et tietenkään! Vanhemmat sanovat “Sinä pystyt siihen! Pysy tarkkana niin kaikki menee hyvin. Tiedän, että pystyt siihen!” Surullista kyllä, me tunnemme odottavia puolisoita, jotka osoittavat ensimmäisen esimerkin verran luottamusta puolisoilleen. Näiden ihmisten puolisot yleensä kaatuvat uudelleen.

Älä käy löysäämässä kumppanisi luottamuspyörän osia pitämällä häntä silmällä. Älä käy nappaamassa hänen postiaan, älä pengo hänen henkilökohtaisia tavaroitaan, äläkä selvitä, kenelle hän on viimeksi soittanut. Antaisit vain viholliselle hyviä mahdollisuuksia aiheuttaa väärinymmärryksiä – ja niitä hän kyllä aiheuttaa. Jos on mitään, mitä sinun tulisi tietää, Herra kyllä paljastaa sen sinulle.

Jos et voi luottaa puolisoosi, luota Jumalaan. On paljon parempi rukoilla ja pyytää Herraa suojelemaan puolisoasi toiselta henkilöltä, kuin että itse asettelisit maamiinoja hänen tielleen, jotka aina räjähtävät ja satuttavat sekä sinua että puolisoasi.

Charlyne on usein sanonut, ettei hän lakkaa ikinä seisomasta puolestani. Hän rukoilee puolestani joka päivä muun muassa sitä, että Jumala tukkisi tien, jos ikinä yrittäisin palata entisiin tapoihini.

Jos olet odottava puoliso, haluan antaa sinulle tuhlaajapuolison näkökulman luottamuksesta. Huolimatta siitä, mitä puolisosi tekee tai sanoo, rakastamasi ihminen haluaa silti tietää, että hän voi luottaa sinuun nyt – oli avioeroa tai ei. Pakene jokaista sellaista mahdollisuutta, jossa ajattelet “Tämä tekee puolisoni mustasukkaiseksi ja avaa hänen silmänsä.”

Charlyne halusi aina varmistaa, ettei minun tarvitsisi epäillä hänen tekemisiään. Hän jopa soitti minulle, kun hänen oli olosuhteiden takia pakko mennä työlounaalle toisen miehen kanssa. Sanoin “Öö, miksi sinä minulle siitä kerrot?”, mutta samaan aikaan ajattelin “Vau! Hän on niin tosissaan avioliiton eheytymisestä, että haluaa välttää antamasta minkäänlaista väärää vaikutelmaa.”

Jos olet tuhlaajapuoliso, olen ollut samassa tilanteessa kuin sinäkin. Me molemmat katsomme puolisoamme ja hämmästelemme sitä, miten hän voi edes selvitytyä kaikesta siitä, mitä suollamme ulos. Aika, jolloin sinun pitäisi alkaa uudelleenrakentamaan luottamusta, on juuri nyt. Puolisosi, joka seisoo Jumalan kanssa ja rukoilee avioliiton eheytymisen puolesta, tarrautuu kiinni jokaiseen luottamuksen pilkahdukseen, jonka voit hänelle osoittaa.

Me molemmat tiedämme, että sen toisen henkilön täytyy lähteä, ja että Jumala painostaa sinua, kunnes niin tapahtuu. Niin kuin poliitikot sanovat “parempi ennemmin kuin myöhemmin” on parasta kaikille osapuolille. Rukoilen, että voit tänään tehdä siirron oikeaan suuntaan.

Odottaminen ja luottaminen ovat prosesseja. Opi opetuksesi hyvin tänään, jotta voit huomenna olla kaikkea sitä Jumalalle ja perheellesi, mitä Jumala haluaa sinun olevan. Tee asiat Hänen tavallaan ja Hän opettaa sinulle, kuinka luottaa taas.

Hän antoi suuhuni uuden virren, kiitoslaulun Jumalamme ylistykseksi. Tämän kuulevat monet, tuntevat pyhää pelkoa ja turvaavat Herraan. Hyvä on sen osa, joka luottaa Herraan, ei etsi apua pahan voimilta eikä käänny niiden puoleen, jotka valhetta palvelevat.
Ps 40:4-5

Koska Hän elää,
Bob Steinkamp
Rejoice Marriage Ministries, Inc.

Suomentanut Raisa
Kaikki raamatunkohdat ovat vuoden 1992 käännöksestä, ellei toisin mainittu.