Bob ja minä haluamme jakaa hartaustekstin Dennis Wingfieldiltä, joka kirjoittaa “Standing Firm” viikottaista hartaustekstiä miehille Rejoice Marriage Ministries:llä. Hän kirjoitti erinomaisen opetustekstin siitä, mitä Jumala sanoo avioliiton pysyvyydestä:

Mitä Jumala sanoo avioliitosta (What God has to say about marriage)

Joka viikko saamme sähköposteja, joissa kysytään kysymyksiä Jumalan tahdosta tietyn avioliiton suhteen. Jokainen henkilö kirjoittaa sen mukaan, mitä he tietävät Jumalan Sanan sanovan avioliitosta, MUTTA heidän olosuhteensa ovat nämä ja nämä ja sen takia he voivat tehdä tätä ja tätä, kaikki Jumalan sanan vastaisesti. Nämä kommentit ovat saaneet minut miettimään, ymmärtävätkö nämä ihmiset todella, mitä Jumalan Sana sanoo avioliitosta, avioerosta ja uudelleen avioitumisesta. Sen määrän perusteella mitä saan sähköpostia aiheesta, minusta tuntuu siltä että Jumalan käskyjen kertaaminen avioliittoon liittyen on paikallaan.

Ensimmäinen este johon törmään on käsitys, että Jumalan käskyt eivät päde ei-uskoviin. Jumala on luonut universumin ja kaiken mitä siinä on. Hänen lakinsa, jotka koskevat Hänen luomistyötään, eivät ole riippuvaisia henkilön sydämen tilasta. Jumalan lait pätevät niin ei-uskoviin kuin uskovaisiinkin. Tekosyy “Olin ei-uskova, kun olin naimisissa kolme kertaa” ei vapauta tätä henkilöä Jumalan laista, joka koskee avioliittoa ja avioeroa. Kun meillä on tällainen ymmärrys Jumalan lakien soveltuvuudesta, mitä Hänellä on sanottavanaan avioliiton liitosta?

Herra Jumala sanoi: ‘Ei ole hyvä ihmisen olla yksinään. Minä teen hänelle kumppanin, joka sopii hänen avukseen.’
(1 Moos 2:18)

Kun Jumala loi miehen yhteyteen kanssaan, Hän loi myös naisen, jotta miehellä olisi sopiva kumppani.

Mutta ihmiselle ei löytynyt sopivaa kumppania. Silloin Herra Jumala vaivutti ihmisen syvään uneen ja otti hänen nukkuessaan yhden hänen kylkiluistaan ja täytti kohdan lihalla. Herra Jumala teki tästä kylkiluusta naisen ja toi hänet miehen luo. Ja mies sanoi: Tämä se on! Tämä on luu minun luustani ja liha minun lihastani. Naiseksi häntä sanottakoon: miehestä hänet on otettu.
(1 Moos 2:20-23)

Jumala asetti avioliiton lahjana Aatamille ja Eevalle. Heidät oli tehty täydelliseksi toisilleen. Avioliitto ei ollut ihmisen tai minkään kulttuurin luomus. Jumala loi sen siunatakseen lapsiaan. Jumala ottaa avioliiton vakavasti. Seuraava jae osoittaa Jumalan näkökulman ja Hänen toiveitaan luomalleen avioliiton liitolle…

Siksi mies jättää isänsä ja äitinsä ja liittyy vaimoonsa, niin että he tulevat yhdeksi lihaksi.
(1 Moos 2:24)

Vanhassa testamentissa avioero, uudelleen avioituminen ja moniavioituminen olivat hiipineet juutalaisten kulttuuriin. Jeesus huomioi tämän asian sanoessaan:

Hän vastasi heille: “Ettekö ole lukeneet, että Luoja alun perin teki ihmisen mieheksi ja naiseksi?” Ja hän jatkoi: “Sen tähden mies jättää isänsä ja äitinsä ja liittyy vaimoonsa, niin että nämä kaksi tulevat yhdeksi lihaksi. He eivät siis enää ole kaksi, he ovat yksi. Ja minkä Jumala on yhdistänyt, sitä älköön ihminen erottako.
(Matt 19:4-6)

Ihmiset, jotka yrittivät kyseenalaistaa Jeesusta, yrittivät huijata hänet puhumaan juutalaisten lakeja ja käytäntöjä vastaan painostamalla Häntä siitä, miten Mooses salli avioeron…

