Kuule neuvoa, ota ojennus varteen, että olisit vastedes viisaampi. Monet ovat miehen mielessä ajatukset, mutta Herran neuvo pysyy.
Sananl 19:20-21

Harva se päivä kuulemme tämän kysymyksen mieheltä tai naiselta, joka on saanut avioeropaperit. Haluamme sanoa korostetun vastauksen tuohon kysymykseen. Tarvitsetko asianajajaa? Me emme tiedä vastausta, eikä kukaan mies tai nainen tämän maan päällä. Vain Herra, sinun Jumalasi, tietää, mitkä Hänen suunnitelmansa ovat perheellesi.

Meidän avioliittoomme tuli ero ennen kuin se eheytyi. Se ei millään tavalla tehnyt eheytymistä vaikeammaksi. Sinun tulee kysyä Jumalalta, tarvitsetko asianajajaa, eikä kuunnella neuvoja keneltäkään muulta. Jos kysyt Häneltä, Jumala antaa oman vastauksensa eikä ihmisten ehdotuksia, jotka voisivat olla väärin. Rejoice Marriage Ministries ei anna ohjeita lakiasioihin, emmekä sano ihmisille avioeron kynnyksellä, että heidän pitäisi tai ei pitäisi palkata asianajajaa.

Olemme kuitenkin huolestuneita kuulessamme, että joku seurasi ohjeita joltakin toiselta ihmiseltä, ei palkannut asianajajaa ja joutui sitten kävelemään ulos oikeussalista menetettyään kotinsa, rahansa ja lapsensa. On suuri ero siinä, palkataanko asianajaja avioeron hakemista varten, vai etsitäänkö asianajaja puolustamaan itseään sen jälkeen, kun puoliso on hakenut avioeroa. Raamattu opettaa eron siinä, haastaako kristitty jonkun oikeuteen vai puolustaako hän itseään, kun joku muu on haastanut oikeuteen. Jos sinä olet saanut avioeropaperit, sinut on haastettu, ja sen mukana mahdollisesti kaikki sinulle arvokkaat asiat.

Oletetaan, että olisit ollut onnettomuudessa. Toinen osapuoli haastaa sinut oikeuteen ja syyttää sinua väärin perustein valheellisista tapahtumista. Jos häviäisit oikeudessa, voisit menettää kaiken mitä sinulla on. Kääntyisitkö asianajajan puoleen, jotta saisit tietää lailliset oikeutesi? On väärää opetusta, että todellinen “odottava puoliso” ei käyttäisi asianajajaa ja luottaisi vain Jumalaa olemaan asianajajansa oikeussalissa. Jos joku, joka opettaa näin, tulisi vakavasti sairaaksi, kysyisikö hän neuvoa lääkäriltä? Tiedämme, että Jumala yksin on Parantaja, joten miksi mennä lääkäriin tai sairaalaan, jos on sydänkohtaus? Herra antaa erityistä viisautta joillekin lapsistaan, jotta he voivat auttaa muita.

Viisaan opetus on elämän lähde kuoleman ansojen välttämiseksi.
Sananl 13:14

Jos olet saanut avioeropaperit, olet saanut laillisen “sydänkohtauksen”. Oikeuskäsittelyt eivät mene pois vain sen takia, että päätät olla välittämättä koko asiasta. Jos heräisit keskellä yötä meteliin ja huomaisit murtovarkaan kodissasi, mitä tekisit? Me tiedämme, että Herra suojelee lapsiaan, joten kääntäisitkö kylkeä ja jatkaisit unia? Et tietenkään! Rukoilisit samalla kun soitat apua viranomaisilta. Saatana, perheen vihollinen, on murtautunut kotiisi ja aikoo varastaa puolisosi, tavarasi ja jopa lapsesi. Kyllä, Jumala on puolustajasi ja suojelijasi, mutta sinun tulee kysyä Häneltä, haluaisiko Hän sinun etsivän laillisia neuvoja.

Typerän tie on hänen omissa silmissään oikea, mutta neuvoa kuunteleva on viisas.
Sananl 12:15

Ellet ole se osapuoli, joka aloittaa avioerokäsittelyt, asianajajan käyttäminen ei päätä avioliiton puolesta seisomistasi. Asianajajan palkkaaminen ei tee sinusta huonompaa “odottavaa puolisoa”. Jos joku sanoo niin, hän opettaa väärin oman virheellisen mielipiteensä mukaan, eikä Raamatun mukaan. Jos Herra johdattaa sinut käyttämään asianajajaa, sinun tulee rukoillen etsiä sitä miestä tai naista, joka Jumalalla on sinua varten. Jos mahdollista, asianajajasi tulisi olla kristitty, joka ymmärtää ja kunnioittaa sitä, että seisot Jumalan kanssa, että Hän parantaisi avioliittosi.

Tarvitsetko asianajajaa? Ei aavistustakaan, mutta me palvelemma Jumalaa, jolla on täydellinen vastaus – ei ainoastaan asianajajakysymykseen, vaan kaikkeen, mitä Häneltä kysyt. Käänny Hänen, älä ihmisten, puoleen tänään.

Herra, kuule, kun huudan sinua! Ole minulle armollinen, vastaa pyyntööni. Sydämeni muistaa sinun sanasi: “Etsikää minun kasvojani.”Herra, minä tahdon etsiä sinua…Herra, opeta minulle tiesi, johdata jalkani oikealle polulle, päästä minut vihamiehistäni. Älä jätä minua heidän armoilleen! He ovat julmia syyttäjiä, vääriä todistajia. Minä uskon, että saan yhä kokea Herran hyvyyttä elävien maassa. Luota Herraan! Ole luja, pysy rohkeana. Luota Herraan!
Ps 27:7-8, 11-4

Meillä on myös kirja “Your Father Knows Best” (Isäsi tietää parhaiten), jossa kerrotaan odottavien puolisoiden voittotarinoista, kun he ovat olleet oikeuskäsittelyissä. Tässä kirjassa on myös 10 sivua Charlynen suosikkiraamatunkohtia oikeuskäsittelyä varten.