Toimivatko rukouksesi?

24.9.2021

Toimivatko rukouksesi?

Suomennettu hartaudesta: Are your prayers working? (Charlyne Cares Devotional 23.9.2021)

Huuda minua avuksesi, niin minä vastaan sinulle. Minä ilmoitan sinulle suuria ja ihmeellisiä asioita, joista et mitään tiedä.
Jer 33:3

Kuinka arvioisit oman rukouselämäsi tänään? Ymmärrätkö rukouksen voimasta enemmän nyt kuin vuosi sitten? Saatko nyt enemmän vastauksia rukouksiisi? Toivon niin. Taivaallinen Isäsi rakastaa sinua ja haluaa sinulle parasta.

Saanko kysyä sinulta henkilökohtaisen kysymyksen, johon tarvitaan rehellinen vastaus? Toimivatko rukouksesi? Haluan muistuttaa sinua rukousten tärkeydestä, kun jaan sinulle tämän voimallisen ja hyvin tunnetun raamatunkohdan. Usein emme kuitenkaan ymmärrä, miten voimallinen vaikutus sen tarkoituksella on:

Ja jos silloin kansani, jonka olen ottanut omakseni, nöyrtyy ja rukoilee, kääntyy minun puoleeni ja hylkää pahat tiensä, niin minä kuulen sitä taivaaseen, annan sen synnit anteeksi ja teen sen maan jälleen terveeksi. “Nyt silmäni ovat avoinna ja korvani kuulevat rukoukset, jotka tässä paikassa lausutaan.”
2 Aik 7:14-15

Rakastan tutkia opetusta rukouksesta. Olen oppinut, että on tiettyjä edellytyksiä tai ehtoja rukousvastausten saamiseksi. On myös hidasteita, jotka estävät rukouksiamme.

Haluan jakaa joitakin ehtoja, jotka meidän tulee ymmärtää, jotta saisimme vastauksia rukouksiimme. Jaakobin kirjeessä luvussa 5 yksi ehto rukousvastausten saamiseksi on, että ne tulevat vanhurskaalta ihmiseltä. Kuka on vanhurskas ihminen? Vanhurskas tarkoittaa “ilman syyllisyyttä Jumalan edessä”. Toinen esimerkki tai fraasi olisi: “oikeassa suhteessa Herraan”. Tiedät sydämessäsi, ettei mikään estä tai hidasta rukouksiasi.

Jos me tunnustamme syntimme, niin Jumala, joka on uskollinen ja vanhurskas, antaa meille synnit anteeksi ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä.
1 Joh 1:9

Sinusta saattaa tuntua siltä, että monet rukouksesi osuvat kattoon eivätkä mene minnekään. Olen lukenut enemmän kirjoja rukouksesta kuin mistään muusta aiheesta. Miksi? Koska tiedän, että Herramme loi meidät päivittäiseen henkilökohtaiseen suhteeseen ja rukousyhteyteen Hänen kanssaan. Muista käyttää Jeesusta esimerkkinäsi. Jumala kuulee rukouksesi. Hän välittää sinusta.

Mutta hän vetäytyi jälleen autiolle seudulle rukoilemaan.
Luuk 5:16

Monia vuosia sitten ajattelin, että rukoileminen oli vaihtoehtoista elämässäni. Huomasin kuitenkin nopeasti, että se oli kaukana totuudesta. Se oli yksi paholaisen valheista eksyttää minut. En ymmärtänyt rukouksen voimaa ennen kuin avioeromme jälkeen. En ymmärtänyt, että Pyhä Henki voisi puhua sydämeeni tai että voisin kuulla Hänen pehmeän äänensä ja tuntea Hänen tahtonsa ja tiensä elämässäni. Voitko samaistua?

Saatana vaanii petollisesti, piiloutuneena valon enkeliksi, ja saa kristityt horjumaan ja lankeamaan välinpitämättömyyteen, passiivisuuteen tai rukoilemattomuuteen.

Toisessa Aikakirjassa luvussa 7 sanotaan, että meidän tulee nöyrtyä Jumalan edessä. Se tarkoittaa, että meidän pitää tunnistaa epäonnistumisemme, osoittaa surua synneistämme ja sitoutua tekemään Jumalan tahto elämässämme. Uskotko sitä vielä? Saanen ehdottaa sinua mietiskelemään yllä olevaa raamatunkohtaa 2 Aikakirja 7:14-15 vielä kerran.

Tässä raamatunkohdassa näytetään, että jos haluamme Jumalan toimivan elämässämme, meidän tulee rukoilla, huutaa Häntä avuksi, etsiä Hänen armoaan, riippua ja luottaa Häneen ja Hänen jumalalliseen välintuloonsa elämässämme ja olosuhteissamme. Raamatunkohta osoittaa meille, että meidän tulee “etsiä Hänen kasvojaan”, kääntää elämämme (koko sydämemme), luovuttaa kaikki Herramme tahtoon ja tiehen. Jumala painottaa, että meidän tulee “hylätä pahat tiet”. Kun tunnustamme ja teemme parannuksen, käännymme pois syntisestä elämäntyylistämme, tulemme lähelle Herraa, meidän Jumalaamme ja otamme vastaan Hänen armonsa, anteeksiantonta ja puhdistamisensa.

Rukoilen, että tutkisit omaa sydäntäsi ja näet, jos olet hautonut syntiä elämässäsi kuten vihaa, kateutta tai anteeksiantamattomuutta puolisoasi tai avioliitto-ongelmiasi kohtaan. Rukouksiisi ei ehkä vastata, jos suhteesi Herraan Jeesukseen Kristukseen ei ole oikea.

Vaikka olisit siinä vaiheessa, että odotat Jumalan vastaavan rukoukseen, voit silti sanoa “Kyllä, Herra, minun Jumalani on uskollinen.” Jos kamppailet tuon asian sanomisessa tänään, lue Psalmi 51 ja rukoile niin kuin Daavid ja pyydä Herraa puhdistamaan sinut synneistäsi ja antamaan sinulle puhtaan sydämen.

Minusta olisi ihana iloita kanssasi rukousvastauksista. Voit jakaa niitä minulle, kun käyt täällä.

Katso lisää rukouksia TÄÄLTÄ