Fariseukset kysyivät häneltä: “Miksi sitten Mooses on säätänyt, että jos mies hylkää vaimonsa, hänen on annettava tälle erokirja?” Hän vastasi: “Mooses antoi teille luvan hylätä vaimonne, koska te olette niin kovasydämisiä. Mutta alun perin ei ollut niin. Minä sanon teille: se, joka hylkää vaimonsa… ja menee naimisiin toisen kanssa, tekee aviorikoksen.
(Matt 19:7-9)

Muutamassa lauseessa Jeesus vahvistaa Jumalan alkuperäisen suunnitelman avioliitolle… yksi mies, yksi nainen, koko elämän. Hän sanoo myös, että avioero ja uudelleen avioituminen on aviorikoksen SYNTI. Jottet ajattelisi, että uudelleen avioituminen on kertaluontoinen aviorikosteko:

Kesken kaiken toivat lainopettajat ja fariseukset paikalle naisen, joka oli joutunut kiinni aviorikoksesta. He asettivat hänet Jeesuksen eteen ja sanoivat: “Opettaja, tämä nainen on avionrikkoja, hänet tavattiin itse teossa. Mooses on laissa antanut meille määräyksen, että tällaiset on kivitettävä. Mitä sinä sanot?”  He puhuivat näin pannakseen Jeesuksen koetukselle ja saadakseen sitten aiheen syyttää häntä. Mutta Jeesus kumartui ja kirjoitti sormellaan maahan. Kun he tiukkasivat häneltä vastausta, hän suoristautui ja sanoi: “Se teistä, joka ei ole tehnyt syntiä, heittäköön ensimmäisen kiven.” Hän kumartui taas ja kirjoitti maahan. Jeesuksen sanat kuultuaan he lähtivät pois yksi toisensa jälkeen, vanhimmat ensimmäisinä. Kansan keskelle jäi vain Jeesus ja nainen. Jeesus kohotti päänsä ja kysyi: “Nainen, missä ne kaikki ovat? Eikö kukaan tuominnut sinua?” “Ei, herra”, nainen vastasi. Jeesus sanoi: “En tuomitse minäkään. Mene, äläkä enää tee syntiä.”
(Joh 8:3-11)

Tätä tarinaa käytetään usein osoittamaan, että me kaikki olemme syntisiä, emmekä saa tuomita muita heidän synneistään. Se näyttää myös Jumalan armon syntisille, kun Hän antaa anteeksi meidän tekosemme. Älä kuitenkaan jätä huomiotta Jeesuksen sanoja tarinan viimeisessä jakeessa “Mene, äläkä enää tee syntiä.” Jeesus ei sanonut tälle naiselle “Aviorikoksen syntisi on anteeksiannettu, mene ja jatka mitä olitkin tekemässä.” Ei, Jeesus odottaa, että käännymme pois syntisestä elämästämme, kun tajuamme, että tekomme eivät ole yksimielisiä niiden käskyjen kanssa, jotka meille on annettu Jumalan Sanassa. Eli jos avioliitto on pysyvä liitto Jumalan Sanan mukaan, niin mitä Jumala sanoo avioerosta?

Minä vihaan eroa, sanoo Herra, Israelin Jumala.
(Mal 2:16)

Laki sitoo naimisissa olevan naisen mieheensä niin kauan kuin tämä on elossa. Mutta jos mies kuolee, nainen vapautuu siitä laista, joka sitoi hänet mieheen. Jos hän miehensä eläessä antautuu toiselle miehelle, hän on avionrikkoja. Mutta miehensä kuoltua hän on vapaa lain määräyksestä eikä tee aviorikosta, jos menee naimisiin toisen miehen kanssa.
(Room 7:2-3)

Eli Jumala vihaa avioeroa, vain kuolema rikkoo avioliiton ja uudelleen avioituminen, kun puoliso on vielä elossa, on aviorikos. Miksi tämä on niin vaikeaa ymmärtää? Miksi niin moni eroaa ja menee uudelleen naimisiin kirkossa, kun Raamattu nimenomaan kieltää sen? Jumala ei ole iloinen niistä, jotka kirkossa saarnaavat teologiaa Hänen Sanaansa vastaan.

Mutta jos joku johdattaa lankeemukseen yhdenkin näistä vähäisistä, jotka uskovat minuun, hänelle olisi parempi, että hänen kaulaansa pantaisiin myllynkivi ja hänet upotettaisiin meren syvyyteen.
(Matt 18:6)

Huolimatta selkeästä opista avioeroa vastaan, sitä silti tapahtuu. Mitä Jumalan Sana sanoo niille, jotka ovat eronneet?

