Kaikki tuntevat Sananlaskujen luvun 31 naisen, mutta oletko ikinä kuullut 5. Mooseksen kirjan luvun 24 vaimosta (“Deuteronomium 24 vaimo”)? Raamatuntutkijat kertovat, että avioero ja uudelleenavioituminen eivät ole kovin täsmällisiä asioita Raamatussa. Me tiedämme, että Jumala “vihaa eroa” (Malakia 3), ja että Hänen parhaansa on yksi mies yhdelle naiselle eliniäksi. Tämän lisäksi Jumala on näyttänyt jättävän paljon tulkinnanvaraa, ehkä salliakseen sotkuiset verkot, joihin Hänen lapsensa usein takertuvat. Ensimmäiset jakeet 5. Mooseksen kirjassa luvussa 24, jotka käsittelevät avioeroa ja uudelleenavioitumista, eivät kuitenkaan ole sellainen kappale. Kun käytetään aikaa kappaleen tutkimiseen, Jumalan laki tuosta aiheesta 5. Mooseksen kirjassa on selkeä.

Meihin otetaan yhteyttä aika ajoin, kun jollekin harhaanjohdetulle puolisolle on kerrottu tuo yksi jae, jonka takia hän ei voisi lähteä aviorikosliitosta ja palata takaisin liiton puolisonsa luokse. Jotka sanovat noin, ottavat jakeen irralleen asiayhteydestään, eivätkä useimmat osaa edes lainata sitä oikein. He kuulevat vain:

“…edellinen aviomies, joka lähetti naisen pois, ei saa ottaa häntä uudelleen vaimokseen; nainen on tullut hänelle saastaiseksi, ja sellainen liitto on Herran silmissä iljetys. Älkää tahratko sellaisella synnillä maata, jonka Herra, teidän Jumalanne, antaa omaksenne.” (Jae 4)

Jos oikealla tavalla haluat ottaa minkä tahansa raamatunkohdan käyttöön elämässäsi, sinun täytyy huomioida jakeet myös ennen ja jälkeen. Katsotaanpa tätä koko kappaletta selkeydeksi:

Jos avioliiton solminut mies lakkaa pitämästä vaimostaan havaittuaan hänessä jotakin epämieluista, hän voi kirjoittaa vaimolleen erokirjan ja lähettää hänet luotaan. Jos nainen hänen luotaan lähdettyään menee toisen miehen vaimoksi ja tämäkin mies alkaa vieroa häntä, kirjoittaa erokirjan ja lähettää hänet luotaan tai jos tämä mies kuolee, edellinen aviomies, joka lähetti naisen pois, ei saa ottaa häntä uudelleen vaimokseen; nainen on tullut hänelle saastaiseksi, ja sellainen liitto on Herran silmissä iljetys. Älkää tahratko sellaisella synnillä maata, jonka Herra, teidän Jumalanne, antaa omaksenne. (Jakeet 1-4)

Mitä tarkoittaa “jotakin epämieluista”? Se ei voi tarkoittaa aviorikosta, koska silloin nainen olisi kivitetty hengiltä, ja kuolleen naisen palaaminen takaisin aviomiehensä luokse ei olisi mikään juttu (2 Moos 20:14). Se ei koske tuhlaaja-aviomiehen tekoja, koska Jumala viittaa nimenomaan “vaimoon”.

Mitä tarkoittaa “jotakin epämieluista”? Joissakin käännöksissä sanaa “saastainen” käytetään “jotakin epämieluista” tilalla. Hepreankielinen sana, josta tuo sana tulee, on “arwah”, joka tarkoittaa “häpeää” tai “häpäisyä”. Varhaiset rabbit eivät osanneet päättää, mikä oli “saastaista”, mutta sen arvellaan olevan alastomuutta, häpäisyä tai jokin muu saastainen seksuaalinen teko, mutta ei aviorikos.

Koskeeko tämä kappale edes sinua? Katsotaanpas. Jos murehdit 5. Mooseksen kirjan lukua 24, sinun täytyy olla (1) vaimo, (2) josta aviomies otti eron (3) seksuaalisen saastaisuuden takia, joka toi häpeää perheelle, mutta joka ei ollut aviorikos. Meidän sähköpostilistallamme on useampi tuhat ihmistä ja tunnemme vaimoni kanssa useimpien tarinat henkilökohtaisesti, enkä muista yhtään “Deuteronomium 24 vaimoa”! Surullista kyllä, me tunnemme joitakin, jotka olisi kivitetty siihen aikaan, kun Moosekselle annettin nämä lait.

Nämä lait annettiin aikana, jolloin egyptiläiset “erosivat” vaimoistaan vain sanomalla sen heille. Egyptiläisillä oli sopimuksia jokaiselle elämänalueelle paitsi avioeroon. Seurauksena naisia ja lapsia hylättiin, eikä heille jäänyt mitään. Israelilaiset ottivat mallia egyptiläisten avioerosta. Monista “eronneista” vaimoista tuli pakon edessä prostituoituja, jotta he saisivat ruokaa perheelleen.

Tämä kappale näyttää olevan Jumalan tapa selvittää miehen “kovasydämisyyttä” avioerossa. Mitä muualla Raamatussa sanotaan palaamisesta takaisin liiton puolison luokse?

Näin sanoo Herra: “Jos mies on ottanut eron vaimostaan ja tämä on lähtenyt hänen luotaan ja sen jälkeen ollut naimisissa toisen kanssa, ei mies enää saa ottaa häntä vaimokseen. Jos hän ottaisi, se loukkaisi tämän maan pyhyyttä. Sinä, Israel, olet pettänyt minua monien rakastajien kanssa. Sinäkö siis saisit palata minun luokseni! Näin sanoo Herra.
(Jer 3:1)

Sanoisiko Jumala “Ei” Israelille, kun he halusivat palata Hänen luokseen? Ei todellakaan. Raamatunselityksissä puhutaan ankaraa vastustusta ylläolevasta kappaleesta, mutta Herra hyväksyy aina kansansa takaisin. Kuinka sitten me voisimme sanoa, että aviomiehen olisi kiellettyä saada liiton vaimonsa takaisin? Efesolaiskirjeessä luvussa 5 opetetaan, että avioliitto täällä maan päällä kuvastaa Jumalan ja Hänen seurakuntansa suhdetta. On vakava vääryys ohjeistaa kärsivää puolisoa, että Jumala ottaa takaisin niin henkilön kuin kansankin, joka on ollut uskoton Häntä kohtaan, mutta että liiton puolisomme ei voisi tehdä niin.

“Deuteronomium 24 vaimon” tapaus ei ole täydellinen ennen kuin tunnustamme avioliiton liiton. Jos vaimo on naimisissa (liitossa) yhden miehen kanssa, hänen ei ole mahdollista perustaa toista liittoa toisen miehen kanssa. Hän on aviorikoksessa, ei naimisissa toisen miehen kanssa. Tässä vaiheessa elämän tie lavenee Jumalan armolla. On tuhat ja yksi asiaa, joita on saattanut tapahtua. Ehkä kumpikaan ei ollut kristitty ensimmäisen avioliiton aikana, tai toinen oli ja toinen ei. Kuka pelastui ja milloin? Olivatko edelliset puolisot uudelleen avioituneita? Onko vilpittömästi kaduttu edellisiä puolisoita?

Totuus on, että Pyhän Hengen, ei kenenkään miehen tai naisen, pitäisi puhua totuutta kaikille osapuolille. Jumalan Sana saattaa olla sekavaa joissakin avioero- ja uudelleenavioitumisasioissa, mutta Hänen puheensa sinulle on äänekästä ja selkeää, jos olet oikeassa suhteessa Hänen kanssaan. Älä anna kenenkään muun henkilön yrittää tulla Pyhän Hengen apulaiseksi sanomaan sinulle, mikä on oikein tai väärin, paitsi jos Raamattu on selkeä asiasta.

“Deuteronomium 24 vaimo” yrittää elää lain alla tänä armon aikana (Uuden testamentin aikana). Jos sinusta tuntuu, että olet Deuteronomium 24 vaimo, katsotaanpa, mitä muita ohjeita ja lakeja Jumala antaa samassa kappaleessa:

Jos mies on vastikään mennyt naimisiin, hänen ei tarvitse lähteä sotaan eikä häntä saa kutsua muuhunkaan palvelukseen. Hän saa vuoden ajan olla vapaa ja pysyä kotona vaimonsa ilona. (Jae 5)

Pysyikö sinun miehesi kotona kanssasi vuoden ajan naimisiinmenonne jälkeen? Jos todella olet Deuteronomium 24 vaimo, miehesi ei olisi voinut tehdä töitä tuon vuoden aikana.

Kukaan ei saa ottaa lainan pantiksi jauhinkiviä, ei edes päällimmäistä kiveä, sillä niiden varassa on toisen ihmisen henki. (Jae 6)

Jauhinkiviä käytettiin ruoan jauhamiseen. Kun luvun 24 vaimo ostaa auton, hänen jauhinkiveään ei voida ottaa pantiksi.

Jos käy ilmi, että joku on ryöstänyt itselleen toisen israelilaisen ja tarjonnut häntä ostettavaksi tai myynyt hänet orjaksi, tekoon syyllistyneen on kuoltava. Hävittäkää paha keskuudestanne. (Jae 7) 

Kuolemanrangaistus nähdään sopivana luvussa 24.

Jos keskuudessanne on syytä epäillä spitaalia, noudattakaa tarkoin kaikkia niitä neuvoja, joita saatte leeviläispapeilta, ja totelkaa niitä ohjeita, jotka minä olen heille antanut. (Jae 8)

Tätä lakia luvun 24 vaimon olisi noudatettava, jos meillä olisi spitaaliepidemia.

Jos lainaat toiselle panttia vastaan jotakin, älä mene hänen kotiinsa panttia hakemaan. Jää ulkopuolelle odottamaan, että se, jolle lainaat, voi itse käydä hakemassa pantin. Jos hän on varaton, et saa pitää hänen panttaamaansa viittaa hallussasi yli yön,  vaan sinun on palautettava viitta auringonlaskun aikaan, että hän voi kääriytyä siihen yöksi. Silloin hän siunaa sinua, ja Herra, sinun Jumalasi, katsoo sinut vanhurskaaksi. (Jakeet 10-13)

Köyhän miehen viitat pitää palauttaa iltaan mennessä. Kuinka monta viittaa sinulla on hallussasi?

Älä tee vääryyttä köyhälle päivätyöläiselle, olipa hän maanmiehesi tai maassasi asuva muukalainen. Maksa hänelle työpäivän palkka ennen auringonlaskua, sillä hän on köyhä ja odottaa palkkaansa. Jos et maksa, hän huutaa avukseen Herraa ja sinä joudut syynalaiseksi. (Jakeet 14-15)

Jos perheelläsi on taloudellisia tarpeita, sano aviomiehellesi, että hänen työnantajansa tulisi maksaa hänelle joka päivä. Jos ei, sano työnantajalle, että hän tekee syntiä.

Isää ei saa tuomita kuolemaan poikansa eikä poikaa isänsä rikoksesta, vaan kukin tuomittakoon vain omasta rikoksestaan. (Jae 16)

Lapset tuomitaan kuolemaan synneistään? Olen kiitollinen, että Jeesus tuli maksamaan hinnan meidän jokaisen puolesta ja lastemme puolesta.

Ette saa viedä muukalaiselta ettekä orvolta hänen oikeuksiaan. Älkää ottako leskeltä vaatetta lainan pantiksi. Muistakaa, että itse olitte orjina Egyptissä ja että Herra, teidän Jumalanne, lunasti teidät sieltä vapaiksi. Sen tähden teidän on noudatettava näitä käskyjä. (Jakeet 17-18)

5. Mooseksen kirjan luvun 24 vaimo saattaa edelleen olla orja, eikä hän tajua, että Jeesus vapautti hänet ristillä.

Jos viljasatoa korjatessanne unohdatte pellolle lyhteen, älkää palatko sitä hakemaan, vaan antakaa sen jäädä sinne muukalaista, orpoa ja leskeä varten. Kun näin teette, Herra, teidän Jumalanne, siunaa teitä kaikissa toimissanne. »Kun olette ravistaneet oliivit puistanne, älkää palatko keräämään jäljelle jääneitä oliiveja; ne kuuluvat muukalaiselle, orvolle ja leskelle. 21Kun olette korjanneet viinitarhanne sadon, älkää suorittako jälkikorjuuta, vaan antakaa muukalaisen, orvon ja lesken korjata loput.  (Jakeet 19-21)

Harvat meistä korjaavat viljaa, oliiveja ja rypäleitä tänä päivänä. Jumalalla on standardinsa, jos haluat olla todellinen “Deuteronomium 24 vaimo” ja kasvattaa omat ruokasi.

Muistakaa, että itse olitte orjina Egyptissä. Sen tähden teidän on noudatettava näitä käskyjä. (Jae 22)

Jokainen meistä oli kyllä joskus orja, mutta Vapauttajamme tuli päästämään meidät vapaiksi. Kristillisen elämän ohjeemme tänä päivänä löytyvät Uudesta testamentista. Ei, Jumala ei muuttanut mieltään. Hän vapautti meidät laista. “Deuteronomium 24 vaimo” kuulostaa typerältä, kun tutkimme jakeita, eikö? Niin myös se, ettei voisi palata takaisin liiton puolisonsa luokse, eheyttää perhe ja elää ja palvella Herraa. Nämä lait ovat samassa 5. Mooseksen kirjan kappaleessa, jota yritetään soveltaa omaan avioliittoon. Et voi valita, mitä jakeita seurata. Kiitän Jumalaa Jeesuksesta ja Hänen armostaan.

-Robert E. Steinkamp

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *