Teinipuhetta

Suomennettu hartaudesta:
Teen talk
Charlyne Cares Devotion 1.11.2018
Tämän päivän tekstin on kirjoittanut Lori Steinkamp Lassen. Hän on meidän ainoa tyttömme ja hän on ollut naimisissa miehensä Scottin kanssa 23 vuotta. Lori on neljän lapsen äiti ja on tehnyt töitä RMM:llä monta vuotta. Annetaan hänen kirjoituksensa syventää hengellistä matkaasi Herran kanssa.
-Charlyne

Vanhemmat – Tämä teksti rohkaisee teitä, mutta se on oikeastaan tarkoitettu jaettavaksi lastesi kanssa. Älä unohda, että myös he käyvät läpi koetuksia avioliitto-ongelmiesi takia. Rukoilen, että heillä olisi Jumalan mielen mukaisia aikuisia auttamassa heitä käsittelemään tunteitaan.
-Lori

Olin 14-vuotias, kun vanhempani vihdoin erosivat. Se ei tullut kenellekään yllätyksenä perheessämme, mutta seurakuntaystäville se tuli varmaan järkytyksenä.

Yläkoulussa oleminen on jo itsessään tarpeeksi hämmentävää, mutta minun piti vielä liikkua edestakaisin vanhempien välillä. Isällä ei ikinä ollut asuntoa, johon minä ja veljeni olisimme sopineet viikonlopuksi, joten normaalisti kävimme viikonloppuvierailulla vain päiväseltään. Se sopi minulle. En välittänyt siitä, näinkö isää vai en. Syytin häntä täysin vanhempiemme erosta. Näin äidin viattomana uhrina, ja isä oli pahis.

Kun kasvoin ja vartuin, tajusin että Saatana eksytti isääni. Synti voi olla hauskaa – jonkun aikaa. Sitten synnin seuraukset tulevat ja hauskuus on poissa. Isäni eli synnintäyteistä elämäntyyliä.

Olin silloin mukana seurakunnan nuorisoryhmässä ja todella kiinnostunut saamaan poikaystävän. Olen varma, että jokin syvempi syy sai minut hakemaan pojilta huomiota, jota en saanut isältäni. Siihen aikaan ajattelin kuitenkin vain olevani normaali teini.

Huomasin myös, että äitini oli todella kiinnostunut jostakusta toisesta… Jeesuksesta Kristuksesta. Äitini oli ollut uskossa monta vuotta, mutta huomasin jotakin erilaista äidissäni. Hänet oli nyt todellakin myyty Jeesukselle. Hän aloitti myös sellaisen jutun, jota sanotaan “avioliiton puolesta seisomiseksi”. Niin kuin voit kuvitella, minä järkytyin kuullessani, että hän halusi isäni takaisin. Mitä??? Miksi haluaisimme hänet takaisin? Hän aiheuttaa ongelmia.

Ajan kuluessa tajusin, miksi halusimme isän takaisin – koska meidän pitäisi olla taas perhe. Mikä tärkeämpää, tajusin, ettemme voineet luovuttaa asioiden pahentuessa. En pystyisi menemään yläkouluun ja luovuttamaan jonkun vaikean kokeen takia. En voinut luovuttaa opiskellessani ajokorttia varten. Vanhempani eivät voineet lopettaa avioliittoa. Kyllä, asiat muuttuivat vaikeiksi, mutta minun piti päättää, uskoinko Raamattuun vai en.

Silloin Pietari tuli Jeesuksen luo ja sanoi: “Herra, jos veljeni yhä uudestaan tekee väärin minua kohtaan, niin kuinka monta kertaa minun on annettava hänelle anteeksi? Peräti seitsemän kertaako?” “Ei seitsemän, vaan seitsemänkymmentäseitsemän kertaa”, vastasi Jeesus.
Matt 18:21-22

Näethän, että Jumala teki ihmeellisiä asioita Raamatussa. Ihmiset paranivat koskettamalla vain Hänen viittaansa, ihmiset pelastuivat, ja Jeesus Kristus muutti mahdottoman mahdolliseksi. Minun täytyi päättää, oliko Raamattu vain kiva tarinakirja vai pystyikö eilispäivän Jumala edelleen muuttamaan elämiä.

Arvaa mitä? Hän pystyy! Hän haluaa muuttaa äitisi ja isäsi. Hän haluaa tehdä perheesi taas kokonaiseksi! Voit olla osa sitä. Voit rukoilla vanhempiesi puolesta. Voit opetella raamatunkohtia ja tajuta, että Jumala haluaa tehdä jotakin ihmeellistä ja sinä voit olla osa sitä!

Tiedän, että teininä oleminen on rankkaa. Vuonna 2018 joudut kohtaamaan asioita, joita vanhempasi eivät ikinä kohdanneet. Ei ole väliä, oletko julkisessa, yksityisessä vai kotikoulussa, sinun kaltaisiasi lapsia on muuallakin. Oletko mukana seurakunnan nuorisoryhmässä? Jos et, etsi sellainen. En tiedä, missä itse olisin tänä päivänä ilman niitä rakastavia ja ihania nuoriso-ohjaajia. Onko koulussasi raamattupiiri? Jos on, liity tänään!

Teinit, jos joskus haluatte jutella, ottakaa yhteyttä minuun. Haluaisin rukoilla sinun ja perheesi puolesta.

Minä kohotan katseeni vuoria kohti. Mistä saisin avun? Minä saan avun Herralta, häneltä, joka on luonut taivaan ja maan.
Ps 121:1-2

Lori Steinkamp Lassen

Kaikki raamatunkohdat ovat vuoden 1992 käännöksestä, ellei toisin mainittu.