Naimisissa oleville taas annan käskyn, en minä vaan Herra: vaimo ei saa erota miehestään. Jos hän kuitenkin eroaa, olkoon menemättä enää naimisiin tai sopikoon miehensä kanssa. Samoin ei mies saa erota vaimostaan.
(1 Kor 7:10-11)

Jumala antaa eronneelle kaksi valintaa: sopiminen tai pysyminen naimattomana. Ainoa syy, joka antaa henkilölle mahdollisuuden uudelleen avioitumiseen, on puolison kuolema. Miksi saarnastuolit ovat hiljaa tästä selkästä opetuksesta Jumalan Sanasta? Herra, anna anteeksi niille, jotka opettavat sinun Sanaasi vastaan.

Lopuksi, monet sanovat, että Herra on kehottanut heitä luovuttamaan avioliitossaan, lopettamaan avioliiton puolesta seisomisen ja usein menemään uudelleen naimisiin. Jos kuulemasi asia on todella Jumalalta, tarkista se Hänen Sanastaan. Jumala ei voi olla ristiriidassa itsensä kanssa. Jos kuulemasi on eri mieltä Jumalan Sanassa olevien käskyjen kanssa, se EI ole Jumalalta.

Saatana haluaa niin kovasti, että luovuttaisit avioliittosi suhteen. Miksi hän toivoo sitä? Koska hän tietää, että jos hän rikkoo perheesi, niin taistelu ei ole vielä ohi, jos jatkat seisomista avioliittosi puolesta. Hän tietää, että lopussa hän häviää, kun sinä seisot yhteisymmärryksessä Jumalan kanssa avioliittosi parantumisen puolesta. Mitä tahansa hän tekeekin saadakseen sinut horjahtamaan pois Raamatullisesta opetuksesta, auttaa häntä varmistamaan voittonsa. Ainoa tapa, miten Saatana pystyy hyökkäämään Jumalaa vastaan, on Jumalan lasten tottelemattomuuden kautta. Muista, sinut on kukistettu vain silloin, kun luovutat.

Jatka taistelemista ja rukoile kotisi puolesta. Älä anna pahan eksyttää sinua luovuttamaan. Älä usko siihen valheeseen, että Jumalalla on sinulle joku parempi. Jumalalla on sinulle joku parempi; sinun yhden lihan kumppanisi, sitten kun Hän puhdistaa hänet ja tuo hänet kotiin. Seison yhteisymmärryksessä kanssasi, rukoilen sinun ja puolisosi puolesta. Sinulle on varastossa monet siunaukset, kun olet kuuliainen vihkivaloillesi ja Jumalan käskyille Hänen Sanassaan.

Jos te rakastatte minua, te noudatatte minun käskyjäni.
(Joh 14:15)

5 vastausta

  1. Hei. Miten sitten suhtautua semmoiseen kun äiti on hyljännyt avioliittonsa, koko perheen ja miehensä ja on laittanut avioeron vireille? Äiti on ottanut uuden aviomiehen, ja entinen puoliso on syvästi masentunut ja rikki eikä ole valmis itse aloittamaan uutta elämää, onko Jumalan tahto yhdistää tämän pariskunnan takaisin yhteen? Koska he ovat olleet aviopari.

    1. Hei, kiitos kysymyksestäsi. Yllä olevassa vastauksessa on käsitelty avioliiton pysyvyyttä mielestäni kattavasti. Olipa kyseessä minkälaiset olosuhteet tahansa: aviorikosta, pettämistä, huumeita, alkoholia, masennusta, rahaongelmia… MIKÄÄN ei ole Jumalalle liian vaikeaa hoitaa! Ja tällä nettisivulla haluan auttaa ja opastaa ihmisiä uskomaan ja rukoilemaan perheidensä ja avioliittojensa puolesta. Meidän on myös tärkeää tietää ja ymmärtää totuus avioliitosta ja sen pysyvyydestä, jotta tiedämme rukoilevamme Jumalan tahdon mukaisia asioita. Raamatun mukaan ensimmäinen avioliitto on pysyvä kuolemaan asti. “He eivät siis enää ole kaksi, he ovat yksi. Ja minkä Jumala on yhdistänyt, sitä älköön ihminen erottako.” (Matt 19:6) Mutta tärkeämpää kuin avioliiton eheytyminen on se, että jokaisen ihmisen oma henkilökohtainen suhde Jumalaan eheytyy. Aviorikos, avioeron hakeminen, perheen hylkääminen yms. ovat ihmisen omia hätäratkaisuja ja merkkejä siitä, että ollaan menossa väärään suuntaan ja poispäin Jumalan tahdosta.
      Siunausta!
      Raisa

  2. Entä jos on eronnut useasti -ja taas on ero vireillä? Pitäisikö pysyä yksin siitäkin huolimatta että on yhteisiä lapsia viimeisimmän(kin) aviopuolison kanssa?

    – What if you’ve divirced multiple times, first as a non believer and then as a believer -the case I’m referring to the hosband didn’t want the last divorce. Divorce is not yet legally binding but the wife already is in a new relationship. They have children in common. Both are believers. The hosband also has older children from the other marriages. It is also the wifes second marriage.

    The children they have naturally suffer from the divorce.

    Your teaching is then that this couple should both stay unmarried for the rest of their lives (until the death of their former spouses)?

    1. Hei, kiitos kysymyksestä! Raamatun mukaan ensimmäinen avioliitto on pysyvä. Yksi mies + yksi nainen = yksi avioliitto kuolemaan asti. Aviorikos on sitä, että ensimmäisen puolison eläessä antautuu toiselle miehelle tai naiselle. Tällöin on siis kyseessä “aviorikosliitto”. Miten voisi olla liitossa jonkun toisen kanssa, jos on sidottu ensimmäiseen puolisoonsa?

      “Jos hän miehensä eläessä antautuu toiselle miehelle, hän on avionrikkoja.” (Room 7:3)
      “Vaimo ei saa erota miehestään. Jos hän kuitenkin eroaa, olkoon menemättä enää naimisiin tai sopikoon miehensä kanssa.” (1 Kor 7:10-11).

      Jumalan sana ei muutu sen mukaan, kuinka monta aviopuolisoa on ollut, kuinka paljon uskoa on ollut, kuinka monta lasta on kenenkin kanssa… Lapset ovat viattomia sivu-uhreja erotilanteissa ja joutuvat kärsimään tarpeettomasti.

      Mitä sitten pitäisi tehdä? En minä tiedä. Haluan puhua siitä, mitä Raamattu opettaa avioliitosta, mutta Jumala on se, joka tietää, miten pitää toimia kussakin tilanteessa. Anna Herran vastata, mitä pitäisi tehdä. Itse voin vain Raamatun perusteella sanoa, että ensimmäinen avioliitto on voimassa kuolemaan asti.

      Otan esimerkin parannuksenteosta. Jos on varastanut jotakin ja katuu sitä, niin voiko pitää varastamansa asian ja vain pyytää anteeksi? Ei tietenkään! Parannuksenteko on sitä, että palauttaa varastamansa asian takaisin. Jos sitten on “varastanut” jonkun puolison, vaikka se ei hänelle kuulu, niin parannuksenteko on sitä että palauttaa sen takaisin. Ja vaikka olisi lapsia tämän “varastetun” puolison kanssa, niin ei se oikeuta pitämään varastettua asiaa itsellään.

      Herra haluaa eheyttää ja parantaa. Jumalan Pyhä Henki on se, joka neuvoo, mitä tehdä vaikeassa ja mutkikkaassa tilanteessa. Hän voi korjata kaikki ongelmat ja oikaista kaikki solmut. Hän haluaa meidän elävän pyhyydessä. Me saamme luottaa Jumalaan ja Raamattuun, ja saamme luottaa siihen, että kun teemme oikein ja elämme Sanan mukaan, niin se on paras vaihtoehto kaikille osapuolille. On tärkeää pitää huolta lapsista, etteivät he tunne itseään hylätyiksi.

      Kukaan ihminen ei voi sanoa toiselle, miten pitäisi tehdä tai olla tekemättä. Silloin sokea taluttaa sokeaa. Mutta kun Jumalan Pyhä Henki ohjaa ja opastaa, niin silloin ollaan oikealla tiellä. Tärkeintä on oma henkilökohtainen suhde Jeesukseen.

      Näiden nettisivujen kautta haluan rohkaista ihmisiä henkilökohtaiseen suhteeseen Jeesuksen kanssa, rukoilemaan puolisonsa ja avioliittonsa puolesta ja oppimaan tuntemaan Jumalan sanaa. Toivottavasti sait apua tästä vastauksesta. Rukoilen puolestasi!

      Siunauksin,
      Raisa

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *