Tunnetko ja toteutatko Jumalan tahdon?

4.10.2018

Tunnetko ja toteutatko Jumalan tahdon?

Suomennettu hartaudesta:
Do you know and do the will of God?
Charlyne Cares Devotion 4.10.2018

Herra, osoita minulle tiesi, opeta minua kulkemaan polkujasi. Ohjaa minut totuuteesi ja opeta minua, sinä Jumalani, auttajani! Sinuun minä luotan aina.

Haluaisitko oppia “tuntemaan” ja sitten “toteuttamaan” Jumalan tahdon elämässäsi ja avioliitossasi? Luulen, että kaikista yleisin kysymys, joka meille RMM:lle tulee, on “Mistä tiedän Jumalan tahdon avioliitolleni?”. Kuulostaako tutulta?

Meille tulee sähköpostia ja kirjeitä, jotka alkavat negatiivisilla asioilla avioliiton olosuhteista mutta lopussa sanotaan “Kunpa tietäisin, mitä Jumala haluaa minun tekevän” tai “Tiedän, että Jumala haluaa minun seisovan avioliiton puolesta, mutta se on liian vaikeaa, joten aion mennä eteenpäin elämässä.”

Tämä rakas odottava puoliso uskoo tulevansa onnelliseksi tai saavansa rauhan, vaikka hän kulkee Jumalan tahdon vastaisesti elämässään ja avioiitossaan.

He ajattelevat, että Jumala vain katoaa ja jättää heidät rauhaan. No, Jumala ei ikinä jätä sinua yksin tai hylkää sinua tai aviomiestäsi tai vaimoasi! Tuo rakas odottava puoliso saattaa valita monta väärää tietä kohti epäonnistumista, koska hän ei tee Jumalan tahtoa.

Yllä oleva kuvaus saattaa kuulostaa aviomiehesi tai vaimosi elämäntavalta tällä hetkellä. Hän ei tee Jumalan tahtoa. Kyllä, puolisosi tulee niittämään mitä on kylvänyt, jos hän jatkaa pahojen siementen kylvämistä ja elää synnissä ja siveettömyydessä. Sen takia Herra, sinun Jumalasi, koputtelee sydämesi ovelle, että rukoilisit puolisosi puolesta.

Mutta sinä olet kova etkä sisimmässäsi tahdo kääntyä. Näin kartutat vihaa, ja se kohtaa sinut vihan päivänä, jolloin Jumalan oikeudenmukainen tuomio tulee julki.
Room 2:5

Olet saattanut kulkea pois Herran luota nuorena aikuisena tai ehkä et ole ikinä tuntenut Herraa ennen naimisiinmenoa. Nyt Herra on avannut silmäsi, olet tehnyt parannuksen ja palvelet nyt Herraa ja etsit Hänen tahtoaan ja tietään. Jumala haluaa, että rukoilet puolisosi pelastumisen puolesta. Kaksi raamatunkohtaa voi auttaa sinua:

Mies, joka ei usko, on uskovan vaimonsa pyhittämä, ja vaimo, joka ei usko, on uskovan miehensä pyhittämä. Muutenhan teidän lapsenne olisivat epäpuhtaita; nyt he kuitenkin ovat pyhiä.
1 Kor 7:14

Samoin te, vaimot, olkaa kuuliaisia miehellenne, jotta myös ne miehet, jotka ehkä eivät usko Jumalan sanaan, nyt vaimonsa elävällä esimerkillä ilman sanojakin voitettaisiin, kun he näkevät teidän elävän jumalanpelossa puhdasta elämää.
1 Piet 3:1-2

Saatana käyttää anteeksiantamattomuutta tai vihaa tuhotakseen avioliittosi. Oletko oppinut antamaan anteeksi puolisollesi ja muille? Herra haluaa meidän rakastavan vihollisiamme, mikä tarkoittaa Jumalan tahdon “tuntemista ja toteuttamista”.

Silloin Pietari tuli Jeesuksen luo ja sanoi: “Herra, jos veljeni yhä uudestaan tekee väärin minua kohtaan, niin kuinka monta kertaa minun on annettava hänelle anteeksi? Peräti seitsemän kertaako?” “Ei seitsemän, vaan seitsemänkymmentäseitsemän kertaa”, vastasi Jeesus.

“Teille on opetettu: ‘Rakasta lähimmäistäsi ja vihaa vihamiestäsi.’ Mutta minä sanon teille: rakastakaa vihamiehiänne ja rukoilkaa vainoojienne puolesta, jotta olisitte taivaallisen Isänne lapsia. Hän antaa aurinkonsa nousta niin hyville kuin pahoille ja lähettää sateen niin hurskaille kuin jumalattomille. Jos te rakastatte niitä, jotka rakastavat teitä, minkä palkan te siitä ansaitsette? Eivätkö publikaanitkin tee niin? Jos te tervehditte vin ystäviänne, mitä erinomaista siinä on? Eivätkö pakanatkin tee niin? Olkaa siis täydellisiä, niin kuin teidän taivaallinen Isänne on täydellinen.
Matt 5:43-46, -48

Ennen kuin avioerostamme tuli lopullista, Bob itki ja pyysi minua antamaan anteeksi vielä yhden kerran. Olin kuitenkin antanut sydämeni kovettua. Olin niin vihainen ja katkera. Voin nyt rehellisesti myöntää, että Pyhä Henki kehotti minua antamaan hänelle anteeksi ja antamaan hänelle vielä mahdollisuuden. En halunnut antautua Jumalan täydelliseen tahtoon. Sen sijaan annoin vihollisen tuoda avioliittoomme lisää syntiä ja paljon kipua ja kärsimystä lapsillemme, itselleni ja Bobille.

Tiedätkö, kuinka moni avioliitto on menossa avioero-oikeuskäsittelyyn joka viikko vihan, anteeksiantamattomuuden tai ylpeyden takia? Jumala voi auttaa jokaista pariskuntaa tajuamaan kamalat seuraukset, jos avioliiton annettaisiin tuhoutua avioerossa. Kuinka monta avioliittoa voisi eheytyä tällä viikolla, jos sekä aviomiehet että vaimot luovuttaisivat omat itsekkäät tapansa ja asettaisivat Herran ensimmäiseksi elämässään?

Katsokaa siis tarkoin, miten elätte: älkää eläkö tyhmien tavoin, vaan niin kuin viisaat. Käyttäkää oikein jokainen hetki, sillä tämä aika on paha. Älkää olko järjettömiä, vaan ymmärtäkää, mikä on Herran tahto.
Ef 5:15-17

Kaikki raamatunkohdat ovat vuoden 1992 käännöksestä, ellei toisin mainittu.