Valmistele

Tuntuuko siltä että olet jumissa? Koko maailma on vähän jumissa, harrastukset ovat pysähtyneet ja töitä tehdään etänä. Meidän perheeseen ja normaaliin arkeen tämä ei ole vaikuttanut hirveästi, edelleen hoidetaan lapsia kotona ja tehdään maatilatöitä. Mutta ehkä tämä on myös sellaista aikaa, että Jumala haluaa pysäyttää meidät ja meillä on aikaa kysyä itseltämme, että mikä ihan oikeasti on tärkeää?

Tämä raamatunkohta puhutteli minua eilen:

Onko teidän itsenne aika asua ylellisissä taloissa, kun minun huoneeni on raunioina? Näin sanoo nyt Herra Sebaot: – Katsokaa, miten teidän on käynyt: Te kylvätte paljon mutta leikkaatte vähän. Te syötte, mutta jäätte nälkäisiksi, te juotte, mutta janonne ei sammu. Te puette vaatteet yllenne, mutta teidän ei tule lämmin. Ja palkkalaisen ansio hupenee, kuin hänellä olisi reikä kukkarossa. Näin sanoo Herra Sebaot: – Katsokaa, miten teidän on käynyt!
Haggai 1:4‭-‬7

Asutko sinä “ylellisessä asunnossasi”, mutta hengellisesti olet raunioina, etkä näe hedelmää uskossasi? Ehkä olet jäänyt yksin ja talo tuntuu tyhjältä ja yksinäiseltä ilman puolisoasi.

Itse olen tämän vuoden alusta pitänyt “älä osta mitään” -vuotta. Olemme ostaneet ruokaa, polttoainetta, pari hotelliyötä, muille lahjoja ja lapsille vähän vaatteita kirpparilta. En ole ostanut itselleni vaatteita enkä taloomme sisustusjuttuja. En kyllä yleensäkään ole ostellut paljoa, joten tällaisen “älä osta mitään” -vuoden pitäminen tuntui helpolta.

Sen sijaan olen alkanut siivoamaan kaappeja. Miten paljon tavaraa ja vanhoja vaatteita saakaan heitettyä pois! (Tosin nyt kaikki kirpparit ja hyväntekeväisyyskeräyksetkin on kiinni…) On tuntunut paljon paremmalta siivota tavaraa pois kuin ostaa lisää.

Sinun ei tarvitse jumittua paikoillesi, vaikka puolisosi olisi poissa. Saatat ehkä “vain odottaa”, että puolisosi tulee takaisin, mutta oletko oikeasti valmis? Ehkä Herra on kehottanut sinua siivoamaan tai järjestelemään, antamaan enemmän omastasi (rahaa tai tavaraa) tai valmistelemaan jotakin puolisoasi varten?

Kun odotin Mikkoa takaisin, niin yhdessä vaiheessa minulle tuli vain olo, että siivoan vaatekaappiin tilaa, niin että Mikon vaatteet mahtuvat sinne, kun hän tulee takaisin (idea tuli Charlynelta). Lisäksi pidin Mikolle tyynyä valmiina makkarissa. Muutama päivä ennen kuin Mikko tuli takaisin, olin nostanut meidän hääkuvat takaisin seinälle!

Mutta tärkeämpää kuin se, että talo on valmiina, on se, että sydän on valmiina. Oletko antanut Herran puhdistaa sydämestäsi pois kaiken vihan, anteeksiantamattomuuden ja katkeruuden? Onko sydämesi täynnä myötätuntoa ja rakkautta puolisoasi kohtaan hänen teoistaan huolimatta? Herra voi täyttää sydämesi Hänen agape-rakkaudellaan.

“Te kylvätte paljon, mutta leikkaatte vähän.” Oletko yrittänyt rukoilla, yrittänyt paastota, yrittänyt odottaa, yrittänyt sitä ja tätä, mutta ilman kunnon tuloksia? Oletko jumissa? Miksi ylipäätään rukoilet ja luet Raamattua? Siksi että Jumala toisi puolisosi takaisin? Vai siksi että vietät aikaa Herran kanssa ja haluat kuulla, mitä Hän puhuu sinulle? Jumala rakastaa sinua ja haluaa viettää aikaa sinun kanssasi. Hän haluaa kertoa sinulle, mikä Hänen suunnitelmansa on, eikä sinun tarvitse olla jumissa. Jos odotat vain tulevaisuutta, et voi iloita tästä hetkestä. Elä tänään Herran kanssa! Ja Hän kyllä rakastaa sinua, vaikket tekisi yhtään mitään!

Tämä on mielestäni myös hyvää aikaa miettiä sitä, mitä oikeasti tarkoittaa seurakunta. Kysy Herralta, miten Hän haluaa sinun rakentavan seurakuntaa (Hänen huonettaan) tänä päivänä. Seurakunta olemme me, eikä meidän tarvitse rajoittua kirkkoihin ja rakennuksiin. Voisitko ehkä soittaa jollekulle ja kysellä kuulumisia tai rukoilla jonkun puolesta? Tai lähettää jollekulle kirjeen tai kirjan postissa? Lopeta uutisten lukeminen, mikä lisää vain pelkoa. Tartu Raamattuun tai lähde ulos rukouskävelylle. Me voimme levittää rauhaa ympärillemme, vaikka muut ovat peloissaan. Jumala, joka on luonut taivaan ja maan, on meidän kanssamme!

Se, joka on teissä, on suurempi kuin se, joka on maailmassa.
1 Joh 4:4

Kirjoita minulle, jos tästä heräsi joitakin ajatuksia 😊 rukoillaan yhdessä tuhlaajien ja seurakunnan puolesta!

Raisa

Katso uusimmat julkaisut TÄÄLTÄ