Vinkkejä, kuinka pitää kielesi kurissa

25.6.2021

Vinkkejä, kuinka pitää kielesi kurissa

Suomennettu hartaudesta: Tips on how you can tame your tongue (Charlyne Cares Devotion 18.6.2021)

Tietäkää, rakkaat veljeni, että itse kunkin tulee olla herkkä kuulemaan mutta hidas puhumaan ja hidas vihaan, sillä miehen viha ei johda oikeudenmukaisuuteen, jota Jumala tahtoo.
Jaak 1:19-20

Herra, pyydän Sinua pyyhkimään pois ne sanat, jotka olen sanonut vihassa, väärällä äänensävyllä tai kriittisesti. Herra, anna minulle anteeksi. Auta, etten reagoisi puolisoni tai toisten ihmisten syyttäviin sanoihin tai syytöksiin. Sen sijaan rukoilen Sinun jumalallista ohjaustasi, ja että vahvistaisit minua kontrolloimaan haavoittuneita, kipeitä tunteitani ja puhumaan rakkaudellisesti ja vastaamaan niin kuin Sinä haluat. Herra, näytä myös puolisolleni tai lapsilleni heidän omat heikkoutensa, kun he puhuvat minulle, jos he eivät puhu kunnioittavasti tai rakkaudessa. Tätä rukoilen Jeesuksen Nimessä. Aamen.

Kuinka monesti olet huutanut apua Herralta ja rukoillut rukouksen, kun keskustelu aviomiehen tai vaimon kanssa päättyi äkisti, riistäytyi käsistä tai puolisosi käveli ulos vihaisena?

En usko, että kukaan meistä todella ymmärtää, miltä me kuulostamme, kun olemme poissa tolaltamme tai meillä on ollut huono päivä. Usein puramme pahan olomme niihin, jotka ovat meille rakkaimpia. Kun puhelin soi ja näet, että se on puolisosi, lausutko rukouksen varjellaksesi suutasi, ettet menettäisi malttiasi sanoissasi tai äänensävyssäsi? Pyydä Pyhää Henkeä opettamaan, kuinka vastata puolisollesi niin, että Herra saa kunnian ja miehesi/vaimosi voi nähdä muutoksen sanoissasi, teoissasi ja käytöksessäsi säännöllisesti. Voit henkilökohtaistaa näitä raamatunkohtia rukouksessa, niin että rakkaan puolisosi nimi tai lastesi nimet ovat niissä.

Joka pitää suunsa kurissa, säilyttää henkensä, mutta avosuinen joutuu turmioon.
Sananl 13:3

Herra, aseta suulleni vartija, vartioi huulteni ovea.
Ps 141:3

Joka säästää sanojaan, on taitava, ja rauhallisella miehellä on ymmärrystä. Typeräkin käy viisaasta, jos on vaiti; joka huulensa sulkee, on ymmärtäväinen.
Sananl 17:27-28

Monet avioliitot kompastelevat kaikkien niiden sanojen takia, joita on tullut sanottua riidassa ja vihassa. Tällä viikolla voit pyrkiä kehittämään kommunikointikykyäsi.

Haluan jakaa joitakin kohtia, jotka voivat auttaa sinua reagoimaan paremmin muiden ihmisten sanoihin tai käytökseen.

* Ole nopea kuuntelemaan. (Sananl 29:20)
* Hidas puhumaan. (Ps 141:3)
* Hidas vihastumaan. (Saarn 5:6)
* Kysy Herralta, kuinka vastata tai kuinka reagoida tietyssä hetkessä. (1 Piet 4:11)
* Lopeta keskustelu, mutta suostu jatkamaan myöhemmin, kun molemmilla osapuolilla on ollut aikaa rauhoittua ja voidaan rukoilla. (Sananl 18:21)

Kuvittele, jos kaikki perheenjäsenemme, ystävämme ja työkaverimme soveltaisivat näitä periaatteita omissa elämissään. Mitä tapahtuisi sinun kotielämässäsi tai töissäsi? Lapsuusajan kokemuksesi saattavat määrittää sitä, kuinka reagoit erimielisyyksiin tai riitoihin. Sinun ei kuitenkaan tarvitse elää niin kuin vanhempasi tai isovanhempasi elivät koko elämänsä. Jos sinulla on lapsia, voit opettaa heitä, kuinka kommunikoida kunnolla ja voit muuttaa sukupolvelta toiselle siirtyvän synnin.

Ei ole väliä, oletko uusi kristitty, vai oletko ollut kristittynä useamman vuoden, sinä voit muuttaa käyttäytymistäsi ja ilmaisuasi Pyhän Hengen voimalla. Voit myös rukoilla, että Herra poistaa kaikki sukupolvelta toiselle siirtyvät kiroukset kuten avioeron, vihan, raivon, hyväksikäytön, alkoholin, huumeet tai uhkapelaamisen Herrasi Jeesuksen Kristuksen verellä. Usein nämä siirtyvät sukupolvelta toiselle.

Pyydä Herraa poistamaan riitely tai viha kodistasi. Hän antaa sinulle erilaisia ideoita, kuinka rakentaa rauhaa. Älä ikinä unohda, että Pyhä Henki vahvistaa sinua Hengen Hedelmällä, johon kuuluu rakkaus, ilo, rauha, kärsivällisyys, ystävällisyys, hyvyys, uskollisuus, lempeys ja itsehillintä. Jos aloitat riidan tai sanot vääriä sanoja tai huudat, pyydä heti anteeksi ja pyydä anteeksiantoa puolisoltasi ja erityisesti lapsiltasi. Puolisosi kuulee tai näkee muutoksen sanoissasi, käytöksessäsi ja äänensävyssäsi. Käytä rauhaa ja itsehillintää joka päivä elämässäsi ja avioliitossasi!

Ja lopuksi: olkaa kaikki yksimielisiä, jakakaa toistenne ilot ja surut, rakastakaa toisianne ja olkaa hyväsydämisiä ja nöyriä. Älkää vastatko pahaan pahalla älkääkä herjaukseen herjauksella, vaan päinvastoin siunatkaa. Siihen teidät on kutsuttukin, jotta perisitte siunauksen. Sillä se, joka tahtoo rakastaa elämää ja haluaa nähdä hyviä päiviä, hillitköön kielensä pahoista sanoista ja huulensa valhetta puhumasta. Kääntyköön hän pois pahasta ja tehköön hyvää, etsiköön rauhaa ja pyrkiköön siihen.
1 Piet 3:8-11

Miten voimallinen kohta, jota sinun tulee soveltaa omaan kristityn vaellukseesi. Kun otat nämä raamatunkohdat käytäntöön, saat mahtavat siunaukset!