Mutta pyytäköön uskossa, lainkaan epäilemättä. Joka epäilee, on kuin meren aalto, jota tuuli ajaa sinne tänne. Älköön sellainen luulko saavansa Herralta mitään. kahtaalle horjuva ihminen, epävakaa kaikessa mitä tekee.
Jaak 1:6-7

Meidän kaikkien pitää joskus kirjoittaa irtisanomiskirje. Irtisanoudutaan töistä. Erotaan kirkosta. Jopa presidentit ja pastorit kirjoittavat irstisanomiskirjeitä. Jotkut irtisanomiskirjeet ovat sivujen mittaisia ja toiset ovat vain kahden sanan mittaisia: “Minä lopetan”. Pituudesta tai sanoista huolimatta niissä sanotaan, ettei haluta enää tehdä sitä työtä, jota oli palkattu tekemään. Jotkut jopa irtisanoutuvat siitä, mitä Jumala on kutsunut heitä tekemään. Miksi ihmiset irtisanoutuvat? Usein sen takia, että jotakin on muuttunut työtehtävissä. Työstä on tullut pettymys. Tuntuu, että on huijattu raha-asioissa, työtyytyväisyydessä, huomioimisessa, ylentymisessä, tai jossain muussa. Jotkut irtisanoutuvat ottaakseen uuden aseman vastaan. On ihmeellistä, kuinka joku voi irtisanoutua ja ottaa uuden työn tuplapalkalla ja puolella työmäärällä, mutta ennen pitkää monet haluavat vanhan työnsä takaisin. Jotkut ihmiset irtisanoutuvat tehdäkseen Jumalan tahdon.

Charlyne irtisanoutui oltuaan 25 vuotta töissä samojen lääkäreiden kanssa ja alkoi tekemään kokoaikaista palvelutyötä. Toimitusjohtajat ja siivoojat ovat irtisanoutuneet monien rukousten ja itsetutkistelun jälkeen, jotta voisivat tehdä Jumalan työtä. Vaimolleni ja kaikille tässä ryhmässä irtisanoutuminen on positiivinen asia. Se antaa henkilölle paremman mahdollisuuden suorittaa Jumalan tahtoa elämässään. Oletko sinä ikinä irtisanoutunut töistä? Mieti irtisanoutumiskirjettäsi? Kiititkö siinä yritystä heidän osuudestaan sinun palkkaamisessasi? Oliko se viimeinen niitti ympärillä oleville ihmisille? Vaimoni kanssa haluamme, että jokainen odottava puoliso, jonka Jumala suo tehdä työtä kanssamme, kasvaisi ylöspäin enemmän Kristuksen kaltaisuuteen. Tunnen hengessäni, että joidenkin odottavien puolisoiden tulee pyytää anteeksi sitä, miten he ovat jättäneet työnsä.

Jumala on kutsunut sinut tekemään työtä Hänelle. Sitä sanotaan seisomiseksi tuhlaajapuolison pelastuksen puolesta. Tunnit ovat pitkiä ja teillä on ehkä vain vähän yhteydenpitoa toisiinne. Korvaus saattaa olla pientä, mutta todelliset palkkiot ovat iankaikkisia. Avioliiton puolesta seisomisen työ voi vaikuttaa tuleviin sukupolviin. Se voi tarkoittaa menestystä tai epäonnistumista lastesi elämässä. Jatkuvat koulutusmahdollisuudet ovat loputtomia, kun Jumala paljastaa enemmän Itseään sinulle. Mahdollisuus ylennykseen on luvattu, kun kasvat kristittynä enemmän Jeesuksen Kristuksen kaltaiseksi. Jumala lupaa, että Hän antaa sinulle kaiken, mitä tarvitset tähän avioliiton puolesta seisomisen työhön, jos vain seuraat Hänen Ohjekirjaansa, Raamattua. Avioliiton puolesta seisomisen työssä on tärkeää, että sinulla on päivittäinen yhteys Jumalaan rukouksen kautta. Edustat suurinta, voimallisinta ihmisryhmää, joka on ikinä elänyt, eli seurakuntaa. Sinulta odotetaan siis paljon käytöksessä, pukeutumisessa ja asenteissa.

Miksi kukaan kirjoittaisi irtisanoutumiskirjettä Jumalan kutsumaan työhön ja seisomiseen tuhlaajapuolison puolesta? Emme tiedä, mutta saamme sellaisia kirjeitä viikottain. Joku tuntee, että Jumala ei ole tehnyt mitä on luvannut, joten he kirjoittavat avioliittosivustolle, että aikovat lopettaa avioliiton puolesta seisomisen. Emme ole ikinä ymmärtäneet, miksi me saamme näitä irtisanoutumiskirjeitä. Mehän olemme vain avustajia, teemme niitä tehtäviä, joita Jumala on ohjannut meitä tekemään. He eivät irtisanoudu meiltä; he irtisanoutuvat Jumalalta. Mietin, ovatko he kertoneet Jumalalle saman, mitä kertovat meille irtisanoutumiskirjeessään. Monet heistä käyttävät samoja fraaseja:

“Tämä on liian vaikeaa!” – Mikä on liian vaikeaa? Elää kristillistä elämää ja totella Raamattua, rukoilla tuhlaajapuolisoa tekemään parannusta (kääntymään) ja tulemaan henkilökohtaiseen suhteeseen Jeesuksen kanssa?
“Minuun sattuu liikaa” – Miten luovuttaminen Jumalan suhteen saa sinut tuntemaan itsesi yhtään paremmaksi?
“Kaikki sanovat, että minun pitäisi…” – Miksi kuuntelet kaikkia? Sinun pitäisi kuunnella Jumalaa. Mitä Hän sanoo sinulle?
“Mistä tiedän, että…?” – Onko Jumala antanut sinulle lupauksia?
“Ansaitsen olla onnellinen” – Todellakin! Juuri sen takia Jumala tekee työtään, siirtää näkymättömiä vuoria, jotta avioliittosi voisi eheytyä.
“Ansaitsen jonkun paremman.” – Niin ansaitset. Sen takia Jumala muuttaa puolisoasi (ja sinua) päivä kerrallaan, kaikin tavoin.
“Minä…, Minä…, Minä…” – Jokaisen odottavan puolison irtisanomiskirjeessä tavaramerkki numero yksi on ylenmääräinen persoonapronominin “minä” käyttö. Entä Hän? Onko onnellisuutesi tärkeämpää kuin perheesi pyhyys? Millä on väliä kahden sukupolven päästä?
“Minun pitää mennä eteenpäin.” – Menetkö eteenpäin kohti Jumalaa vai poispäin Hänestä? Ollaan rehellisiä. On todella epätodennäköistä, että irtisanoutumisesi avioliiton puolesta seisomisessa saa sinut enemmän Jeesuksen kaltaiseksi, kun katsotaan vuosi eteenpäin.
“Tapasin jonkun toisen.” -Oletko tavannut Jeesustani, joka parantaa avioliittoja ja muuttaa sydämiä? Oletko kohdannut, mitä Hänen Sanansa sanoo avioliitosta ja avioerosta? (“Mitä Hänen Sanansa sanoo” ei ole sitä, mitä joku kertoo sinulle, että Sana sanoo, vaan mitä olet löytänyt viettäessäsi aikaa yksin Jumalan kanssa.)

Veljeni, pitäkää pelkkänä ilona niitä monenlaisia koettelemuksia, joihin joudutte. Tehän tiedätte, että kun uskonne selviytyy koetuksesta, tämä kasvattaa teissä kestävyyttä. Ja kestävyys johtakoon täydelliseen tulokseen, jotta olisitte täydellisiä ja eheitä, ette vajaita miltään kohden.
Jaak 1:2-4

Olemme Charlynen kanssa tehneet palvelutyötä jätettyjen puolisoiden kanssa yli 15 vuotta. Havaintojemme perusteella voimme antaa sinulle koosteen niistä ihmisistä, jotka lähettävät meille irtisanomiskirjeitä. Parissa kolmessa vuodessa, kun he odottivat olevansa niin onnellisia, he ovat onnettomia. Monet jopa alkavat uudelleen seisoa avioliittonsa puolesta, mutta kiertoreitiltä on tullut mukaan tavaraa. Jotkut ovat astuneet uuteen suhteeseen, vaikka tiesivät totuuden uudelleen avioitumisesta. Juuri nyt kahdeksan ihmistä tulee mieleeni. He olivat kaikki joskus tuhlaajia, mutta nyt odottavia puolisoita. Mitä tapahtui? Puoliso, joka seisoi heidän puolestaan, irtisanoutui, ja kun tuhlaaja “tuli järkiinsä”, ei ollut ketään kenen luokse palata.

Olosuhteesi juuri nyt eivät ole mitään niihin vuosiin verrattuna, kun vihollinen aiheuttaa tuhoa, joka tuntuu aina tulevan irtisanoutumisen jälkeen. Kun irtisanoudut odottamisesta, sanot avoimesti Saatanalle, että sinusta tuntuu, ettei Jumalalla ole voimaa. Siitä seuraa hyökkäys toisensa perään sinua, puolisoasi ja perhettäsi kohtaan. Jos lakkaat rukoilemasta tuhlaajasi puolesta, kuka rukoilee? Miten he ikinä tulevat Kristuksen luokse? Pelissä on paljon enemmän kuin nykyinen onnellisuutesi.

Kirjoitin ensimmäisen irtisanoutumiskirjeeni, kun olin kahdeksantoistavuotias. Lopetin työni isossa hautaustoimistoketjussa. Kuten monet odottavat puolisot, mietin mielessäni jotakin parempaa, joten olin luovuttamassa. Sinä päivänä kun hautaustoimistojen omistaja luki irtisanomiskirjeeni, hän vei minut ambulanssin takaosaan ja istui vastakkaiselle sängylle. Hän katsoi minua suoraan silmiin ja sanoi: “Bob, haluan puhua sinulle niin kuin omalle pojalle.” Hän ei yrittänyt suostutella minua jäämään, mutta puhui joitakin faktoja, joita ylenkatsoin. Puolessa tunnissa irtisanomiskirjeeni oli revitty. Tänä kesänä tuosta tapahtumasta on 41 vuotta, enkä ikinä unohda sen miehen sanoja. Kun jollakulla niin tärkeällä ihmisellä oli henkilökohtainen kiinnostus ajatella minun parastani ja menestystäni pitkällä tähtäimellä, se kosketti minua. Oletko sinä samassa paikassa tänä päivänä? Oletko aloittanut kirjoittamaan irtisanomiskirjettäsi avioliiton puolesta seisomisesta muutaman kerran? Jos niin, rukoilen, että annat Jumala katsoa sinua ja sanoa “Haluan puhua sinulle niin kuin omalle lapselleni.”

Rukoilen vilpittömästi, että tajuat Jumalan olevan sinun puolellasi ja että repisit tuon kirjeen. Nyt, palataanpa takaisin avioliiton puolesta seisomiseen! Olemme Charlynen kanssa täällä ja valmiina kantamaan oman osuutemme taakasta, jos olet uskollinen sille työlle, johon Jumala on sinut kutsunut.

“Autuas se, joka koettelemuksessa kestää. Sen kestettyään hän on saava voitonseppeleeksi elämän. Jumala on sen luvannut niille, jotka häntä rakastavat.” Jaak 1:12 Sinnittele.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *